• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 15 فروردین 1401
کد مطلب : 157089
+
-

همشهری از بازار زولبیا و بامیه گزارش می‌دهد

شیرینی محبوب ماه رمضان؛ کیلویی 70هزار تومان

قیمت زولبیا بامیه50درصد افزایش یافت

گزارش
شیرینی محبوب ماه رمضان؛ کیلویی 70هزار تومان

قیمت امسال زولبیا بامیه برای واحدهای صنفی درجه یک تهران هر کیلو 70هزار تومان و برای واحدهای صنفی درجه2 هرکیلو 60هزار تومان تعیین شد. رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشان تهران در گفت‌وگو با همشهری با اعلام این خبر، افزایش 50درصدی قیمت این شیرینی‌های پرطرفدار ماه مبارک رمضان را ناشی از افزایش شدید قیمت مواداولیه تولید دانست و گفت: این میزان افزایش قیمت، به هیچ عنوان مورد نظر اتحادیه نبود اما با بررسی مستندات و هزینه‌ها تولید، به‌ویژه مواد اولیه، این نرخ‌ها به تصویب رسید. علی بهرمند افزود: قیمت بسیاری از مواد اولیه مصرفی قنادی‌ها در یک سال گذشته بیش از 100درصد بالا رفته و این افزایش در روغن تا 200درصد رسیده است، شکر 80درصد گران شده و دیگر اقلام مورد نیاز هم در همین حدود رشد قیمت داشته‌اند و در چنین شرایطی تعیین قیمت پایین‌تر برای زولبیا و بامیه امکان‌پذیر نبود و حتی قیمت‌های بالاتری مدنظر واحدهای صنفی بود، اما دولت قول داد بخشی از شکر و روغن مورد نیاز قنادی‌ها را تامین کند تا هزینه‌ها بیش از این افزایش نداشته باشد. به‌گفته این مقام صنفی حواله این مواداولیه صادر شده و با اینکه دولت زمان دقیقی برای تحویل آنها اعلام نکرده قرار است به‌زودی شکر و روغن در اختیار واحدهای صنفی قرار گیرد.
قیمت 70هزار تومانی تعیین شده برای زولبیا و بامیه درجه یک درتهران درحالی است که در دیگر استان‌ها قیمت‌های متفاوت و البته نزدیک به نرخ‌ پایتخت برای این محصولات تعیین شده است. در اصفهان قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه درجه‌یک 62 و درجه‌دو 57هزار تومان تعیین شده و هر کیلو گوشفیل هم 40 تا 45هزار تومان قیمت خورده است. شیرازی‌ها هم قرار است هر کیلو زولبیا و بامیه درجه یک را 58 و درجه2 را 48هزار تومان بخرند. در این شهر برای زولبیا و بامیه تبریزی قیمت 63هزار تومان و برای زولبیا و بامیه رژیمی قیمت 68هزارتومانی تعیین شده است.

درجه‌بندی تنها به کیفیت محصول ارتباط ندارد
قیمت‌های مصوبی که اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشان برای شیرینی و زولبیا و بامیه ماه رمضان اعلام کرده براساس درجه‌بندی واحد صنفی متفاوت است، اما این درجه‌بندی بر چه اساسی است؟ به‌گفته رئیس اتحادیه قنادان تهران، این درجه‌بندی بعد از دریافت پروانه کسب از واحد صنفی و براساس گزارش بازرسان اتحادیه و تأیید موارد تعیین شده توسط کمیسیون فنی صادر می‌شود و تمامی واحدهای صنفی موظفند کارت درجه بندی و پروانه کسب را در معرض دید مشتریان قرار دهند. اما این درجه‌بندی به‌طور غیرمستقیم درجه‌بندی کیفی محصول نیز محسوب می‌شود. بهرمند در این خصوص گفت: یکی از آیتم‌های درجه بندی، استفاده از مواداولیه باکیفیت و استاندارد و همچنین بهره‌گیری از استادکار حرفه‌ای است که این موارد در کنار موارد فیزیکی محل کسب، در مجموع درجه کیفی محصول را نیز مشخص می‌کنند. وی از نظارت‌های مستمر بازرسان اتحادیه بر واحدهای صنفی خبر داد و گفت: کیفیت و قیمت و درجه‌بندی محصولات واحدهای صنفی سطح شهر تهران به‌طور مرتب رصد می‌شود، اما اگر مصرف‌کنندگان با مواردی از تخلف مواجه شدند با سامانه124 یا شماره‌های اتحادیه تماس بگیرند و موارد مشاهده شده را به واحد شکایات اتحادیه گزارش کنند.

زولبیا و بامیه‌های زیرزمینی
زولبیا و بامیه ازجمله شیرینی‌هایی است که به‌دلیل محبوبیت و تقاضای زیاد و سودآوری بسیار بالا در ماه رمضان از سوی برخی واحدهای صنفی دیگر نیز تهیه و اغلب با قیمتی پایین‌تر از نرخ مصوب قنادی‌ها عرضه می‌شود. در سال‌های اخیر این محصولات به‌صورت خانگی هم تهیه شده‌اند و حتی سر از سوپرمارکت‌ها هم درآورده‌اند. بهرمند با تأکید بر اینکه این واحدهای مورد بازرسی اتحادیه نیستند، افزود: این محصولات همگی در واحدهای زیرزمینی تهیه می‌شوند و کیفیت و سلامت آنها به هیچ عنوان مورد تأیید ما نیست، مردم بهتر است زولبیا و بامیه مورد نیاز خود را از قنادی‌های دارای پروانه کسب تهیه کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید