• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 22 اسفند 1400
کد مطلب : 156301
+
-

«باشگاه جنایی پنجشنبه‌ها» از زبان « ریچارد آزمن»

روایت مجری تلویزیون از قتل در دهکده

گزارش
روایت مجری تلویزیون از قتل در دهکده

آرش نهاوندی- مترجم

کتاب‌های «باشگاه جنایی پنجشنبه‌ها» و «مردی که دو بارمرد» اخیرا توسط افسانه مقدم به فارسی برگردانده شده است. ریچارد آزمن کمدین، تهیه‌کننده و مجری تلویزیونی است که در سال‌های اخیر با نگارش این دو رمان جنایی، در عرصه نویسندگی نیز به شهرت رسیده  وهر دوی این کتاب‌های اخیرش تبدیل به پرفروش‌ترین کتاب‌ها در سال‌های 2020 و 2021 شده‌اند و منتقدان در نشریات معتبر درباره این کتاب‌ها نقد نوشته‌اند، از جمله، کریستینا هاردیمنت در تایمز نوشته کتاب باشگاه جنایی پنجشنبه دارای طرح داستانی هوشمندانه است. منتقد روزنامه گاردین نیز این کتاب را به عنوان رمان اول یک نویسنده در زمینه جنایی ، دارای سریع‌ترین روند فروش و رسیدن به سطح یکی از کتاب‌های پرفروش سال، ارزیابی کرده است. آزمن در گفت‌و‌گویی پادکستی به پس‌زمینه‌ها و دلایل نگارش کتاب  باشگاه جنایی پنجشنبه‌ها و همچنین سایر ویژگی‌های این کتاب و ساخت اقتباس سینمایی از آن پرداخته است.

ریچارد آزمن در گفت‌و‌گویی پادکستی با انتشاراتی پنگوئن به این نکته اشاره کرد که برای اولین بار ایده نگارش کتاب پرفروش باشگاه جنایی پنجشنبه‌ها در جریان دیداری از مجموعه محل سکونت بازنشستگان (دهکده بازنشستگان) به ذهن وی خطور کرد.  آزمن دیدارش از یکی از این دهکده‌های بازنشستگی را این طور توصیف کرد: بعد از توقف در این مجموعه به نظرم رسید که اینجا می‌تواند جای خیلی جالبی برای نگارش رمانی درباره قتل باشد. او در ادامه توضیح داد: البته در ابتدا به نظرم جای خیلی زیبایی بود با مردمانی بسیار جالب که در دهه 70  سالگی خود به سر می‌بردند و درباره دغدغه‌های خود در این سن و سایر مسائل مورد علاقه خود ازجمله اخبار سیاسی، صحبت می‌کردند و درباره دیگران ضمن خوردن و آشامیدن، شایعه‌پراکنی می‌کردند و قهقهه سر می‌دادند.
ریچارد آزمن افزود: افراد ساکن در این مجموعه محل سکونت بازنشستگان، افراد جالبی بودند که هر یک با سوابق کاری و گذشته‌های متفاوت که در یک جا کنار هم جمع شده بودند. این مسئله من را به این باور رساند که آنها می‌توانند گروه بسیار جالبی را  برای حل معماهای جنایی تشکیل دهند.
ریچارد آزمن در ادامه توضیح داد: تصور کردم اگر اینجا قتلی اتفاق می‌افتاد قطعا این افراد قادر به حل معمای آن هستند. این گونه بود که رمان باشگاه جنایی پنجشنبه‌ها متولد شد که درباره 4 بازنشسته بسیار کنجکاوی بود که نمی‌توانند از سرک کشیدن به مسائل خصوصی دیگران دست بردارند. این افراد عبارت بودند از فردی که سابقا جاسوس بوده و برای سازمان‌های اطلاعاتی کار می‌کرده، فردی که در گذشته پزشک بوده، فردی که قبلا به پرستاری اشتغال داشته و فردی که در گذشته در یکی از اتحادیه‌های کارگری عضو بوده. این افراد دارای پیشینه شغلی متفاوت اکنون زیر سقف این مجموعه جمع شده و هر پنجشنبه در زمان صرف کیک و چای درباره قتل‌ها و جنایت‌های لاینحل بایکدیگر گفت‌و‌گو می‌کردند.
ریچارد آزمن در ادامه با توضیح اینکه «زمانی که یک جنازه دقیقا در جایی که این افراد حضور دارند، کشف می‌شود همه چیز تغییر می‌کند»، گفت: در این هنگام گفت‌وگوهای خیالی آنها درباره قتل و پیدا کردن قاتل به واقعیت تبدیل می‌شود و از اینجا به بعد توانایی ذهنی و بدنی بازنشستگان ساکن این مجموعه در پیدا کردن قاتل به بوته آزمایش گذاشته می‌شود.  آزمن در این گفت‌و‌گو با اشاره به شغل اصلی‌اش، گفت: هیچ کس از یک مجری تلویزیونی انتظار رمان نوشتن را ندارد، بنابراین من نگارش رمان را طبق قواعد خود انجام می‌دهم. اول رمان می‌نویسم و سپس به دنبال فردی می‌گردم که بتوانم به چشمان وی اعتماد کنم تا بتواند درباره رمانم نظر بدهد و به عنوان مثال بگوید ارزش خواندن دارد یا بگوید موضوع رمان آنچنان جذاب نیست که ارزش چاپ شدن داشته باشد.
آزمن درباره دلایل نگارش رمان باشگاه جنایی پنجشنبه‌ها نیز گفت: من درصدد  بودم با نگارش این رمان، نگاه منصفانه‌تری به افراد مسن جامعه داشته باشم. می‌خواستم نشان دهم که در سن 70 سالگی هم همچنان رویدادهای این دنیا و اتفاقات جدیدی که رخ می‌دهد، همچنان به سمت شما می‌آید و شما در روند رو به جلوی جوامع سهیم هستید.  آزمن با اشاره به خرید حقوق ساخت فیلم باشگاه جنایی پنجشنبه‌ها از طرف استیون اسپیلبرگ و اینکه آیا او گفت‌و‌گوهایی هم درباره شیوه ساخت این فیلم داشته یا خیر، گفت: در این زمینه من قرار است با «اول پارکر» که ساخت فیلم‌ «ماما میا: دوباره شروع کنیم» را در کارنامه خود داشته، سر و کار داشته باشم. اول پارکر نگارش فیلمنامه باشگاه جنایی پنجشنبه‌ها را به عهده دارد و در آینده قرار است آن را کارگردانی  کند. او در زمینه اقتباس سینمایی فرد خیلی بازی است و دیدگاه‌های نویسنده را در زمان ساخت فیلم لحاظ می‌کند اما من به اول پارکر گفته‌ام  شما خود بهتر می‌دانید چطور فیلم بسازید و از اول تا آخر خود شما درباره مراحل ساخت فیلم نظر دهید و بر ساخت آن نظارت داشته باشید. در واقع دست وی را کاملا برای ساخت فیلمی با اقتباس از کتاب باشگاه جنایی پنجشنبه‌ها باز گذاشته‌ام.

این خبر را به اشتراک بگذارید