• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 17 فروردین 1401
کد مطلب : 157291
+
-

بهار قرآنی در 10 استان

ویژه
بهار قرآنی در 10 استان

سیده‌زهرا عباسی - خبرنگار

نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بعد از 2سال از 27فروردین تا 7اردیبهشت به‌مدت 12روز به‌صورت حضوری در مصلای امام‌خمینی(ره) برگزار خواهد شد. آنطور که حامد منیری، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج امور قرآن و عترت(ع) خبر می‌دهد 10استان نیز همزمان با تهران میزبان این رویداد خواهند بود. این نمایشگاه به‌دلیل شیوع کرونا سال99 برگزار نشد و سال1400 به‌صورت غیرحضوری میزبان علاقه‌مندان بود.

برپایی 5  نمایشگاه استانی قطعی شد
مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج امور قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هم‌اکنون 10استان برای برگزاری نمایشگاه‌های قرآن همزمان با تهران اعلام آمادگی کرده‌اند به همشهری می‌گوید: نمایشگاه‌های استانی نمونه کوچک‌سازی شده از نمایشگاه بین‌المللی قرآن تهران هستند که با توجه به ظرفیت استان‌ها و شهرستان‌های تابعه‌شان برگزار می‌شوند.
حامد منیری می‌افزاید: استان‌ها تا 25اسفند سال گذشته فرصت داشتند آمادگی خود را در 10رشته اعلام کنند تا مقدمه و تمهیدات لازم برای برپایی نمایشگاه در آنها اندیشیده شود. بعد از این فراخوان 10استان اعلام آمادگی کردند، اما این آمار تا امضانشدن تفاهمنامه‌ با استان‌ها نهایی نیست.
وی با تأکید بر اینکه تعداد و محل برگزاری نمایشگاه‌های قرآن استانی تا چند روز آینده مشخص خواهد شد، اظهار می‌کند: هم‌اکنون نمایشگاه استانی خوزستان، قم، خراسان رضوی، اصفهان و فارس قطعی است. این نمایشگاه‌ها در مدت زمان یک هفته تا 10روز و ترجیحا همزمان با نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار خواهند شد.

شرط برپایی نمایشگاه در استان‌ها 
مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج امور قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مهم‌ترین شرط برپایی نمایشگاه‌های استانی قرآن را ویژگی نوآورانه در این رویداد یا پیشرفت فاخر نسبت به نمایشگاه قبلی می‌داند و می‌گوید: هدف اصلی از برپایی نمایشگاه‌ها ایجاد شور و نشاط رمضانی است تا مردم از این فضای معنوی استفاده کنند.
منیری با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا 70درصد از نمایشگاه‌های استانی حمایت مالی می‌کند، می‌افزاید: از استان‌ها خواسته‌ایم برای تامین اعتبار از ظرفیت‌های استانی استفاده کنند تا هم مشارکت بالا رود و هم کیفیت کار تحت‌تأثیر قرار نگیرد.
او پیش‌بینی می‌کند با توجه به 2سال تعطیلی، نمایشگاه‌های قرآن امسال شور و نشاط و حلاوت بیشتری داشته باشند و با استقبال گسترده روبه‌رو شوند.

برگزاری نمایشگاه اصفهان پس از 3دوره وقفه
هفدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان 24 تا 30فروردین پس از ۳دوره وقفه برگزار می‌شود تا فعالان موضوعات با قرآن و عترت، جدیدترین محصولات و خدمات فرهنگی، دستاوردها و توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان می‌گوید: زمانی که صحبت از قرآن، عترت و اهل‌بیت(ع) می‌شود، همه دستگاه‌های اجرایی، ارگان‌ها، نهادها و افراد در کنار هم قرار می‌گیرند و تلاش می‌کنند این رویداد‌ به باشکوه‌ترین شکل ممکن برگزار کنند.
علیرضا مرتضوی نخستین رویکرد این نمایشگاه در دوره هفدهم را کیفیت‌بخشی می‌داند و می‌افزاید: نمایشگاه قرآن اصفهان به‌معنای واقعی ارتباط عمیقی با مفاهیم قرآنی و اهل‌بیت(ع) برای مخاطبان ایجاد خواهد کرد.
وی بیشترین تمرکز برپایی این نمایشگاه را دربرگیری مفاهیم عمیق قرآنی در حوزه کودکان و نوجوانان، خانواده‌ها، فضای مجازی، فناوری‌های نوین و تولید محتوای فاخر قرآنی اعلام می‌کند.

نمایشگاه‌ قرآن در مناطق حاشیه‌ای مشهد 
پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد هم پس از ۲سال وقفه امسال به‌صورت حضوری برگزار می‌شود. سرپرست معاونت قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه این نمایشگاه ۲۱ تا ۳۰فروردین به‌مدت ۱۰شب با حمایت شهرداری مشهد در ۱۳منطقه شهری برپا خواهد شد، می‌گوید: امسال ۱۴نمایشگاه قرآن و عترت در مشهد با احتساب نمایشگاه آستان قدس رضوی در ماه مبارک رمضان برپاست.
حمید صمدی با بیان اینکه امسال برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت به اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان واگذار شده است، می‌افزاید: ۴۰درصد از این نمایشگاه‌ها در مناطق حاشیه شهر مشهد برگزار می‌شود. او رویکرد این نمایشگاه را بیشتر در حوزه جهاد تبیین در مسائل قرآنی و همچنین تبیین دستاوردهای قرآنی برای مردم می‌داند و اظهار می‌کند: تاکنون ۱۰شهرستان استان برای برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت اعلام آمادگی کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود تعداد نمایشگاه‌های قرآنی در شهرستان‌های استان به ۱۵نمایشگاه افزایش یابد.

نمایشگاه بزرگ قرآن در شیراز
فارس دیگر منطقه‌ای است که برپایی نمایشگاه استانی قرآن در مرکز آن قطعی شده. محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس با بیان اینکه نمایشگاه قرآن همزمان با ماه مبارک رمضان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس در شیراز برگزار خواهد شد، می‌گوید: رمضان بهار قرآن است و به همین دلیل در این ماه باید توجه ویژه‌ای به فعالیت‌ها و محافل قرآنی شود. قرار است همزمان با برگزاری نمایشگاه قرآن کریم در شیراز از کتاب شاهچراغ(ع) در گذر زمان رونمایی شود.

  قم و خوزستان 2استان دیگری هستند که برگزاری نمایشگاه استانی قرآن در آنها قطعی است، اما هنوز جزئیات بیشتری در این‌باره منتشر نشده است. اسامی دیگر استان‌های میزبان نمایشگاه قرآن پس از امضای تفاهمنامه‌ با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی روزهای آینده اعلام خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید