• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 24 اسفند 1400
کد مطلب : 156653
+
-

آمریکا مسئول وضع فعلی مذاکرات است ‌، نه روسیه

سخنگوی وزارت امورخارجه: فروکاستن آنچه در وین اتفاق می‌افتد به یک درخواست روسیه، خواست آمریکاست

در شرایطی که تنفس در هشتمین دور از مذاکرات کمیسیون مشترک برجام با هدف لغو تحریم‌ها علیه جمهوری‌اسلامی و احیای توافق هسته‌ای سال2015 ادامه دارد، اما رایزنی‌های دیپلماتیک و گمانه‌زنی‌ها پیرامون سرنوشت برجام متوقف نشده و طرف‌های حاضر در گفت‌وگوهای وین تلاش می‌کنند مذاکرات با وجود پیشرفت‌های به‌دست آمده، هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد؛ رویکردی که تحقق آن، بیش‌از هرچیز نیازمند اتخاذ رویکرد عمل‌گرایانه از سوی غربی‌ها و به‌ویژه آمریکاست.
در این میان اما به‌نظر می‌رسد طرف‌های غربی همچنان سعی می‌کنند مسئولیت توقف مذاکرات را متوجه مسکو و تهران بدانند و با فرافکنی، طرح موضوع درخواست تضمین از سوی روسیه و لزوم تصمیم‌گیری سیاسی از سوی ایران و اخیرا هم پاسخ موشکی سپاه به شرارت‌های رژیم صهیونیستی را، به‌عنوان موانعی برسر راه دستیابی به توافق در وین قلمداد کنند.
در چنین شرایطی هم بود که مشاور امنیت ‌ملی کاخ ‌سفید در روزهای اخیر با فرار از پذیرش نقش این کشور در کند شدن روند حصول توافق، هرگونه تحول در زمینه مذاکرات احیای توافق هسته‌ای سال2015 را با روند دیپلماسی در روزهای آینده مرتبط دانست. صحبت‌های جیک سالیوان در گفت‌وگو با شبکه سی.‌بی‌.اس و تلاش برای سلب مسئولیت از آمریکا درحالی است که این کشور تاکنون از اتخاذ تصمیم‌های راهگشا امتناع کرده و می‌کوشد با طرح خواسته‌های غیرمنطقی، مسیر گفت‌وگوها را منحرف کند.
برهمین اساس هم بود که معاون وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز در پاسخ به سؤالی درباره روند مذاکرات در وین، اظهارکرد که گمان می‌کند توافق نزدیک است، اما «می‌خواهیم همه طرف‌ها، ازجمله روسیه که نشان داده ‌است نگرانی‌هایی دارد، این کار را به سرانجام برسانند.»
وندی شرمن با اشاره به پاسخ موشکی اخیر سپاه به شرارت‌های رژیم صهیونیستی، عنوان کرد که‌ آمریکا از اقدام‌های ایران «خیلی نگران» است و تلاش می‌کند با از روی میز برداشتن پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران، به آنچه «رفتار مخرب ایران در خاورمیانه» ‌می‌خواند، بپردازد؛ «اما اول باید به این توافق دست یابیم که هنوز به نتیجه نرسیده ‌است.»

ایران به مذاکرات ادامه می‌دهد
فضاسازی‌ سیاسی - رسانه‌ای طرف‌های غربی در روزهای اخیر درحالی است که مقام‌های جمهوری ‌اسلامی طی این چند روز‌ بارها با موضع عمل‌گرایانه کشورمان در قبال گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین تأکید و اعلام کرده‌اند که درصورت اتخاذ تصمیم‌های سیاسی ازسوی واشنگتن، دستیابی به «توافق مثبت» در وین در دسترس خواهد بود. با توجه به این رویکرد هم بود که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با شیخ محمد بن‌عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امورخارجه قطر، از طرح موضوع‌های جدید ازسوی آمریکا انتقاد و تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران با جدیت برای حصول توافق خوب، قوی و پایدار تلاش می‌کند. از سوی دیگر نیز دیروز دبیر شورای ‌عالی امنیت ‌ملی کشورمان در توییتی اعلام کرد که جمهوری‌اسلامی ایران تا زمان تحقق مطالبات خود به مذاکرات ادامه می‌دهد. علی شمخانی دراین باره نوشت: «همه ارکان کشور فارغ از فضاسازی‌های هدفمند داخلی و خارجی، صرفا برای حفظ و ارتقای منافع ملی تلاش می‌کنند. تا زمان تأمین مطالبات قانونی و منطقی خود و دستیابی به «توافق قوی» در مذاکرات وین باقی خواهیم ماند.»

وزیر امورخارجه به مسکو می‌رود
سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در نشست‌ خبری دیروز خود، از باقی ماندن موضوع‌های کلیدی خبر داد که نیازمند اتخاذ تصمیم‌های سیاسی از سوی آمریکاست. سعید خطیب‌زاده با بیان اینکه درحال حاضر در نقطه اعلام توافق قرار نداریم، اظهارکرد: برخی مباحث کلیدی و البته مفتوح باقی مانده ‌است که باید در واشنگتن تصمیم‌های مربوط به آن اتخاذ شود و به‌محض انجام این‌ کار، در نقطه‌ای هستیم که به وین بازگشته و دور نهایی برای رسیدن به یک توافق «خوب» و «پایدار» را برگزار کنیم. اکنون منتظر شنیدن پاسخ آمریکا هستیم و رایزنی‌ها در سطوح مختلف ادامه دارد. وی از سفر وزیر امورخارجه کشورمان به مسکو خبر داد و گفت: آقای امیرعبداللهیان سه‌شنبه (امروز) با هدف پیگیری رایزنی‌های برجامی به مسکو می‌رود. آنچه در این مسیر چراغ راهنما و چارچوب حرکت ماست، منافع قطعی ملت ایران است و این منافع قطعی است که چارچوب‌های مذاکرات و توافق نهایی را مشخص می‌کند. خطیب‌زاده با بیان اینکه طرف ثالثی در برجام نداریم، ادامه داد: امروز وین آینه دیروز رفتارهای غیرسازنده آمریکاست. آنچه درباره درخواست روسیه مطرح می‌شود، علنی از سوی مسکو اعلام شده و ما هم دریافت کردیم و این باید در کمیسیون مشترک بحث شود. فروکاستن آنچه در وین اتفاق می‌افتد به یک درخواست روسیه، خواست آمریکاست. مسئولیت وضعیت فعلی که الان در آن هستیم با آمریکاست.

توقف مذاکرات طولانی نمی‌شود
سخنگوی وزارت امورخارجه درباره نقش قطر به‌عنوان میانجی بین ایران و آمریکا نیز اظهارکرد: قطر از دوستان ماست و مثل برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس حساسیت بالایی دارد و با حساسیت، تحولات را پیگیری می‌کند و ما همواره در تهران میزبان آنها بوده‌ایم و در مجامع بین‌المللی و سفرهای امیرعبداللهیان و سفر رئیس‌جمهور این رایزنی‌ها نزدیک‌تر شده ‌است و در همین بستر درحال رایزنی و تعامل هستیم.
خطیب‌زاده همچنین با بیان اینکه هیچ تغییری در متن اولیه برجام و ضمائم آن یا قطعنامه ۲۲۳۱ اتفاق نخواهد افتاد، ادامه داد: در دولت سیزدهم 2مسیر را پیگیری کرده‌ایم. مسیر نخست، خنثی‌سازی تحریم‌هاست و در دولت هیچ‌ چیزی معطل گفت‌وگوها در وین نبوده و نخواهد بود. در مسیر دوم که وزارت امورخارجه مسئول پیگیری آن است، رفع تحریم‌ها مدنظر قرار دارد.
وی اضافه‌ کرد: تاریخ بازگشت هیأت‌ها به وین را هماهنگ‌کننده برجام اعلام خواهد کرد. اگر پاسخ آمریکا به مباحث داده شود، آمادگی داریم همین امروز به وین بازگردیم؛ برداشت من این است که توقف طولانی نخواهد بود.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید