• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 16 فروردین 1401
کد مطلب : 157212
+
-

خواب راحت در سالمندی

سایه‌سار
خواب راحت در سالمندی

سالمندان بیش از جوانان و حتی میانسالان به خواب مناسب و کافی مطابق با شرایط جسمی و روحی دوران کهولت نیاز دارند، چون ضعف و ناتوانی دوران کهولت، توان پایداری در برابر ناملایمات ازجمله بی‌خوابی را از افراد کهنسال سلب می‌کند. ضمن اینکه بیشتر داروهایی که افراد در دوران سالمندی دریافت می‌کنند یا خواب‌آور هستند و یا ضعف می‌آورند.
خواب روزانه به کارکرد بهتر مغز کمک می‌کند. سالمندان می‌توانند در طول روز هم بخوابند. خواب میان‌روزی، بهتر است بین ساعات 3- 1بعدازظهر باشد. سالمندان نباید بعد از ساعت 6عصر بخوابند زیرا ممکن است با خواب شبانه تداخل داشته باشد. شکایت دیگری هم از سوی افراد مسن وجود دارد، مبنی بر اینکه پرخواب هستند.
یکی از دلایل مهم پرخوابی و افت کارکرد فرد در طول روز ممکن است به کم‌خوابی بیمار در شب مرتبط باشد. البته مصرف بعضی داروها در سالمندان ممکن است باعث پرخوابی شود که با قطع دارو(با نظر پزشک معالج) این مشکل نیز برطرف می‌شود.
 فراموش نکنید سالمندان، در دوران جوانی بسیار فعالیت کرده‌اند و این دوران زمان استراحت آنهاست، برای این عزیزان فرصت آرامش و استراحت را فراهم کنید. نوشیدن دمنوش‌های آرام‌بخش و فعالیت نسبی در طول روز، از نظر جسمی و روحی به آنها این امکان را می‌دهد که خواب راحت‌تری در طول شب داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید