• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 15 فروردین 1401
کد مطلب : 157075
+
-

معاون برنامه‌ریزی سازمان زیباسازی تهران اولویت‌های این سازمان در قرن جدید را بررسی کرده است

در انتظار شهری زیباتر شهروندان با نشاط‌تر

زیبایی چهره شهر در ایجاد شادابی و نشاط شهروندان تأثیر‌گذار است. بررسی‌های روانشناسانه مهر تأیید بر چنین مسئله‌ای می‌زنند و تأکید می‌کنند که نخستین قدم برای ایجاد حس و حال خوب در میان مردمان یک جامعه، شاداب‌سازی‌ محیطی است. بی‌تردید وقتی محیط پیرامونی زیبا باشد، قطعا مردم هم حس آرامش می‌کنند و همین موضوع زمینه‌ساز نشاط اجتماعی می‌شود. امسال سازمان زیباسازی شهر تهران این تئوری را سرلوحه اقدامات خود قرار داده است و آنگونه که حمید رحمانی، معاون برنامه‌ریزی سازمان گفته است به زیبایی شهر و ایجاد نشاط اجتماعی، بیش از پیش توجه خواهد شد. موضوعی که همزمان با آغاز سال جدید، مورد توجه قرار گرفته و رنگ و لعابی که به شهر داده شده قرار نیست پایان یابد و ادامه خواهد داشت. همشهری در گفت‌وگو با رحمانی، اقدامات پیش‌بینی شده و برنامه‌های مدنظر سازمان زیباسازی در راستای تحقق این رویکرد را بررسی کرده است که در ادامه می‌خوانید.

امسال مهم‌ترین اقدام سازمان زیباسازی شهر تهران چه خواهد بود؟
آنچه امسال به‌عنوان سرلوحه اقدامات یا اهم کارها در سازمان زیباسازی شهر تهران مطرح شده، توجه به سازه‌های تبلیغات محیطی است و حتما گام‌هایی در راستای هوشمند‌سازی‌ این سازه‌ها برداشته خواهد شد. مرحله اول 50سازه تبلیغات محیطی هوشمند می‌شود در کنار این اقدام، زیبا‌سازی‌ کالبدی شهر با استفاده از رنگ در المان‌ها و مبلمان‌های شهری و اجرای طرح‌های خلاق و نوآور(نقاشی دیواری و ساخت احجام) با مشارکت هنرمندان عرصه‌های مختلف هنری هم انجام خواهد شد.
چه ضرورتی برای هوشمند‌سازی‌ سازه‌های تبلیغاتی در شهر وجود دارد؟
باید بپذیریم همه‌‌چیز رو به پیشرفت و مدرن شدن است و برای تحقق شعار«تهران، الگوی کلانشهر جهان اسلام» باید در مسیر هوشمند‌سازی‌ قدم گذاشت و باور داریم یکی از راه‌های موفقیت در این مسیر هوشمند کردن سازه‌های تبلیغات محیطی است. علاوه بر آن هوشمند‌سازی‌ سازه‌ها سبب ایجاد یکپارچگی و رفع اغتشاشات بصری در پایتخت می‌شود و پایش هوشمند سازه‌ها و ثبت اطلاعات قطعا در برنامه‌ریزی‌های درست و تصمیم‌گیری‌های اصولی کمک‌کننده خواهد بود.
چه برنامه‌ای برای ایجاد نشاط اجتماعی دارید؟
تأثیرات زیباسازی در شهر و رنگ‌آمیزی المان و مبلمان‌های شهری در افزایش نشاط اجتماعی برکسی پوشیده نیست و از این‌رو قرار است به شهر و شهروندان توامان توجه شود. چرا که معتقدیم نشاط اجتماعی باعث خوب شدن حال مردم می‌شود و انتقال این حس خوب در جامعه قطعا ما را به شهری پویا، شاد و سرزنده سوق می‌دهد. همچنین باورمان این است که شهر با شهروندان معنا می‌یابد و شهروندان روح شهر هستند و اگر حال مردم خوب نباشد شهر هم حال خوبی نخواهد داشت. به همین دلیل پا را فراتر از فضای کالبدی شهر گذاشته‌ایم و می‌خواهیم با تولید محتواهای خوب فرهنگی و انجام کارهای خلاقانه (نقاشی طبیعت روی دیوار، یکپارچه‌سازی‌ تابلوها و نصب المان‌های حجمی زیبا و مناسبتی و...) شهر و شهروندان را به سمت و سوی حال خوب هدایت کنیم.
آیا قرار است امسال در حوزه زیباسازی شاهد رویداد خاصی باشیم؟
برنامه‌ریزی‌های متفاوتی در حوزه‌های هنری، فرهنگی، تبلیغاتی و مشارکتی داریم و حتما شهروندان شاهد چهره متفاوت و البته شادی از پایتخت خواهند بود. همچنین 25پروژه مطالعاتی در دستور کار قرار دارد که اهم آنها مربوط به طرح جامع نورپردازی، بازبینی طرح جامع زیباسازی، اثر نورپردازی روی درختان و... است که متناسب با نیاز شهر و خواسته شهروندان انجام می‌شود. همچنین نمونه بارز اقدامات انجام شده رونمایی از دیوارنگاری پرچم اثر رسول عباسی بود که توسط سیامک پاینده در خیابان ناصرخسرو، ابتدای سعدی جنوبی اجرا شد.

مکث
طرح‌های پیش‌بینی شده سال 1401

مهم‌ترین برنامه‌های پیش‌بینی شده سازمان زیباسازی شهر تهران برای تغییر چهره پایتخت:

حوزه فنی و طراحی شهری
مرمت و بازسازی بناها(موزه‌ها و میدان حسن‌آباد)، جداره‌سازی‌ و ساماندهی نماهای شهری(میدان تجریش)، ساماندهی و ارتقای کیفیت میدان‌ها و فضاهای شهری (برج آزادی و قدمگاه صالحیه)، ساماندهی مبلمان شهری، نورپردازی و آذین‌بندی شهری.

 حوزه فرهنگی و هنرهای شهری
راه‌اندازی کمپین تبلیغات فرهنگی، انجام تبلیغات اجتماعی و فرهنگی روی جداره پل‌های بزرگراه امام‌علی(ع)، اجرای نقاشی دیواری روی بزرگراه نواب، نصب آثار حجمی (میدان الغدیر و معلم) و مرمت برخی از آثار.

 حوزه مشارکت و آموزش شهروندی
راه‌اندازی کمپین‌های آموزش شهروندی، برپایی وبینارهای مختلف با موضوع زیباسازی شهری، تولید انیمیشن و اپلیکیشن در حوزه مشارکت شهروندی و محوریت زیباسازی.

این خبر را به اشتراک بگذارید