• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
دو شنبه 23 اسفند 1400
کد مطلب : 156464
+
-

ویترین/ کتاب مادرم


«کتاب مادرم» نوشته «آلبر کوئن» را محمد مهدی شجاعی به فارسی برگردانده و به تازگی از سوی نشر ماهی منتشر شده است.
کتاب مادرم، گشت‌وگذار یادآورانه کوئن در ستایش مادرش و البته در سوگ فقدان اوست. کتابی حاصل تأملی شاعرانه، ژرف و اندوهگین در راه‌های پیموده با مادر در کوچه‌ها و خیابان‌های ژنو، زیبایی جاودانه‌‌اش، لحظه‌های منتظر در گذشته و نامنتظر پس از درگذشتن، رویاهایی که پس‌از مرگ مادر دیگر هیچ در خود ندارند جز آن حضوری که نفی همه حضورهاست. کتاب مادرم، بی‌تفاوتی خواب و بیدار فرزندی‌ست که طاقت این بی‌طاقتی‌اش بیش‌از این نیست، که روز بی‌مادر شب‌تر از شب است! و بازهم آنطور که «رویا» می‌گوید: «ما روی وحشتی درهم کوفته/ خم شده بودیم/ و روز روی سایه خود شب‌ترین شب‌ها بود.» آلبر کوئن شاعر، نویسنده و نمایشنامه نویس فرانسوی زبان قرن بیستم میلادی است. او در سال۱۸۹۵ در جزیره کورفو در یونان به دنیا آمد و سال۱۹۸۱ در ژنو سوئیس درگذشت. در سال ۱۹۳۰ نخستین رمانش با عنوان سلال روانه بازار شد. سلال شروع جوانی شخصیتی است به همین نام که سرنوشتش در معروف‌ترین کتاب کوهن با نام زیبای ارباب رقم می‌خورد. این کتاب در فرانسه و بسیاری از کشورهای دنیا مورد توجه منتقدان قرار گرفت. نشر ماهی این کتاب 152صفحه‌ای را در قطع جیبی به بهای 32هزار تومان منتشر کرده است.


سفرنامه اروپا
سفرنامه اروپا نوشته «فیودور داستایفسکی» را یلدا بیدختی‌نژاد به فارسی برگردانده و به تازگی از سوی نشر برج منتشر شده است. سال 1862است، ظاهراً فیودور داستایفسکی برای مشورت با پزشکان اروپایی و علاج حمله‌های صرع راهی اروپا شده‌است، اما این سفر بدل می‌شود به سیاحتی در شهرهای برلین، لندن، پاریس، فلورانس، میلان و وین. حاصل این سفر، یادداشت‌هایی بود که اولین‌بار در مجله زمان به‌ سردبیری خود او منتشر شد. این یادداشت‌ها حاصل تأملات او در باب چگونگی نگرش روس‌ها به دنیای آزاد اروپای مرکزی است. از منظر داستایفسکی‌شناسان این یادداشت‌ها یکی از صریح‌ترین و بی‌پرده‌ترین آثار داستایفسکی است؛ او عامدانه پرده از درونیاتش در برخورد با فرهنگ اروپایی برمی‌دارد و از مقاومت در برابر وسوسه تأثیرپذیری از فرهنگ غربی حرف می‌زند. به‌نظر می‌رسد نخستین جرقه‌های ذهنی داستایفسکی را باید در این سفرنامه جست‌وجو کرد؛ افکاری که بعدها حاصلش کتاب یادداشت‌های زیرزمینی شد. این کتاب 112صفحه‌ای به بهای 40هزار تومان منتشر شده است.


شاهین مالت
«شاهین مالت» نوشته دشیل همت را محمود گودرزی به فارسی برگردانده و به تازگی‌ نشر برج منتشرش کرده است.  در این رمان؛ سام اسپید، کارآگاهی است که پرونده قتل دستیارش، مایلز آرچر را شخصاً به‌عهده می‌گیرد؛ مایلز طی مأموریتی به‌ظاهر ساده کشته می‌شود و سام نمی‌داند قرار است در چه مخمصه‌ای بیفتد. برای مقابله با زنانِ فریبنده، پلیس، دادستان و گانگسترها و همه آن‌هایی که نمی‌گذارند شاهین مالت را به‌دست آورد، فقط خونسردی و بدبینی است که به کارش می‌آید. شخصیت سام اسپید در رمان، بسیار تأثیرگذارتر از فیلمی است که ساخته‌اند؛ شخصیتی که می‌داند چطور بجنگد، چطور به سوژه نزدیک شود و چگونه صندوق‌ها و کشوها را بگشاید، بی‌آنکه ردی از خود به جا بگذارد. هوشمندی و خونسردی‌اش باعث می‌شود مردی فراموش‌نشدنی از این رمان در خاطرتان بماند. این رمان 280صفحه‌ای به بهای 85هزار تومان منتشر شده است.


زنان زندگی‌ام
«زنان زندگی‌ام» نوشته: ایزابل آلنده را سعید متین به فارسی برگردانده و به تازگی‌ نشر برج منتشر کرده است. ایزابل آلنده در این کتاب، با تعمق در خاطراتش، نگاهی می‌اندازد به پیوندش با فمینیسم از کودکی تا به ‌امروز و دعوتمان می‌کند تا در این سفر شخصی و عاطفی همراهی‌اش کنیم. نویسنده بزرگ شیلیایی در جستارهای این کتاب با آمیزه‌ای از شوخ‌طبعی، شفافیت و دانایی از زنان الهام‌بخش و تأثیرگذار زندگی‌اش یاد می‌کند، همچنین از زنان گمنامی حرف می‌زند که قربانی خشونت و تعرض بوده‌اند، اما سرشار از عزت‌نفس و شجاعت، دوباره برخاسته‌اند و پیش رفته‌اند. آلنده با شور و اشتیاق همیشگی‌اش به زندگی، ما را فرامی‌خواند تا به‌تمامی از آن بهره گیریم، چون برای عشق‌ورزیدن، فارغ از سن‌وسال، همیشه وقت هست. نشر برج این اثر 176صفحه‌‌ای را به بهای 56هزار تومان منتشر کرده است.


جنگ خصوصی
کتاب «جنگ خصوصی چریک‌های سالخورده» نوشته سعیده امین‌زاده را به تازگی نشر برج منتشر کرده است. کتاب، روایت دو نسل است؛ نسل قدیمی که هیچ‌گاه مجال التیام زخم‌ها و تسکین بغض‌ها و دردهایش را نیافته و نسل جدیدی که هرگز فرصت پیدا نکرده آوار سرنوشت نسل قبلی‌ را از زندگی‌اش کنار بزند؛ دو نسلی که در کوششی مدام و درعین‌حال ناکام برای فرار از گذشته‌شان هستند. هویت‌هایی گم‌شده و مغشوش که با سلاح خشم و ناکامی، قلب یکدیگر را نشانه گرفته‌اند و زندگی خصوصی‌‌شان را عرصه جنگ‌های خونین‌ کرده‌اند. از میان شعله‌های انتقام این دو نسل آینده‌ای سربرمی‌آورد که رویارویی با تلخی و سنگینی آن چندان راحت نیست... این رمان 160صفحه‌ای به بهای 69هزار تومان منتشر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید