• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 17 فروردین 1401
کد مطلب : 157378
+
-

گرینویچ/حشره‌های زنده‌یاب در راهند


بریستول: اگر هنگام زلزله یا فرو ریختن ساختمان زیر میز یا آوار گیر افتادید و سوسک سیاهی به سمت‌تان آمد هرگز آن‌را نکشید، ممکن است سوسک‌زنده‌یابی باشد که دانشمندان در انگلستان آن‌را ساخته‌اند و قرار است به فهرست ربات‌های زنده‌یاب افزوده شود البته نه در حد و اندازه آنها، که بسیار کوچکتر و کاربردی‌تر. به گزارش اکونومیست، این ربات دو سانتی‌متری که به‌طور حتم بسیاری از خانم‌ها هیچ علاقه‌ای  به نجات توسط آن ندارند پس از اینکه وارد محوطه و ساختمان حادثه‌دیده می‌شود هرگونه حرکت، گرما و حتی دی‌اکسید‌کربن بازدم افراد زیر آوار را تشخیص می‌دهد. برای ساخت این ربات که به اختصار (LAZA) نام دارد از ویژگی‌های بی‌مانند حشره‌هایی همچون زنبور و سوسک برای عبور از موانع الهام گرفته شده است. دکتر لازا سرپرست گروه سازنده آن می‌گوید: این ربات ارزان‌قیمت به‌طور دقیق مکان فرد مصدوم را به امدادرسان‌ها خبر می‌دهد. ویژگی ابعاد کوچک آن این امکان را به امدادگر‌ها می‌دهد که در هر شرایطی امدادجو را بیابند.

ماسک، دشمن گوش بودایی

سئول: شاید کمتر کسی از این موضوع آگاه باشد که یکی از عجیب‌ترین جراحی‌های زیبایی جهان فیلر لاله گوش در کره‌جنوبی باشد، اما این مد زیبایی بعد از اجباری شدن استفاده از ماسک حسابی برای طرفدار‌های این مدل دردسرساز شده است. ماجرا از این قرار است که برخی زن و مرد‌ها در کره‌جنوبی و ویتنام با هدف شبیه شدن لاله‌گوششان به لاله گوش تندیس بودا زیر تیغ‌جراحی می‌روند و لاله گوششان را بزرگ‌ می‌کنند. اما همین افراد پس از استفاده از ماسک دچار التهاب ناحیه لاله گوش می‌شوند. به‌گفته پزشکان بند ماسک روی این بخش جراحی شده فشار وارد می‌کند. بنابراین لاله گوش مدل بودایی در عرض چند روز کار دست صاحب گوش می‌دهد.

تغییر زمان تخم‌گذاری پرنده‌ها
 
شیکاگو:  تغییرات آب و هوایی باعث شده که بسیاری از پرندگان منطقه شیکاگو در ایالات متحده، تقریبا یک ماه زودتر از آنچه در ۱۰۰سال پیش دیده می‌شد، اقدام به لانه‌سازی‌ و تخم‌گذاری کنند و این موضوع بیشتر به گرمای زمین مربوط می‌شود. به‌گزارش یورونیوز، این نتیجه تحقیقاتی بود که در آمریکا با همکاری مؤسسه حیات‌وحش شهری و موزه «تاریخ طبیعی فیلد» انجام شد. پژوهشگران برای رسیدن به این نتیجه، داده‌های حاصل از مشاهدات خود از زندگی پرندگان حال حاضر را با داده‌های جمع‌آوری شده از تخم مرغ‌هایی که یک قرن قدمت داشتند و اکنون در موزه‌ها نگهداری می‌شوند، مقایسه کردند. جان بیتس، متصدی بخش پرندگان در «موزه تاریخ طبیعی فیلد» شیکاگو در این‌باره می‌گوید: «برخی از گونه‌های پرندگان در منطقه شیکاگو، ۲۵روز زودتر از سال‌های اوایل دهه۱۹۰۰ و اواخر دهه۱۸۰۰ میلادی لانه می‌سازند.» در موزه «تاریخ طبیعی فیلد» شیکاگو حدود ۶۰هزار تخم پرنده نگهداری می‌شود که قدمت آنها به دهه۱۸۷۰ تا ۱۹۲۰ میلادی می‌رسد. در این موزه همچنین مجموعه اطلاعات مرتبط با این تخم‌ها جمع‌آوری شده و نگهداری می‌شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید