زهرا شیرزاد، دکترای حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی
نخستین گام در راستای نظاممندی حوزه شهری در ایران مسبوق به تصویب قانون شهرسازی به سال ۱۳۳۴ در کمیسیون مشترک مجلسین شورا و سنا است. پس از آن، قانون تأسیس وزارت آبادانی و مسکن در ۱۳۴۲ به تصویب رسید که در آن از تهیه و اجرای طرحهای شهرسازی سخن به میان آمد. سرانجام «قانون تأسیس شورایعالی شهرسازی و معماری ایران» در ۱۳۵۱ به تصویب رسید که تصمیمگیری در زمینه مقررات شهرسازی را از محدوده وظایف و اختیارات یک وزارتخانه خارج و در صلاحیت شورایی از وزیران 8وزارتخانه قرار داد. این قانون ترتیباتی درباره ساختوساز، حفاظت از فضای سبز شهرها و گسترش آن، فضاهای فرهنگی، ورزشی و تفریحی و مانند آنها و میزان تراکم و ارتفاع ساختمانها و خطوط عقبنشینی در کوچهها و خیابانها و کاربری زمینها برقرار کرده است. تدوین طرح جامع برای شهرها و سپس طرحهای تفصیلی از مصوبات شورایعالی شهرسازی و معماری است. البته روند قانونگذاری در حوزه شهری و مرتبط با حقوق معلولان و افراد ناتوان محدود به قوانین معدود مذکور نشد. با گذشت زمان و بهویژه پس از جنگ تحمیلی، ضرورت پرداختن به مسائل معلولان و جانبازان نمود عینیتری پیدا کرد. از نمونه این توجهات میتوان «دستورالعمل و ضوابط مناسبسازی برای معلولان جسمی و حرکتی» مصوب شورایعالی معماری و شهرسازی را در سال 1378نام برد که تابهحال ملاک عمل مناسبسازی در سراسر کشور بوده است. این ضوابط همگام با قانون جامع حمایت از معلولان و آییننامههای اجرایی آن بهعنوان سند زرینی برای مناسب کردن فضای شهری و معماری مدنظر قرار گرفته است. متأسفانه بهرغم توجه مستمر و تصویب ضوابط و مقررات پیشرو در زمینه رعایت وضعیت و حقوق معلولان در شهر و تأکید مداوم بر اجرای مقررات از سوی نهادهای ذیصلاح در امر صدور مجوزهای ساختوساز یا مجری طرحهای عمومی و دولتی در سطح شهر همچنان شاهد بیتوجهیهای مستمر و عامدانه نسبت به این مقررات در فرایند اداره شهر و گسترش ساختمانهای فاقد استانداردهای لازم در جهت رعایت وضعیت معلولان هستیم. بهنظر میرسد فقدان مرجع مستقل ملی برای نظارت بر اجرای مقررات مذکور، بیتوجهی دستگاههای فرهنگی به موضوع مناسبسازی و فرهنگسازی در جامعه، فقدان برنامهریزی منسجم و صحیح و قابلاجرا برای کلیه دستاندرکاران و آشفتگیهای موجود در نظامهای مدیریتی شهری ناشی از عدمتسلط بر اصول مدیریت شهر و عدماحاطه بر مسائل و دانش روز در بین دستگاههای دولتی، ناآشنایی مهندسان و مشاوران و عوامل ساختوساز فیزیکی جامعه و کمتوجهی سازمان نظام مهندسی به موضوع و عدمآگاهی و آشنایی کامل جامعه هدف نسبت به این بخش از حقوق شهروندی خود از مهمترین دلایل این بحث باشد.
مهمترین و پرکاربردترین قانونی که از سالهای دور در حوزه مناسبسازی معابر عمومی مورد استناد و استفاده قرار میگیرد تحت عنوان «ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد معلول جسمی- حرکتی مصوبه مورخ 3/8/1368» و اصلاحیه آن موضوع مصوبه 3200/310مورخ 6/10/1378شورایعالی شهرسازی و معماری ایران شناخته میشود. شهرداری تهران در 10/10/1384با صدور بخشنامهای خطاب به کلیه معاونان، مشاوران، شهرداران مناطق 22گانه و سازمانها و شرکتهای تابعه شهرداری، دستور مناسبسازی فضاهای شهری تهران را حداکثر تا پایان سال ۱۳۸۵ صادر کرد. همچنین براساس یکی از مفاد این بخشنامه، شهرداریها موظفاند از صدور پروانه احداث و پایان کار برای ساختمانها، اماکن و معابری که ضوابط و مقررات شهرسازی را برای معلولان رعایت نکرده باشند، خودداری کنند. در راستای اجرای همین بخشنامه و بهرغم سپری شدن مهلت زمانی مندرج در بخشنامه، معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در 2/2/1386و در راستای اجرای مصوبه 158شورای اسلامی شهر تهران، بخشنامه شماره 1647/70را درخصوص «مناسبسازی معابر، پارکها و ساختمانهای عمومی» صادر کرد و در بند سوم آن، پیشبینی مسیر ویژه نابینایان را در احداث معابر پیاده و تغییر جنس کفسازی در تقاطعها را الزامی دانست. همچنین، شورای اسلامی شهر تهران در اردیبهشت 1388با تصویب برنامه 5ساله اول شهر تهران و در بند 59آن، شهرداری تهران را موظف کرد برای تأمین امنیت و سلامت شهروندان با اولویت حرکت جانبازان، معلولان و سالمندان و با توجه به مفاد مصوبات شورای اسلامی شهر تهران و سایر قوانین و مقررات موضوعه نسبت به ارائه برنامه اجرایی مشخص حداکثر ظرف مدت 6 ماه درخصوص ساماندهی شبکههای دسترسی مناسب و حرکت پیاده برای تردد آرام و ایمن در محلات و بین محلات، اقدام کند. همچنین یکی از اقدامات مهم در مناسبسازی، اختصاص فضای ویژهای از ناوگان حملونقل عمومی اعم از اتوبوس و مترو برای کمتوانان جسمی است. درمجموع، آنچه در ایران بهعنوان مناسبسازی سیستم حملونقل شهری غالبا مورد بحث و بررسی قرار میگیرد، مناسبسازی وسایل حملونقل شهری و ایستگاههای آنهاست، ولی آنچه توجه بیشتری را در این زمینه میطلبد، مناسبسازی پیادهروها و مسیرهای حرکت پیاده است. بنابراین آنچه در اولویت ساماندهی برای مناسبسازی سیستم حملونقل شهری باید قرار گیرد، ابتدا مسیرهای پیاده است و در اولویت دوم وسایل و ایستگاههای وسایل حملونقل عمومی مطرح میشود.
چهار شنبه 25 اسفند 1400
کد مطلب :
156770
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/PNB22
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved