• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 15 فروردین 1401
کد مطلب : 157088
+
-

رشد پر قدرت بورس بعد از تعطیلات نوروز

شاخص کل بورس تهران در مبادلات دیروز 2درصد رشد کرد/بازده بورس در 2 هفته اول امسال به 5درصد رسیده است

بورس
رشد پر قدرت بورس بعد از تعطیلات نوروز

روند صعودی شاخص بورس که از هفته نخست سال‌جاری آغاز شده دیروز نیز ادامه یافت. روز یکشنبه شاخص کل بورس تهران با یک رشد پر قدرت معادل 2درصد افزایش یافت. با این میزان رشد، بازده بورس از ابتدای امسال تاکنون از مرز 5درصد فراتر رفته است.
به گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران که در هفته نخست فروردین ماه بیش از 3درصد رشد کرده بود دیروز نیز 30هزار واحد، معادل 2درصد رشد کرد و خود را به محدوده یک میلیون و 500هزار واحد نزدیک ترکرد. این یکی از پر قدرت‌ترین رشد‌های بورس در یک سال و نیم گذشته است که همزمان با آغاز سال جدید رقم خورد.
 با صعود روزگذشته جمع کل بازده بورس از ابتدای سال به 5درصد رسید. بازده سرمایه‌گذاری در بورس در 12ماه سال 1400فقط 6.6درصد رشد کرده بود.
آمار‌ها نشان می‌دهد این رشد در پی ورود نقدینگی تازه به بورس اتفاق افتاده زیرا در دادو ستد‌های روز گذشته ارزش روزانه معاملات خرد به بیش از 5300میلیارد تومان رسید که 2هزار میلیارد تومان بیشتر از میانگین معاملات در فصل پاییز و زمستان سال قبل است. آمارها همچنین نشان می‌دهد روند ورود نقدینگی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، معکوس شده و نقدینگی در حال خروج از این صندوق‌ها و ورود به بازار سهام است. به‌نظر می‌رسد بعد از یک سال رکود سرمایه‌گذاران امسال تصمیم گرفته‌اند حجم سرمایه‌گذاری‌شان را در بورس افزایش دهند. در سال 1399دلیل اصلی رشد شاخص‌های بورس ورود دست‌کم 100هزار میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام بود، اما آیا چنین اتفاقی در سال‌جاری هم رخ خواهد داد؟

احتمال بازگشت دوباره سرمایه‌گذاران
به زعم تحلیلگران در شرایط فعلی متغیرهایی مانند قیمت جهانی فلزات اساسی، قیمت نفت و فرآورده‌های پالایشی و محصولات پتروشیمی، سیاست‌های بانک مرکزی در تعیین نرخ سود، سیاست‌های مالی دولت، سازوکار تعیین قیمت کالاهای اساسی، نرخ تورم، نرخ ارز و متغیرهای سیاسی و روابط بین‌الملل بر روند بازار سهام اثرگذار هستند و بخش عمده آینده بازار سرمایه و ورود نقدینگی تازه به بورس در سال‌جاری به این عوامل وابسته است. با این حال به زعم تحلیلگران چنانچه سیاست‌های دولت به‌گونه‌ای باشد که به بازگشت اعتماد به بورس منجر شود، سهامداران بار دیگر به بورس باز می‌گردند و حجم سرمایه‌گذاری آنها در بورس افزایش می‌یابد.
محمود گودرزی، مدیرعامل بورس تهران در این‌باره می‌گوید:با توجه به‌وجود ۲۲ میلیون کدمعاملاتی فعال و ۵۰ میلیون کد معاملاتی در جامعه ایرانی، درصورتی که بازار سرمایه روند رو به رشد خود را با اعتماد‌سازی‌ اقتصادی و سیاسی به‌صورتی پایدار از سر گیرد، شاهد حضور دوباره سرمایه‌گذاران در این بازار خواهیم بود. او در تحلیل خود از وضعیت بازار سهام در سال‌جاری توضیح می‌دهد: با توجه به آنکه متغیرهای اثرگذار بر بورس هرگز با قطعیت قابل پیش‌بینی نیستند، بنابراین نمی‌توان با قطعیت درمورد آینده بورس اظهارنظر کرد اما در مجموع با توجه به روندکلی بورس تهران در سال‌های گذشته و همچنین افت قابل ملاحظه‌ آن از مرداد ۱۳۹۹ تا پایان آن سال و تداوم روند آن در سال ۱۴۰۰، می‌توان پیش‌بینی کرد که سال ۱۴۰۱ سال بهتری برای بورس باشد.
نویدخاندوزی کارشناس بازار سرمایه در این‌باره می‌گوید: فضای حاکم در بازار باید فضایی آرام باشد، به هر میزان که تنش در بازار کاهش یابد، فضای ایجاد شده می‌تواند به جریان ورود نقدینگی به بورس کمک کند. او ادامه می‌دهد:اگر دولت خود را از فضای بازار دور کند و روند بازار را براساس تصمیم‌گیری‌های عقلانی مشخص کند، از این طریق زمینه ورود نقدینگی به بازار سهام فراهم می‌شود.
به‌گفته او اگر زمینه تنش‌های سیاسی و اقتصادی افزایش یابد و معاملات بازار وارد فضایی ناپایدار شود، نقدینگی وارد بازار سهام نخواهد شد.

پیش‌بینی سال‌جاری
تحلیلگران اعتقاد دارند شرایط فعلی، فضای مناسبی را برای رشد شاخص بورس به‌وجود آورده و چنانچه توافق هسته‌ای نیز انجام شود امکان رشد بیشتر شاخص‌های بورس فراهم خواهد شد، به‌ویژه آنکه اکنون قیمت سهام شرکت‌ها به‌دلیل افت‌های مداوم به کف رسیده و شرایط برای رشد درآمد شرکت‌های بورس با رشد قیمت جهانی کالاهای پایه در جهان نیز مساعد است.اطلاعات موجود همچنین نشان می‌دهد با رشد درآمدهای نفتی احتمالا از حجم عرضه اوراق بدهی دولتی کاسته خواهد شد. این موضوع می‌تواند به کاهش نرخ بهره این اوراق منجر شود که اثر مطلوبی بر بازارسهام دارد.با این حال به زعم تحلیلگران تکنیکی، شاخص بورس در محدوده یک میلیون و 600هزار واحد با یک محدوده مقاومت روبه‌رو است و چنانچه بتواند از این محدوده عبور کند می‌تواند قله تاریخی خود را، که در مرداد ماه 1399در محدوده 2میلیون و 100هزار واحد ثبت شده بود، نیز فتح کند.
نوید خاندوزی درباره وضع بازار سهام در سال‌جاری می‌گوید: بازارسرمایه در۶ ماه نخست سال ١۴٠١ به‌دلیل وجود شرایط معقول در تصمیم‌گیری‌ها و نیز تحت‌تأثیر ارزندگی در قیمت‌ها می‌تواند شرایط بسیار خوبی را تجربه کند، اما برای ارزیابی وضعیت بازار در ۶ ماه دوم سال در ابتدا باید اوضاع حاکم در کشور مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوان براساس آنها روند بازار را مورد پیش‌بینی قرار داد.
به‌گفته او، به‌احتمال زیاد در مسیر صعودی بازار سهام شاهد اصلاح و استراحت‌های مختلفی در شاخص بورس خواهیم بود، اما براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده برایند کلی بازار را می‌توان صعودی پیش‌بینی کرد.
علی تیموری کارشناس بازار سرمایه نیز می‌گوید: بازار سرمایه اصلاح قابل توجهی را در سال ۱۳۹۹ تجربه کرد و معاملات این بازار در سال ۱۴۰۰ به نوعی درگیر اصلاح زمانی شده بود؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد به شرط ثبات نسبی در متغیرهای کلان اقتصادی شاهد رشدی ملایم در معاملات بورس سال ۱۴۰۱ باشیم.
او با بیان اینکه چشم‌انداز سودآوری بازار در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با ۱۸ ماه گذشته، بهتر است توضیح می‌دهد:به‌نظر می‌رسد روند سودآوری شرکت‌ها به واسطه افزایش قیمت کالاهای پایه(کامودیتی‌) در بازارهای جهانی افزایش یابد و چنانچه هزینه‌های جانبی شرکت‌های صادراتی نیز با رفع تحریم‌ها کاهش یابد می‌توان انتظار داشت عملکرد مالی شرکت‌ها بهبود یابد.او می‌افزاید: همچنین سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل نرخ بهره، اعمال مالیات بر سپرده‌های بانکی اشخاص حقوقی، سیاست مالیات ستانی دولت بر سود فعالیت‌های سفته‌بازی و بازارهای موازی اثر مثبتی بر تقویت ورود منابع به بازار سرمایه خواهد داشت. به‌گفته او شفافیت در سیاست‌های اقتصادی دولت جدید و نیز حل و فصل مسائل مرتبط با برجام نیز می‌تواند شرایط با ثباتی را برای اقتصاد ایران رقم بزند و درصورت سیاستگذاری مناسب برای رشد اقتصادی، شاهد چشم‌اندازی مناسب برای رونق بازار سرمایه باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید