• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 19 اسفند 1400
کد مطلب : 156154
+
-

افزایش تدریجی دامنه نوسان بورس در سال آینده

رئیس سازمان بورس: به ‌شرط ثبات بازار، دامنه نوسان در سال آینده به‌صورت تدریجی به 10درصد افزایش خواهد یافت

بورس
افزایش تدریجی دامنه نوسان بورس در سال آینده

مسئولان سازمان بورس می‌گویند از سال آینده دامنه نوسان قیمت سهام در بازار سرمایه به 10درصد خواهد رسید. آنها در عین حال اجرای شیوه این قاعده تازه را تدریجی و منوط به ثبات بازار اعلام کرده‌اند. متولیان بازار سرمایه مشخص نکرده‌اند نقطه ثبات بازار کجاست.
به ‌گزارش همشهری، 2دهه از درخواست سهامداران حرفه‌ای برای افزایش دامنه نوسان قیمت سهام در بورس می‌گذرد اما در طول این 2دهه با وجود آنکه دامنه نوسان تحت‌تأثیر سیاستگذاری‌های مختلف فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته اما هرگز از مرز 10درصد یعنی مثبت و منفی 5درصد فراتر نرفته است. حتی در بسیاری از دوره‌ها دامنه نوسان به محدوده 4درصد، یعنی مثبت و منفی 2درصد هم کاهش یافته است. این در حالی است که در طول 2دهه گذشته دامنه نوسان در اغلب بورس‌های دنیا باز‌تر شده و حتی در برخی بورس‌ها به 50درصد هم رسیده است. در چنین شرایطی از سال گذشته و در پی مطالعاتی که در دوره ریاست محمدعلی دهقان‌دهنوی در سازمان بورس انجام شد، قرار بود تا دامنه نوسان در نیمه دوم سال‌جاری افزایش یابد، اما با تغییرات مدیریتی اجرایی شدن این سیاست مسکوت ماند، تا اینکه روز گذشته رئیس سازمان بورس در جریان رونمایی از تابلوی معاملات قرارداد‌های آتی بورس انرژی در پاسخ به پرسش خبرنگارانی که از او آخرین تصمیمات درباره دامنه نوسان را جویا شدند، اعلام کرد: احتمالا دامنه نوسان در سال1401 به 10درصد(یعنی بازده 20درصدی با 10درصد مثبت و منفی) افزایش خواهد یافت. البته او و نایب‌رئیس هیأت‌مدیره سازمان بورس شروطی را برای افزایش دامنه نوسان مطرح و اعلام کردند. به‌گفته آنان افزایش دامنه نوسان به ثبات در بازار سهام منوط است. ضمن اینکه افزایش به‌صورت تدریجی و فصل به فصل انجام خواهد شد.

افزایش دامنه نوسان به 10درصد
دیروز مجید عشقی، رئیس سازمان بورس اعلام کرد: برنامه سازمان برای سال آینده افزایش تدریجی دامنه نوسان است اما ناگفته نماند که اجرای چنین مسئله‌ مهمی به شرایط بازار بستگی دارد. عشقی اضافه کرد: برنامه سازمان بورس برای سال آینده افزایش تدریجی دامنه نوسان است. همزمان با این سخنان محسن خدابخش، نایب‌رئیس هیأت‌مدیره سازمان بورس هم جزئیات بیشتری از این تصمیم را اعلام کرد و گفت: اگر بازار به شرایط ثبات بازگردد برنامه‌هایی برای افزایش دامنه نوسان خواهیم داشت و آنها را به مرحله اجرا می‌رسانیم.
او اضافه کرد: مقرر شده تا دامنه نوسان به‌صورت تدریجی و یک‌درصد، یک‌درصد، اضافه شود. این اتفاق به‌صورت فصلی انجام خواهد شد، اما در کل تغییر دامنه نوسان به شرایطی وابسته است که در هیأت‌مدیره سازمان بورس مطرح و درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.
او در پاسخ به انتقاد‌هایی که در مورد محدودیت دامنه نوسان وجود دارد، گفت: برخی معتقدند که دامنه نوسان مانند بسیاری از بورس‌های دنیا به ٢٠درصد تغییر پیدا کند، اما با توجه به اینکه بخش زیادی از بازار سرمایه ایران را افراد مبتدی تشکیل داده‌اند، این اقدام چندان با وضع بازار سهام ما جور نیست و نمی‌توان آن را اجرا کرد.

مکث
رونمایی از تابلوی معاملات آتی انرژی

دیروز برای نخستین‌بار از تابلوی معاملات قراردادهای آتی انرژی در بورس انرژی ایران رونمایی شد. قرار است در گام نخست معاملات آتی نفتا و متانول در این تابلو انجام شود. تاسیس این تابلو از آن رو اهمیت دارد که می‌تواند زمینه‌ای برای پوشش ریسک نفت و انرژی و فراورده‌های حاصل از آن باشد. کاربرد این معاملات در جهان به قدری است که توانسته سهم مهمی از اقتصاد جهانی را به ‌خود اختصاص دهد. در سال۲۰۲۱ میلادی ۶۲میلیارد قرارداد آتی در جهان منعقد شده است که افزایشی ۳۳درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. با آغاز به‌کار این معاملات سرمایه‌گذاران می‌توانند چشم‌انداز بهتری از آینده قیمت انرژی داشته باشند و در عین حال خود را در مقابل نوسان‌های قیمت به‌نوعی بیمه کنند. مقامات سازمان بورس در شرایط فعلی که جهان با بحران انرژی مواجه است در تلاش هستند از این طریق، بورس انرژی ایران را به مرجع قیمت‌گذاری منطقه تبدیل کنند؛ موضوعی که چندان ساده به‌نظر نمی‌رسد. دیروز رئیس سازمان بورس در این‌باره گفت: اکنون به‌طور قطع نمی‌توان گفت که با اجرای معاملات آتی انرژی، بازارکالایی ما به‌عنوان مرجع قیمت‌گذاری یا هاب مشخص می‌شود یا خیر؛ زیرا این موضوع به میزان استقبال فعالان و سرمایه‌گذاران از این ابزار بستگی دارد. عشقی اما تأکید کرد: آغاز معاملات آتی بر محصولات کالایی، نوسان قیمت کالاها را برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران قابل پیش‌بینی می‌کند تا آنها بتوانند ریسک‌های موجود را کنترل کنند. او اضافه کرد: امید می‌رود با اجرای معاملات آتی بر حامل‌های انرژی شاهد اتفاقات خوبی در بحث صادرات باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید