• جمعه 28 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 9 ذی القعده 1445
  • 2024 May 17
شنبه 21 اسفند 1400
کد مطلب : 156264
+
-

با حضور رئیس بنیاد مستضعفان، رئیس شورای شهر تهران، رئیس سازمان انرژی اتمی و استاندار تهران

پلاسکوی جدید افتتاح شد

گزارش 2
پلاسکوی جدید افتتاح شد

سرانجام ساختمان جدید پلاسکو افتتاح شد. بعد از گذشت 2 سال و 6ماه از عملیات احداث ساختمان پلاسکو در چهارراه‌ استانبول، صبح دیروز ساختمان جدید با حضور رئیس شورای شهر تهران، رئیس بنیاد مستضعفان، رئیس سازمان انرژی اتمی، استاندار تهران و دیگر مسئولان افتتاح شد. به گزارش همشهری، در این مراسم رئیس بنیاد مستضعفان ضمن ادای احترام به یادمان شهدای فداکار آتش‌نشان، این ساختمان را به‌طور رسمی افتتاح کرد. سیدپرویز فتاح طی سخنانی گفت:‌ «این مراسم در جایی برگزار می‌شود که شهدای فداکار آتش‌نشان، ققنوس‌وار سوختند و آسمانی شدند و این ساختمان تا همیشه یادآور جانفشانی و ایثارگری این آتش‌نشانان است.» رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه ساختمان پلاسکو نماد آسمان‌خراش در ایران بوده، ادامه داد: «علاوه بر این، وجود ۶۰۰ کسبه در پلاسکو، این ساختمان را به نمادی از تولید در صنعت پوشاک تبدیل کرده بود. این ساختمان در هزارمترمربع و در ۲۰طبقه احداث شد و سختی کار جایی بود که باید مشاعات، آسانسورها و پله‌برقی‌ها به این فضا اضافه می‌شد و در عین حال رضایت کسبه نیز مدنظر قرار می‌گرفت.»
فتاح با تأکید بر اینکه تمام ضوابط ایمنی در ساختمان جدید پلاسکو رعایت شده است، عنوان کرد: «ما برای تامین پارکینگ پلاسکو که پیش از این نیز پارکینگ نداشت، هزینه‌های ایمن‌سازی پارکینگ پروانه را متقبل شدیم و با توجه به پرداخت این هزینه از سوی بنیاد مستضعفان، ایمن‌سازی پارکینگ پروانه توسط شهرداری انجام می‌شود.» او همچنین نسبت به احداث پارکینگی جدید در ضلع شرقی ساختمان پلاسکو اعلام آمادگی کرد و ادامه داد: «ما برای رعایت حال مردم تهران و کمک به حل مشکل ترافیکی این منطقه حاضریم زمین موسوم به پارکینگ اکبر را برای احداث یک پارکینگ مدرن و منطبق بر ضوابط شهری و قانونی اختصاص دهیم و یک پارکینگ مدرن در این زمین احداث کنیم.»
رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به واگذاری مدیریت ساختمان پلاسکو به کسبه این ساختمان گفت: «ما به‌عنوان مالک ساختمان پلاسکو ان‌شاءالله همزمان با آغاز سال جدید، مدیریت این ساختمان را به کسبه واگذار می‌کنیم و تا یک سال در کنار کسبه برای حل مشکلات احتمالی هستیم.» او با تقدیر از تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با پرونده پلاسکو یادآور شد: «در ابتدا برخی اعلام کردند بنیاد مستضعفان به‌عنوان مالک، مقصر حادثه پلاسکو بوده ولی حکم دادگاه نشان داد که تقصیر بنیاد، تنها ۱۶.۲درصد بود و مابقی تقصیر بر عهده سایر دستگاه‌ها بوده است؛ درحالی که با توجه به این سهم از تقصیر، بنیاد هیچ وظیفه‌ای برای ساخت پلاسکوی جدید نداشت ولی ما دلسوزانه برای حمایت از تولید و اشتغال، پای کار این ساختمان ایستادیم و با ایمان این ساختمان را ساختیم، نه با چرتکه‌اندازی.»

30ماه  بعد
صبح پنجشنبه 30دی سال 95، هنگامی که ساختمان بلندمرتبه پلاسکو در میان آتش دوام نیاورد و یکباره فرو ریخت، اتفاقی وحشتناک و تلخ روی داد. به‌خصوص اینکه 16آتش‌نشان که برای مهار حریق، به دلِ آتش زده بودند، با فروریختن ناگهانی ساختمانِ 50ساله پلاسکو به شهادت رسیدند. 8بهمن همان سال و پس از اتمام عملیات آواربرداری، محدوده ساختمان پلاسکو دیوارکشی شد و مسئولان قول دادند در اسرع‌ وقت ساختمان جدید احداث شود. بدین‌ترتیب، ساختمان جدید پلاسکو بعد از 30ماه دوباره قد کشید و به‌زودی مورد بهره‌‌‌برداری قرار می‌گیرد. رئیس بنیاد مستضعفان با تأکید بر اینکه پلاسکوی جدید طی ۳۰ماه ساخته شد که زمان نسبتا مطلوبی در ساخت چنین بناهایی است، گفت: «ما برای ساخت پلاسکو ۴۰۰میلیارد تومان هزینه کردیم که شامل عملیات عمرانی و هزینه‌های اخذ مجوز و صدور پروانه‌ها شد.» سیدپرویز فتاح با بیان اینکه نمای ساختمان پلاسکو، برای ایمن‌بودن به‌صورت ۲پوسته ساخته شده است، اضافه کرد: «در احداث ساختمان جدید پلاسکو سعی کردیم تا تمام مصالح به‌کار رفته در این ساختمان را از مصالح باکیفیت داخلی تامین کنیم.»

کوتاه از پلاسکوی 1400
در ساخت پلاسکو جدید سعی بر آن شده تا همه عناصر اصلی مانند پلاسکوی قدیم بازسازی شوند. از حوض‌ها و آبنما گرفته تا ورودی‌ها. با این حال همه‌‌چیز مدرن و البته ایمن شده‌اند. در زیر برخی از مهم‌ترین شاخصه‌های پلاسکوی 1400آمده است.

تعداد طبقات: پلاسکوی جدید 20طبقه است که 5طبقه آن زیرزمین هستند.
ارتفاع: ارتفاع پلاسکو از سطح زمین تا سطح اضطراری فرود هلی‌پد، 80متر است.
متراژ کلی: 20هزار مترمربع متراژ زیربناست.
تعداد مغازه‌ها: 345باب مغازه در ساختمان جدید، احداث شده است.
پوشش نانو: در نمای ساختمان از الیاف شیشه‌ای و ضدحریق استفاده شده که پوششی از نانو هم دارد. این نما تا حد زیادی خود پاکشو است و در برابر بارش باران آسیب نمی‌بیند.
نما: نمای پلاسکو در متراژ 7500متر مربعی و با ترکیب معماری ایرانی- اسلامی و مدرن اجرا شده است.
آسانسورها و پله‌برقی‌های مدرن: 16دستگاه آسانسور و 5دستگاه پله برقی در این ساختمان تعبیه شده که هر کدام از آسانسورها 13نفر ظرفیت دارند. این آسانسورها با موتورها و تجهیزات مدرن با سرعتی 2.5متر بر ثانیه حرکت می‌کنند.
هلی‌پد اضطراری: هلی‌پد اضطراری پلاسکوی جدید، حدود 325مترمربع مساحت دارد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید