• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 15 فروردین 1401
کد مطلب : 157113
+
-

زاکانی در صحن شورای شهر اعلام کرد

مردم روی خوش تهران را می‌بینند

شهردار تهران: بارها اعلام شده بود که شهرداری جدید توان تحقق ۳۰هزار میلیارد تومان را ندارد اما توانستیم نزدیک به ۳۵هزار میلیارد تومان از بودجه را محقق کنیم

گزارش
مردم روی خوش تهران را می‌بینند

 شهردار تهران در نخستین جلسه شورای شهر در سال1401 اخبار و آمار امیدوار‌کننده‌ای از اقدامات شهرداری در 6ماه دوم سال گذشته ارائه کرد که مهم‌ترین بخش آن درباره تحقق درآمد‌های شهرداری در این مدت بود. در این جلسه تعدادی از اعضای شورا هم سؤالاتی را از علیرضا زاکانی پرسیدند که شهردار به آنها پاسخ داد و در نهایت، اعضای پارلمان شهری پایتخت از پاسخ‌های داده‌شده قانع شدند.
به گزارش همشهری، علیرضا زاکانی در ابتدای صحبت‌های خود پشت تریبون صحن شورا گفت: تحقق بودجه سال۱۴۰۰ نسبت به سال‌های گذشته بی‌نظیر بود و بیش از ۹۳درصد بودجه محقق شد؛ درحالی‌که طی سال‌های اخیر حدودا ۷۰ الی ۸۰درصد بودجه تحقق می‌یافت. بودجه در ابتدای سال گذشته ۴۸هزار و ۴۰۰میلیارد تومان تصویب شده بود اما در امتداد مسیر، بودجه سال۱۴۰۰ اصلاح شد و به ۳۷ هزار و ۷۰۰میلیارد تومان تغییر یافت.
شهردار تهران با بیان اینکه ۱۳هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان نقد و غیرنقد از بودجه۱۴۰۰ در 6ماهه نخست محقق شده بود، افزود: رقم تحققی نشان از این داشت که دوره مدیریتی گذشته بودجه را فضایی و رؤیایی بسته بود. اما به لطف الهی در نیمه دوم سال۱۴۰۰، حدود ۲۲هزار میلیارد تومان به‌صورت نقد و غیرنقد از بودجه محقق شد.
 این عدد نشان از این دارد که تلاش و کوشش از طریق صحیح نتیجه می‌دهد.
او گفت: با وجود پیش‌بینی‌هایی که بارها اعلام شده بود که شهرداری جدید توان تحقق ۳۰هزار میلیارد تومان از بودجه را ندارد، اما توانستیم نزدیک به ۳۵هزار میلیارد تومان از بودجه را محقق کنیم. امیدواریم که بودجه سال۱۴۰۱ با سقف بالاتری تحقق یابد تا شهروندان تهرانی را در حوزه‌های رفاهی و زیرساختی شهر با تغییرات کاملا مشهودی روبه‌رو کنیم.
 حداقل بودجه تحققی شهرداری تهران در سال۱۴۰۱ نیز برابر با ۶۲هزار میلیارد تومان بسته شده است. زاکانی با اشاره به مشکل مسکن در شهر تهران گفت: باتوجه به کارکردی که مسکن در معیشت مردم پیدا کرده، ظلم بسیاری در حق شهروندان شده است.  شهروندان باید ۶۵درصد از حقوق دریافتی خود را برای اجاره یک مسکن درخور کنار بگذارند یا اینکه باید ۶۶سال در انتظار باشند تا یک مسکن در تهران بخرند. این موضوع ‌محصول عقب‌ماندگی تاریخی سال‌های گذشته است و شهرداری تهران باید وظیفه خود را در حوزه ساخت مسکن استطاعت‌پذیر عملیاتی کند.
او با بیان اینکه این رقم‌های درآمدی برای شهرداری تهران کافی نیست، عنوان کرد: شهرداری به‌دنبال این است تا تسهیلاتی برای ساخت مسکن ایجاد کند؛ این اقدام شامل تراکم نمی‌شود. این طرح شهرداری در بافت فرسوده است تا از طریق کمیسیون ماده5 و شورای شهرسازی، مابازای تجمیع املاک، مجوز طبقه تشویقی ارائه شود تا برای شهروندان ساخت‌وساز به‌صرفه باشد. زاکانی با بیان اینکه طی برآورد صورت‌گرفته در تجمیع املاک فرسوده، ارائه مجوز یک‌طبقه تشویقی برابر با ارائه ۷۰درصد مشوق به متقاضیان خواهد بود، گفت: این اقدام در سال‌های گذشته هم اجرا می‌شد اما شهرداری در سال۱۳۹۸ مانع اجرای این طرح تشویقی شد، همین امر سبب شد تا شهر به سمت فرسودگی و ناپایداری حرکت کند.
به‌گفته او، طی یک دوره‌ای از سال۱۳۹۳ به بعد، صدور پروانه ساخت کاهش یافت اما در سال۱۳۹۷ جهش پیدا کرد و دوباره روند نزولی به‌خود گرفت. 
سال۱۳۹۹ بالغ بر ۷هزار پروانه ساخت صادر شد؛ سال گذشته نیز حدود ۵هزارو۳۰۰ پروانه صادر شد.
شهردار تهران درباره سفر جمعی از مدیران شهری به تاجیکستان هم یادآوری کرد: مجمع شهرداران آسیایی از ابداعات شهرداری تهران در دوره آقای قالیباف است که دبیرخانه آن در تهران واقع است و هر 3سال رئیس این مجمع انتخاب می‌شود.
 از ابتدای اسفند ماه چارچوب‌های این سفر به شورا اعلام‌ و   نامه‌ای به آقای چمران نوشته شد. در این اجلاس ۷شهردار شهرهای مختلف ایران شرکت کردند، با هیأت‌های همراه بالاترین سطح ملاقات را داشتیم و ملاقاتی با همه مقاماتی که در تاجیکستان بودند و نسبتی با حضور ما داشتند، برگزار شد. در کنار آن با نمایندگان سایر کشورها جلساتی برگزار شد که به‌زعم سفیر کشورمان در بالاترین 
سطح بود. شهردار تهران همچنین با تأکید بر اینکه صورت‌جلسات قرارگاه اجتماعی برای رئیس شورا ارسال می‌شود، گفت: ناظر به بحث غذای معتادان و هزینه آن باید گفت که این‌ مسئله نرم مشخصی دارد و در بودجه تعیین شده است که سهم آن به شهرداری توسط ستاد مبارزه با مواد‌مخدر پرداخت می‌شود.
 حتی اگر از بودجه شهرداری باشد نیز یک ریال هزینه در این خصوص، هزاران ریال آورده برای تهران دارد.
 او درباره گودهای شهر تهران نیز توضیح داد: به‌عنوان مثال برای برج میلاد یک باز طراحی صورت می‌گیرد و ۵ مجموعه مختلف را در آن مدنظر می‌گیریم که یکی از آنها گود شمالی مجموعه است. شهردار پایتخت همچنین در مورد بحث آلودگی هوا هم گفت: در این بحث ۲۳دستگاه درگیر هستند و معاون اول رئیس‌جمهور چندین جلسه تشکیل داد و بنا شد قرارگاه تهران را شهرداری پیگیری و دنبال کند.  امروز در تهران ذرات معلق خطر آفرینند و از گازها عبور کرده‌ایم که باید مشکل حل شود. البته این مهم در دستور کار قرارگرفته ‌اما فراتر از وظیفه و اختیار شهرداری است و باید سایر دستگاه‌ها نیز مشارکت و همکاری کنند.

زاکانی دیروز موارد زیادی را چه در جلسه و چه در میان خبرنگاران درباره اقدامات صورت‌گرفته در دوره خود و برنامه‌های پیش‌رو بیان کرد که خلاصه‌ای از مهم‌ترین آنها به شرح زیر است:
  ۷۲ نقطه‌ جدید با مدیریت شهرداری برای واکسیناسیون شهروندان فعال شد.
  ۲۳۰ مصوبه در ۱۸جلسه قرارگاه اجتماعی صادر شد که ۸۲درصد این مصوبات اجرا شد و حاصل ‌کار این شد که ۷هزار معتاد متجاهر جمع‌آوری و به کمپ ماده۱۶ منتقل شدند.
  پس از معتادان متجاهر به سراغ کودکان خیابانی می‌رویم و مجموعه‌هایی را برای آموزش و مهارت‌آموزی آنها درنظر گرفتیم که بخشی از این کودکان را زباله‌گردها تشکیل می‌دهند.
  قرارگاه مسکن بعد از فرمایشات رهبری راه‌اندازی شد که ساخت سالانه ۱۸۰ هزار واحد هدف‌گذاری شده است.
  امسال 7 ایستگاه مترو جدید به افتتاح می‌رسد و با ساخت تونل مترو حداقل ۱۴کیلومتر کسری بخش‌های دیگر جبران خواهد شد. 
   ‌ ۳۲۵۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی افزوده می‌شود.
  نوسازی ۵۶۵۰ دستگاه تاکسی انجام شد و بخش عمده‌ای از آن وارد چرخه شد و درباره نوسازی ۱۰۰۰دستگاه نیز کارهای لازم انجام‌شده است.
  ۳۲میدان به ۲۶۳میدان میوه و تره‌بار دوره قبلی اضافه شد و در سال1401 توسعه ۱۰۰ میدان در برنامه قرار دارد.
  در ۶ماه اول امسال 3کارخانه اضافه می‌شود تا ظرفیت تولیدی آسفالت به 2میلیون تن افزایش یابد.
  قرارگاه سلامت با هدف توسعه بهداشت تشکیل شده است.
  در چهارشنبه‌سوری 3هزار نیروی آتش‌نشانی در هزار نقطه شهر فعال شدند و نخستین سالی بود که تهران تلفات نداشت.
  ۱۲۵۰هکتار فضای سبز در ۱۰نقطه افتتاح شد که عمده آن درختان مثمر بود.
  پیش از عید ۲۷ پارک مادر و کودک به بهره‌برداری رسید. طبق برنامه هر محله باید یک‌بوستان داشته باشد که بخشی از آن به پارک مادر و کودک اختصاص داده می‌شود.
  2پارک ویژه بانوان به جمع 5بوستان‌ قبلی بانوان پیوست و ۵پارک نیز در دوره جدید به این تعداد اضافه خواهد شد.

مکث
تحقق موفق بودجه

 در دوره مدیریت جدید شهرداری تهران بودجه سال1400 اصلاح شد و به ۳۷هزارو۷۰۰ میلیارد تومان رسید و در پایان این سال نتایج زیر به‌دست آمد:
۳۰هزارو۱۶۰ میلیارد تومان بودجه به‌صورت نقدی تامین شد.
۷هزارو۵۴۰ میلیارد تومان به‌صورت غیرنقدی تامین شد.
۳۴هزارو۸۲۰ میلیارد تومان از بودجه قطعا کارسازی شد.
۳۵۰میلیارد تومان نیز در دست کارسازی به‌صورت غیرنقد است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید