• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 16 فروردین 1401
کد مطلب : 157216
+
-

انتظار برای توله‌های یوز «ایران» در «توران»

«ایران»؛ توله یوزی که در 8 ماهگی از دست قاچاقچیان حیات‌وحش نجات پیدا کرد، حالا پشت فنس‌های مرکز تحقیقات یوزپلنگ آسیایی در توران شواهدی از بارداری را نشان می‌دهد. تا چند روز دیگر کارشناسان خبر دقیق باروری او را خواهند داد. اگر ایران بارور شده باشد، این نخستین تجربه از زادآوری در اسارت یوز آسیایی است.
البته به‌گفته متخصصان از آنجایی که باروری در اسارت یوزپلنگ‌ها تجربه پرخطری است، احتمال زادآوری را باید از اساس ضعیف دانست. سرپرست معاونت محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست در مورد ایران می‌گوید که شواهد نشان می‌دهد که احتمال بارداری «ایران» - یوزپلنگ تحت اسارت در استان سمنان - بالاست.
حسن اکبری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت ایران و فیروز می‌گوید: جفت‌گیری در شرایط طبیعی انجام شد و برنامه ما این است که کمترین استرس را به ایران وارد کنیم. می‌توان با روش سونوگرافی به‌طور دقیق از حاملگی مطلع شد اما چون این روش نیازمند بیهوشی است از آن صرف‌نظر می‌کنیم. علائم ظاهری نشان‌دهنده حاملگی «ایران» هستند. تا ۱۰ اردیبهشت ماه می‌توان به‌طور دقیق درباره حاملگی ایران اظهارنظر کرد. در این مدت تغذیه «ایران» کنترل می‌شود اما رفت‌وآمد کاهش یافته تا کمترین فشار و استرس به‌گونه وارد شود.
یوزپلنگ گونه خاصی محسوب می‌شود و در کشور ما تا‌کنون زاداوری در اسارت تجربه نشده‌است. به‌گفته این متخصص در آفریقا نیز که تجربه این اتفاق وجود دارد احتمال موفقیت خیلی بالا نیست. لذا نباید انتظار بیجایی ایجاد شود و ممکن است توله‌ها سقط شوند یا مرده به دنیا بیایند. نباید انتظار داشت که همه توله‌ها زنده متولد شوند و به بلوغ برسند.
فروردین سال گذشته ایران به همراه «کوشکی» و« دلبر» یوزهای ساکن در پارک پردیسان در سکوت خبری راهی منطقه توران شدند تا آنچه در تهران رخ نداده بود در منطقه توران رخ دهد. ایران یوز ماده جوان‌تری است و همه امید‌ها برای موفقیت تکثیر یوز در اسارت به اوست. برای زادآوری ایران سازمان حفاظت محیط‌زیست اقدام به زنده‌گیری یوز نری به نام فیروز از طبیعت کرد. این اقدام با مخالفت برخی از کارشناسان مواجه شد ولی به اعتقاد عده‌ای دیگر از آنجایی که تعداد یوزها در کل کشور بسیار کم است و در سراشیبی انقراض قرار دارد، این تنها راه ممکن برای بقای طولانی‌تر اینگونه بسیار نادر است.
طول دوره بارداری یوز پلنگ‌های آسیایی معمولا 3 ماه است و اگر این لقاح موفقیت آمیز باشد در اردیبهشت ماه شاهد زادآوری ایران 5ساله خواهیم بود. آنها پس از این مرحله به محوطه فنس‌های 700هکتاری که هم‌اکنون خرگوش و جبیر در آن تکثیر می‌شود خواهند رفت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید