• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 19 اسفند 1400
کد مطلب : 156073
+
-

پیشنهادهای هفته/ انسان در جست‌وجوی معنا


انسان «چیزی» لازم دارد که به‌خاطر آن زندگی کند و حتی برخی کسی یا چیزی در زندگی آنها هست که حاضرند به خاطرش بمیرند. دکتر ویکتور فرانکل بعد از مشاهده این نتیجه، نظرخواهی مشابهی را در دفترش و میان مراجعانش انجام داد و دوباره به همان نتایج دست یافت.کتاب انسان در جست‌وجوی معنا، داستان زندگی دکتر ویکتور فرانکل برای پیدا کردن این معنا در زندگی بود. کتاب در سال 1946برای نخستین بار منتشر شد. این کتاب یکی از بهترین نمونه‌های ادبی در ادبیات روانشناسانه است و روایت زندگی و نجات یافتن دکتر ویکتور فرانکل در اردوگاه کار اجباری رژیم نازی را شرح می‌دهد. فرانکل در این کتاب ابتدا خاطراتش از آشویتس را بازگو می‌کند و سپس تلاش‌ها و راهکارهایش برای زنده ماندن را توضیح می‌دهد. کتاب را نشر نیلوفر منتشر کرده است.

  از این بهتر نمی‌شود

«از این بهتر نمی‌شود» ماجرای نویسنده‌ای است که با اختلالات روانی مثل وسواس شدید دست و پنجه نرم می‌کند و به‌شدت جامعه‌گریز است. او درتنهایی می‌نویسد و کتاب‌هایش از پرفروش‌ترین‌های نیویورک هستند. این نویسنده که ملوین (با بازی جک نیکلسون) نام دارد از اتفاقات پیش‌بینی نشده خوش‌اش نمی‌آید اما ناگهان در قسمتی از فیلم مجبور به نگهداری سگ همسایه‌اش می‌شود و همین موضوع باعث تغییر در رفتار او می‌شود. او در ادامه این شانس را دارد که زندگی‌اش را برای همیشه تغییر دهد. مسیر این تغییرات در روح و رفتار نویسنده ماجرا، سویه‌های روانشناسی فیلم را می‌سازند. «از این بهتر نمی‌شود» فیلمی انگیزشی با اتمسفری جذاب و گیراست. این فیلم آمریکایی محصول سال 1997برنده جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم موزیکال یا کمدی در همان سال شد.

  ناجی

برای علاقه‌مندان به موضوعات روانشناسی، شنیدن پادکست‌هایی که در این حوزه ساخته می‌شوند یک موهبت است که می‌تواند به آنها کمک کند هر روز در مسیر رفت‌وآمدهای روزانه، به علایق شخصی خود بپردازند. در این پادکست سازندگان به زبان ساده سراغ معروف‌ترین کتاب‌ها و متدهای معتبر دنیا در زمینه خودشناسی، توسعه فردی و زندگی بهتر می‌روند. محور گفت‌وگوها در جهت افزایش سطح آگاهی در زندگی و تجربه داشتن حس بهتر به‌خودمان و هر آنچه در پیرامون ما جریان دارد، است. در هر قسمت درباره یکی از موضوعات مهم که در زندگی روزمره با آنها مواجهیم صحبت می‌شود. مثلاً آخرین قسمت این پادکست به موضوع موفقیت شغلی می‌پردازد. ناجی را می‌توانید روی همه برنامه‌های پخش پادکست پیدا کنید.

  شمال وحشی

نروژ یکی از شمالی‌ترین مناطق کره زمین و در همسایگی قطب شمال واقع شده و به همین دلیل زیستگاه گونه‌های کمیاب جانوران قطبی است. نروژ به‌خصوص در مناطق کوهستانی، جنگلی و ساحلی این کشور همیشه محل مناسبی برای مستندسازهای حیات‌وحش و محققان و گردشگران بوده و همواره مورد توجه این گروه‌ها بوده است. مستند 
«شمال وحشی»، خطوط ساحلی نروژ، جنگل‌ها و کوه‌ها و حیواناتی مثل خرس قطبی، گوزن شمال، پرندگان شکاری و روباه‌ها را که در این نقطه دنیا زندگی می‌کنند زیر ذره‌بین برده است. این مستند شامل 3قسمت 47دقیقه‌ای است و مخاطب را با گونه‌های جانوری شمالی‌ترین نقطه دنیا آشنا می‌کند.

  آخرین پادشاه

وایکینگ‌ها هم برای خودشان دنیای خاصی دارند و معمولا آثار و سریال‌هایی با موضوعات مربوط به آنها ساخته می‌شود. یکی از این فیلم‌های خو‌ش‌ساخت هم همین «آخرین پادشاه» است. این فیلم، داستان دو وایکینگ را روایت می‌کند که باید از بچه‌ای مراقبت کنند که آخرین نواده دودمان پادشاهی در نروژ است. جنگی داخلی در جریان است و این سه نفر برای به سرانجام رساندن مأموریت‌شان با حوادث مرگباری دست‌وپنجه نرم می‌کنند. آنها باید در مناطقی کوهستانی و برفی دوام بیاورند و زندگی دشوار و خطرناک آنها در کوهستان بستر اصلی فیلم را تشکیل می‌دهد. فیلم آخرین پادشاه براساس ماجراهای واقعی که در تاریخ وایکینگ‌های نروژ به وقوع پیوسته ساخته شده و تماشای آن برای طرفداران داستان‌های وایکینگی یک تجربه‌ لذتبخش خواهد بود.

  اسطوره‌های اسکاندیناوی

روایت‌ها و افسانه‌های گوناگونی درباره خدایان و قهرمانان اساطیری منطقه اسکاندیناوی در دوره پیش از میلاد مسیح به جا مانده که گاهی جذاب و دلنشین و گاهی ترسناک به‌نظر می‌رسند؛ مثل اسطوره‌های مردمان شمالی کره زمینی یعنی قبیله نورس‌ها که در آن زمان قادر به نوشتن نبودند. روایت‌های آنها سینه به سینه نقل شده و بعدها به‌صورت مکتوب درآمده است. کتاب «اسطوره‌های اسکاندیناوی» داستان‌ها و افسانه‌هایی که درباره چهره‌های اساطیری این سرزمین نقل شده را به‌طور مکتوب روایت می‌کند. با مطالعه همین خرده‌روایت‌ها می‌توان به سرنخ‌هایی درباره برداشت شمالیان از آفرینش بشر و شکل‌گیری جهان و سرنوشت نهایی زمین دست پیدا کرد. این کتاب نوشته ر. ی. پیج و با ترجمه عباس مخبر توسط نشر مرکز منتشر شده است.

مستند

   رود گولیت، بدون سانسور
تردیدی وجود ندارد که رود گولیت بهترین بازیکن تاریخ فوتبال نیست اما وقتی صحبت از انتخاب کامل‌ترین فوتبالیست‌های تاریخ به میان می‌آید، جزو گزینه‌های اصلی است. اسطوره فوتبال هلند در سال‌های جوانی ستاره تیم ملی فوتبال هلند و باشگاه آث میلان بود اما آنچه او را از همه بازیکنان زمانه خودش متمایز می‌کرد مبارزات او علیه نژادپرستی بود که وجهه‌ای خاص به او بخشیده بود. مستند رود گولیت، بدون سانسور شامل گفت‌و‌گوی صریح و بی‌پرده او با شبکه bein Sports  درباره سال‌های پرافتخار بازی و مربیگری است. این مستند که در سال2021 ساخته شده و محصول هلند است، فراز و فرودهای زندگی ورزشی و افتخارات رود گولیت را با صدای عادل فردوسی‌پور روایت می‌کند.

کتاب

  بازی‌هایی برای رشد کودک
بازی و ورزش نقش مهمی در زندگی کودکان دارند. کارشناسان حوزه کودک و نوجوان بر این باورند که کودکان به بازی و ورزش علاقه دارند چون فرصت مناسبی برای بیان احساسات و عواطف‌شان پیدا می‌کنند. به اعتقاد پژوهشگران، بسیاری از اهداف مهم تربیتی در بازی‌ها وجود دارند و این موضوع مهم از نگاه عموم پنهان مانده است. کودک حین بازی یاد می‌گیرد که چگونه در مقابل ناکامی و شکست بایستد و اعتماد به نفسش را حفظ کند. کتاب «بازی‌هایی برای رشد کودک» راز و رمزهایی که در بازی و ورزش مختص کودکان نهفته است را به شما معرفی می‌کند. مطالعه این کتاب به پدر و مادرها، مربیان و افرادی که با کودکان سروکار دارند توصیه شده است.

فیلم

  زیر چراغ‌های استادیوم
فیلم‌های خوبی درباره تیم‌های فوتبال دبیرستان ساخته شده و بسیاری از آنها براساس داستان‌های واقعی ساخته شده‌اند. فیلم «زیر چراغ‌های استادیوم» یکی از همین فیلم‌ها به شمار می‌رود. این فیلم داستان واقعی تیم فوتبال آمریکایی به نام «09آبیلن» را به تصویر می‌کشد که بازیکنانش برای قهرمانی در مسابقات دبیرستان‌های آمریکا، سختی‌های زیادی را پشت‌سر گذاشتند. این فیلم در ژانر اکشن تولید شده و محصول سال2021 است. این فیلم نشان می‌دهد که بازیکنان یک تیم دبیرستان که هر یک با مشکلات خانوادگی دست و پنجه نرم می‌کنند، چگونه با یک کار تیمی و در کنار هم از مشکلات عبور می‌کنند و در نهایت تیمشان را به مقام قهرمانی می‌رسانند. اگر به این ژانر علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم این فیلم را از دست ندهید.

یک مستند

  تاکسی به‌سوی تاریکی دیگر
«تاکسی به‌سوی تاریکی دیگر» مستندی است که در مورد اشغالگری ارتش آمریکا در افغانستان ساخته شده است. این مستند به کارگردانی الکس گیبنی، بر قتل راننده تاکسی افغان به نام دلاور تمرکز دارد که به وسیله سربازان ارتش آمریکا، در مدت زمانی که در بازداشتگاه بگرام به اتهام واهی ارتباط با اعمال تروریستی زندانی بود، تا حد مرگ مورد ضرب‌و‌شتم و شکنجه قرار گرفت. ساخت فیلم تاکسی به‌سوی تاریکی نشانه گستردگی استفاده از شکنجه در ارتش آمریکاست. این مستند موفق شد اسکار بهترین مستند بلند را به‌خود اختصاص دهد و در فهرست 10فیلم برتر سال 2008 از دیدگاه منتقدان حضور پیدا کرد. وب‌سایت Rotten Tomatoes در مورد این فیلم نوشت: تاکسی به‌سوی تاریکی یک نگاه هوشمندانه و قدرتمند به گوشه‌های تاریک جنگ علیه ترور است.

یک فیلم

  بادبادک‌باز
«بادبادک‌باز» به کارگردانی مارک فورستر و براساس رمانی به همین نام، نوشته خالد حسینی است. بیشتر دیالوگ‌های فیلم به فارسی دری و قسمت‌های کوتاهی از آن نیز به زبان انگلیسی است. بادبادک‌باز داستان مرد جوان افغانی به نام امیر است که در سانفرانسیسکو زندگی می‌کند. امیر و پدرش که انسان‌های متمولی بودند با حمله نظامی روس‌ها به افغانستان، کابل را ترک و به سانفرانسیسکو مهاجرت می‌کنند. امیر پس از دریافت تماس تلفنی از یکی از آشنایان و هموطنان قدیم خود به نام رحیم‌خان تلاش می‌کند که برای یافتن دوست دوران کودکی خود به افغانستان و در دوران تسلط طالبان بر این کشور بازگردد. فیلم به‌دلیل نشان‌دادن افغانستان در دو مقطع اشغال شوروی در دهه80 و حکومت طالبان در دهه90 فیلمی شایسته توجه است.

یک پادکست

  قندهار
پادکست‌ها رسانه‌های جدیدی برای حرف زدن از موضوعاتی هستند که گروهی درباره آنها حرفی برای گفتن دارند و گروهی دیگر کنجکاوند درباره این موضوعات، بیشتر اطلاعات کسب کنند. پادکست «قندهار» اینطور معرفی شده است: «داستان این پادکست، یک سفر فردی و جمعی است. در قندهار، از زبان مردم افغانستان از افغانستان می‌گوییم.» در قسمت‌های مختلف این پادکست، گاه روایت‌های شخصی از زندگی در افغانستان را می‌شنویم، گاه تاریخ پرماجرای این سرزمین را مرور می‌کنیم و گاه پای حرف‌های اهل فرهنگ و هنر این کشور رنج‌دیده می‌نشینیم. مهاجرانی که این سال‌ها از زندگی در سرزمین خود رانده شده‌اند، از تجربه رنج‌های این راه نامعلوم می‌گویند و از امیدهایی که برای برگشتن به خاک میهن‌شان دارند. پادکست قندهار را می‌توانید از اپلیکیشن‌های پخش پادکست بشنوید.

دانستنی‌ها

   سلام نوروزی

سلام نوروزی یکی از مفصل‌ترین مراسم نوروز در تهران دوره قاجار بود. در این مراسم، شاه روی تختی نشسته و فرزندان ذکور و نوه‌ها به‌ترتیب در دو سمتش می‌ایستادند. وزرا، درباریان، اعیان و اشراف و بازاری‌ها و... برای دست‌بوسی و تبریک سال نو نزد شاه می‌آمدند. پیش‌کشی می‌آوردند و عیدی‌ای از دست شاه دریافت می‌کردند. مراسم سلام نوروزی با جشنی بزرگ در سراسر ارگ همراه بود و در آن انواع خوراکی‌ها و مشربه‌ها و شیرینی‌ها برای پذیرایی از مهمانان تدارک دیده شده بود. مهمانان مراسم سلام، گروه‌های مختلفی بودند که هر کدام در روز و زمان خاصی به کاخ دعوت می‌شدند. خاطرات سیاحان از این مهمانی‌ها در دوره قاجار، سرشار از نکات ظریف و جذاب است.

دانستنی‌ها

   «سین»ی به نام سنگک

نان سنگک در گذشته یکی از سین‌های پای ثابت هفت‌سین بود. این سین نشانه برکت و روزی بود و اغلب به‌صورت کامل در سفره هفت‌سین گذاشته می‌شد. در اهمیت نان در مراسم‌ مختلف همین بس که از آن به‌عنوان نمادی در سفره عقد هم استفاده می‌شود. سنگک در سفره عقد هم همان کاربرد سنگک هفت‌سین را دارد و نماد برکت و روزی فراوان است. ارج و قرب سنگک از حرمت ریشه‌داری می‌آید که از دیرباز بین ایرانیان و اغلب مردم دنیا برای نان و غلات قائل بودند؛ ضرورتی برای ادامه حیات که با زحمت به‌دست می‌آمد و نماد زندگی و کار و تلاش بود. در سفرهای نوروزی‌تان به شهرهای مختلف، حتماً سری به بازارچه‌های محلی بزنید که در آن غرفه‌های طبخ نان سنتی هم تدارک دیده
شده است.

گردشگری

   ایستگاه‌های شکم در نوروز

اگر قرار است نوروز امسال را در تهران بگذرانید، سر زدن به راسته‌هایی که ایستگاه‌های شکم در آن دایر شده را از دست ندهید که هم فال است و هم تماشا. خیابان سی تیر، میدان ونک، خیابان باب همایون و میدان تجریش ازجمله این خیابان‌ها هستند که در آن غرفه‌های مخصوص خوراکی‌های سنتی و محلی و همچنین غرفه‌های انواع غذاهای سنتی و مدرن تدارک دیده شده است. همچنین با سرزدن به راسته‌های معروف تهران ازجمله ویتامینه‌های خیابان شاپور، هم خودتان را به خوشی‌های کوچک و خوشمزه دعوت کنید و هم از این کسب‌وکارها حمایت کنید. بالاخره همه سیزده روز که نمی‌توانید در خانه بمانید و به دید و بازدید سپری کنید؛ باید گشت و‌گذاری هم داشته باشید دیگر.

فیلم

  پرواز بادبادک‌ها

فیلم ســــــــینمایی «پرواز بادبادک‌ها»  درامی 80دقیقه‌ای است که در ســــال 1390 ساخته شده.  این فیلم ماجرای معلمی را روایت می‌کند که در کلاس درسی در یک روستا، متوجه استعداد عجیب یکی از دانش‌آموزان در ساخت بادبادک می‌شود؛ دانش‌آموزی که پیش از این کشف معلم، مورد تمسخر همکلاسی‌هایش قرار می‌گرفت. تهیه کننده، کارگردان و فیلمنامه‌نویس پرواز بادبادک‌ها، علی قوی‌تن است. این فیلم جایزه سودای سیمرغ را از آن خود کرده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فیلم پرواز بادبادک‌ها، حضور بازیگران غیرحرفه‌ای در آن و استفاده از نابازیگران است که سبکی باورپذیرتر و طبیعی‌تر و مستندگونه‌تر به فیلم بخشیده است. همچنین در این فیلم سینمایی خبری از زرق و برق حاکم بر سینمای ایران در این سال‌ها نیست.

گردشگری

  موزه بادبادک

موزه بادبادک استانبول، نخستین موزه بادبادکی است که در ترکیه راه‌اندازی شده. در این موزه 2500کایت و بادبادک از 35کشور دنیا جمع‌آوری و به نمایش گذاشته شده. اگر فکر می‌کنید بازدید از این موزه و تماشای بادبادک‌ها تنها برای کودکان جذابیت دارد، بد نیست سری به سایت این موزه و عکس‌های آن در فضای مجازی بزنید؛ این موزه رنگارنگ، دیدنی‌ها و شنیدنی‌های زیادی از قصه بادبادک‌ها در سراسر دنیا دارد. بازدید از بخش‌هایی از این موزه هم از طریق سایت موزه امکان‌پذیر است. این موزه کارگاهی چند ساعته هم دارد که هر روز برای مخاطبان برگزار می‌شود. پویایی این موزه در بخش کارگاهی و همچنین کلکسیون جذاب بادبادک‌های آن، موزه بادبادک‌ها را به موزه‌ای پرطرفدار در ترکیه تبدیل کرده است.

کتاب

  ساخت بادبادک

کتاب «طراحی و ساخت گام به گام و آسان بادبادک‌ها (کایت)» اثری از دیوید میشل است که توسط نشر فخراکیا منتشر شده. این کتاب در ابعاد رحلی، عنوان پر‌فروش‌ترین کتاب کاردستی کودک و نوجوان در سال ۲۰۱۰ را به‌خود اختصاص داده. گرچه انواع کایت و روش ساخت آن در این کتاب برای کودکان و نوجوانان نوشته شده، اما طبق توصیه‌ای که نویسنده در ابتدای کتاب دارد، بهتر است برای ساخت بادبادک‌های این کتاب از بزرگ‌ترها هم راهنمایی بگیرند. اگر تصور می‌کنید کتاب راهنمای ساخت بادبادک‌ها تنها مخصوص کودکان است و بزرگ‌ترها نصیبی از آن نمی‌برند، بد نیست مهارت خود را برای ساخت یکی از این بادبادک‌ها محک بزنید. این کتاب توسط مریم شیشه‌بر تهرانی ترجمه شده و در کتابفروشی‌های سطح شهر و همچنین فروشگاه‌های اینترنتی در دسترس است.

کتاب

   توسعه گردشگری
امروزه گردشگری به‌عنوان یک فعالیت مهم اقتصادی، به یکی از اصلی‌ترین ارکان اقتصادی جهان تبدیل شده است. با این میزان عظمتی که گردشگری در اقتصاد جهان پیدا کرده است، بیش از پیش نیازمند برنامه‌ریزی به‌منظور استفاده هرچه بیشتر از این امکان برای توسعه اجتماعات و در عین حال کاستن از آثار و تبعات منفی آن هستیم. مقاصد گردشگری زیادی در دنیا وجود دارند که به‌دلیل عدم‌برخورد علمی با آن دچار تبعات زیادی شده و حتی دوری از اجتماع و واکنش‌های منفی نسبت به گردشگران شده‌است. این کتاب بر پایه دیدگاه دانش پایه به پدیده گردشگری تدوین شده و لزوم برخورد علمی با آن را به رشته تحریر درآورده است. کتاب توسعه اجتماع نوشته سوبیتون در 280صفحه است.

فیلم

   مستعمره
فیلم‌هایی که با موضوع سفر در دنیا ساخته شده‌اند کم نیستند. فیلم سینمایی «مستعمره» (Colonia) یک فیلم تاریخی -رمانتیک است که در سال ۲۰۱۵ تولید و با استقبال زیادی روبه‌رو شد. این فیلم که به کارگردانی Florian Gallenberge است و داستان زندگی زنی جوان را به تصویر می‌کشد که به‌دنبال همسر ربوده شده‌اش راهی سفری دور و دراز می‌شود. داستان این فیلم در زمان کودتای نظامی سال ۱۹۷۳ در جنوب کشور شیلی است. در فیلم مستعمره Emma Watson نقش اصلی زنی است که به‌دنبال همسرش است و Daniel Bruhl آن را برعهده دارد. ماجراهایی که در این فیلم اتفاق می‌افتد بسیار هیجان‌انگیز است و پیوستگی جریانات فیلم باعث می‌شود تا ببینده خسته نشود.

تهرانگردی

   قورخانه

آنچه از اسلحه‌خانه دوران ناصری یا قورخانه باقی‌مانده، امروز بخشی از تهران و بخشی از متروی امام‌خمینی(ره) است. قورخانه یک واژه ترکی و در لغت به معنی کارخانه اسلحه‌سازی است که در قسمت شمالی دارالخلافه ناصری یا خیابان جلال‌آباد (خیام امروزی) قرار داشت. عمارت قورخانه در دوره قاجار و به دستور ناصرالدین‌شاه قاجار ساخته شد اما شواهدی نشان می‌دهد در زمان فتحعلی‌شاه قاجار هم محلی در تهران با عنوان قورخانه مبارکه در حال فعالیت بوده است. در زمان قاجار در قورخانه علاوه بر سلاح و مهمات جنگی، وسایل آتش‌بازی هم برای نمایش شب‌های اعیاد و جشن‌های مذهبی و ملی تهیه می‌شد. امروزه از این بنا تنها سردر قورخانه به‌جامانده که در ورودی متروی امام خمینی است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید