• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 26 اسفند 1400
کد مطلب : 156886
+
-

‌کیمیای در فرانسه

نمایش قیصر،‌گوزنها و جرم در استراسبورگ

سینما
‌کیمیای در فرانسه

مسعود پویا؛ روزنامه‌نگار

مسعود کیمیایی در آخرین روزهای اسفندماه به فرانسه رفت. کیمیایی که چند روز پیش تهران را به مقصد پاریس ترک کرد، قرار است روز اول فروردین ۱۴۰۱ در شهر استراسبورگ حضور یابد. بهانه حضور، نمایش ۳ فیلم از او در برنامه‌ای به نام سینمای اعتراض است. قرار است از ۲۱ تا ۲۳ مارس (اول تا سوم فروردین) فیلم‌های «قیصر»، «گوزنها» و «جرم» در سینما استار استراسبورگ با زیرنویس فرانسوی با حضور کارگردان به نمایش درآید. جز نمایش فیلم، جلسات نقد و گفت‌وگو نیز برای برنامه سینمای اعتراض پیش‌بینی شده است. متولی این برنامه انجمن فرهنگی ایران‌استراس است که توسط ایرانیان حاضر در فرانسه تشکیل شده است. 
این انجمن پیش از این برنامه مشابهی را برای داریوش مهرجویی برگزار کرده بود. نکته جالب توجه سفر کیمیایی به فرانسه و تجدید دیدار با رفقای قدیمی است و احتمال دارد پس از پایان برنامه سینمای اعتراض، کیمیایی به پراگ برود؛ جایی که دوست قدیمی‌اش پرویز دوایی (ستایشگر پرشور فیلم‌های اولیه کیمیایی و نویسنده و منتقد شاخص و تأثیر‌گذار ادبیات سینمایی در نیم‌قرن اخیر) سال‌هاست در آنجا ساکن است. 

توجه ویژه به سینمای کیمیایی در اروپا
فیلم‌های مسعود کیمیایی را می‌توان کشف دیرهنگام محافل و جشنواره‌های اروپایی دانست؛ به‌طوری که سال گذشته نسخه ترمیم‌شده‌ای از گوزنها در چند جشنواره اروپایی به نمایش درآمد. سال گذشته برنامه‌ریزان جشنواره روتردام برای بخش دوم پنجاهمین دوره این رویداد مهم سینمای اروپا و جهان 4فیلم کوتاه و بلند تازه و کلاسیک از سینمای ایران را در جدول پخش و اکران آنلاین و حضوری قرار دادند. مهم‌ترین فیلمی که به نمایندگی از تاریخ سینمای ایران در جشنواره روتردام ۲۰۲۱ روی پرده رفت، نسخه‌ای بازسازی‌شده و ‌تر و تمیز از «گوزنها» به کارگردانی مسعود کیمیایی در بخش بازیابی سینماست. این نسخه ۱۲۷دقیقه‌ای با آنچه ۴۷ سال پیش در ایران به نمایش درآمد و گرفتار قیچی ممیزی و توقیف شد، تفاوت‌هایی اساسی دارد؛ ازجمله اینکه برخی بخش‌های حذف‌شده به آن افزوده شده و البته کیفیت تصاویر هم بسیار بهتر است. «گوزنها» محصول ۱۳۵۳ است و نخستین‌بار در سومین جشنواره جهانی فیلم تهران به نمایش درآمد. سینمای مسعود کیمیایی در دوران اوج در دهه ۵۰ شمسی و سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز دوستداران و مخالفان بسیار داشته است. از این منظر، کیمیایی صاحب موقعیتی ویژه و منحصر به فرد است. در ۴۰ سال اخیر رویارویی منتقدان و ستایشگران او معمولا به این منجر شده که فیلم‌هایش زمان اکران، آنگونه که شایسته است تحلیل نشوند. ارزش‌های بصری اغلب فیلم‌هایش نادیده گرفته شده، بازی‌های به‌یادماندنی بازیگرانش دیده نشده و بیشتر بی‌مهری دیده است. 
خبر نمایش نسخه بازسازی‌شده «گوزنها» در جشنواره روتردام هلند دوباره نام یکی از محبوب‌ترین آثار کلاسیک سینمای ایران را سر زبان‌ها انداخت.
فیلم بحث بر‌انگیز کیمیایی که به گمان بسیاری بهترین فیلم کارنامه او و یکی از بهترین‌های سینمای ایران در ۵۰ سال اخیر است، داستانی جذاب دارد و روایت جامعه‌ای است به‌سوی فروپاشی؛ جامعه‌ای درگیر فقر و بی‌عدالتی که صدای فروریختنش به گوش می‌رسد.
«گوزنها» زمان اکران دچار ممیزی شد، پایان آن تغییر کرد و شخصیت قدرت (فرامرز قریبیان) تعدیل شد تا جنبه ضدحکومتی آن کمرنگ شود، اما در همان نسخه اصلاح‌شده که از بند ممیزی سفت و سخت رژیم پهلوی رها شده بود، می‌شد بوی اعتراض و انتقاد به وضعیت اجتماعی را دید. 

سام پکین پای ایران
سایت رسمی جشنواره روتردام ۲۰۲۱ کیمیایی را «سام پکین‌پای سینمای ایران» لقب داده و درباره او چنین نوشته است: بسیاری از ایرانی‌ها «گوزنها» را دیده یا چیزی از آن شنیده‌اند، اما خارج از ایران، اوضاع فرق می‌کند. بیشتر به این دلیل که آثار مسعود کیمیایی مانند دیگر سینماگران مولف موج نو سینمای ایران ازجمله پرویز کیمیاوی و داریوش مهرجویی (که «گاو» او فیلم افتتاحیه نخستین جشنواره روتردام در سال ۱۹۶۹ بود) چندان کنکاش نشده است. 

ستایش سایت‌اند ساوند از فیلم تاریخ‌ساز کیمیایی
امسال یک فیلم قدیمی دیگر از کیمیایی هم سروصدایی در محافل هنری اروپا به پا کرد. نقد دیوید تامپسون بر فیلم «قیصر» که در مجله سایت‌اند ساوند منتشر شد، نشان داد سینمای کیمیایی می‌تواند مخاطب جهانی داشته باشد.
نقد ستایش‌آمیز تامپسون بر قیصر واجد نکاتی جالب توجه است و نگاه منتقدی غربی را به فیلمی کلاسیک از سینمای ایران بازتاب می‌دهد؛ «وقتی ۲سال پیش برای اولین‌بار «تراژدی انتقام‌جویانه» مسعود کیمیایی، «قیصر» - موفقیتی بزرگ در گیشه سینمای ایران در سال ۱۹۶۹ و فیلمی کالت در میان ایرانیان - را دیدم، بلافاصله یاد «کارتر را بگیرید» (۱۹۶۹) ساخته مایک هاجِز افتادم. در ساخت فیلم، خشونت و استعداد ذاتی مشابهی وجود داشت و در اینجا هم یک قهرمان مرد مغرور اما رنج‌کشیده به نام قیصر بی‌رحمانه به کشتن مردانی که مسبب مرگ‌هایی در خانواده او هستند، سوق داده می‌شود....
فیلم کیمیایی کاملا برای من ناشناخته بود؛ همانطور که تصور می‌کنم برای تمام کسانی که شناختشان از سینمای ایران بیشتر به آثار منحصربه‌فرد عباس کیارستمی محدود است، ناشناخته باشد. »‌

این خبر را به اشتراک بگذارید