• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 15 فروردین 1401
کد مطلب : 157074
+
-

حمله ملخ‌ها فعلا منتفی است

استان‌های جنوبی همچنان موظف به ردیابی و پایش ملخ‌های صحرایی هستند

‌پیگیری
حمله ملخ‌ها فعلا منتفی است

سیده زهرا عباسی - خبرنگار

استان‌های جنوبی هفته‌های پایانی سال گذشته را با دلهره هجوم ملخ‌های صحرایی سپری کردند؛ حمله‌ای که از سال97 به‌دلیل خشکسالی آغاز شد. بنابر آمار مرکز بین‌المللی ملخ، یک دسته معمولی ملخ صحرایی حدود ۸۰میلیون ملخ دارد که می‌توانند روزانه غذای ۳۵هزار نفر انسان را بخورند.
حالا اما مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات از تغییر پیش‌بینی‌ها و منتفی شدن حمله ملخ‌ها خبر می‌دهد.

تغییر پیش‌بینی‌‌های هواشناسی
مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات در گفت‌وگو با همشهری در این‌باره توضیح می‌دهد:
پیش‌بینی‌های قبلی هواشناسی نشان می‌داد ایران در ماه فروردین بارش‌هایی در حد نرمال و در ماه‌های اردیبهشت و خرداد حدود 15 تا 20درصد کمتر از نرمال و دمای هوایی 1.5 تا 2درجه بالاتر از میانگین30ساله را خواهد داشت. همچنین در شبه‌جزیره عربستان پیش‌بینی شده بود بارش‌های بهاری طی فروردین و اردیبهشت
نرمال است.
سعید معین اما از تغییر پیش‌بینی‌های هواشناسی در روزهای پایانی اسفند سال گذشته خبر می‌دهد و می‌گوید: پیش‌بینی‌های جدید نشان می‌دهد در 3ماه بهار بارندگی‌ها در ایران حدود 30درصد کمتر از نرمال خواهد بود، اما همچنان دمای هوا تا 2درجه بالاتر از میانگین 30ساله است.
از سوی دیگر در شبه جزیره عربستان هم پیش‌بینی این است که تا 2درجه افزایش دما را تجربه خواهیم کرد و بارندگی‌ها به‌شدت کاهش می‌یابد.
او می‌افزاید: با توجه به شرایط پیش‌آمده عربستان خشک و بدون علف است و ملخی که قرار است به ایران بیاید در طول مسیر از بین می‌رود و حتی نمی‌تواند به شمال عربستان برسد.
به گفته معین با توجه به پیش‌بینی‌های فعلی هواشناسی حمله ملخ‌ها منتفی است.

پایش ادامه دارد
مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات در بخش دیگری از سخنان خود می‌گوید که همه استان‌های جنوبی در معرض خطر موظف هستند پایش و ردیابی ملخ‌ها را انجام دهند.
معین اظهار می‌کند: شرایط ممکن است باز هم تغییر کند، اما مهم‌تر از آن، اینکه احتمال وجود باقی مانده تخم‌ریزی ملخ‌ها در حمله سال گذشته در استان‌های جنوبی می‌رود و به همین دلیل به همه استان‌ها نامه داده‌ایم که عملیات پایش را رها نکنند.
وی اعتبار سازمان را برای مبارزه با ملخ‌ها در سال1400، 50میلیارد تومان ذکر می‌کند و می‌گوید: از این رقم فقط 10میلیارد تومان را در طول سال و 15میلیارد تومان هم در روز آخر اسفند دریافت کردیم که همه آن بین استان‌های جنوبی توزیع شده است.

3سال هجوم به جنوب
ملخ‌ها نخستین بار در بهمن97 به جنوب ایران حمله کردند و طی نخستین تهاجم خود بیش از 2میلیون هکتار را قرار دادند. در این حمله که تا مرداد سال بعد (98) طول کشید، مبارزه با آفت ملخ در حدود 750هکتار
انجام شد.
در 3سال گذشته ملخ‌ها به استان‌های جنوبی ازجمله خوزستان‌، بوشهر، هرمزگان، سیستان‌وبلوچستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، کرمان، خراسان جنوبی و حتی بخش کوچکی از خراسان رضوی خسارت
وارد کردند.

    ملخ می‌تواند روزی 400کیلومتر جابه‌جا شود، اما اگر باد موافق باشد این مسافت تا هزار کیلومتر هم خواهد رسید. ملخ‌ها از هر منطقه‌ای که عبور کنند همه رستنی‌ها ازجمله درخت، علف، کشت و محصولات باغی را می‌خورد، در واقع ملخ‌های صحرایی روزانه معادل وزن خود غذا می‌خورند؛ در نتیجه لشکر میلیونی آنها طی چند ماه می‌تواند خسارت هنگفتی وارد کند.
«کریستالینا جئورجیوا» مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول چند روز پیش تأکید کرد ارزیابی‌های تازه نشان می‌دهد فجایع زیست‌محیطی در خاورمیانه ازجمله خشکسالی، همه‌گیری‌ها و هجوم گله‌های ملخ به شاخ آفریقا و سیلاب به‌صورت میانگین سالانه 7میلیون نفر را مصدوم و آواره می‌کند و موجب مرگ بیش از ۲۶۰۰نفر و وارد شدن زیان‌های مادی به میزان ۲میلیارد دلار می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید