• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 17 اسفند 1400
کد مطلب : 155869
+
-

آسیب‌های ارز ترجیحی اعلام شده است

عضو کمیسون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید ابهامات حذف ارز دولتی مطرح شد اما وزارت بهداشت اعلام کرد خسارتی به مردم وارد نمی‌شود

زهرا جعفرزاده، روزنامه‌نگار

ماجرای حذف ارز 4200تومانی برای بخش درمان، همچنان خبرساز است. با اینکه پیش از این اعلام شده بود که در مقابل حذف ارز ترجیحی برای دارو و تجهیزات پزشکی و جلوگیری از افزایش قیمت، اعتباری برای این بخش درنظر گرفته می‌شود اما حالا خبرهای رسیده نشان می‌دهد که هنوز سازوکارهای اجرای قانون، فراهم نشده و سازمان‌های بیمه‌گر به‌عنوان اصلی‌ترین بخش وارد نشدن فشار مالی به خدمت گیرندگان، برنامه مشخصی ندارند. پیش از این همایون سامه‌یح نجف‌آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته بود با توجه به جمعیت بیمه‌نشده واعتباری که برای این سازمان‌ها درنظر گرفته شده، بعید است بیمه‌ها بتوانند از پس مخارج دارویی برآیند. حالا او در گفت‌وگو با همشهری توضیح بیشتری درباره آمادگی برای اجرای حذف ارز ترجیحی می‌دهد.

 آن‌طور که واردکنندگان تجهیزات پزشکی و فعالان این بخش می‌گویند، ممکن است سال آینده خدمات درمانی با افزایش قیمت مواجه شود، در این میان ابهاماتی هم در ارتباط با حمایت‌های مالی برای جلوگیری از افزایش قیمت وجود دارد، به اعتقاد شما چطور می‌توان جلوی بالا رفتن قیمت‌ خدمات درمانی را گرفت؟ 
به هر حال این اظهارات، جای نگرانی دارد و به جاست و نمی‌توان گفت مشکلی پیش نمی‌آید. هم‌اکنون ما روش جدیدی برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی را شروع کرده‌ایم و امیدواریم به‌گونه‌ای پیش رود که فشار زیادی به مردم وارد نکند. بحث حمایت مالی با حذف ارز ترجیحی هم به این صورت نیست که بودجه‌ای در اختیار واردکننده‌ها درنظر گرفته ‌شود، بلکه تمام حمایت‌ها از طریق سازمان‌های بیمه‌گر خواهد بود. آنها باید در این زمینه ورود کنند. البته خیلی در جریان جزئیات سازوکارهای آنها نیستیم، یک ماه پیش که نماینده بیمه برای پاسخ به سؤالات اعضای کمیسیون بهداشت مجلس آمده بود، از او پرسیدم که آیا سازو کاری دارند؟ آیا برنامه‌ریزی کرده‌اند؟ آیا زیرساختی دارند؟ پاسخ به همه این سؤال‌ها «خیر» بود.
با این وضعیت چگونه می‌خواهند این قانون را اجرا کنند؟
وزیر بهداشت و معاونان او بسیار خوش‌بین هستند و به نماینده‌ها اطمینان خاطر داده‌اند که با برداشتن ارز ترجیحی، فشاری به مردم وارد نمی‌شود. گفته‌اند زمانی که این ارز برداشته شد، قیمت‌ خدمات درمانی به شهریور امسال برگردانده می‌شود و تفاوتی با آن دوره نخواهد کرد. به هر حال دلگرمی به نمایندگان داده شده. اما در مورد بیمه‌ها اینکه قرار است چطور حمایت کنند، باید بودجه‌ای درنظر گرفته شود. آنها به اعتباری نیاز دارند که بتوانند جلوی افزایش چندبرابری قیمت‌ها برای مردم را بگیرند و در نهایت مردم با قیمت شهریور امسال خدمات بگیرند.
چه‌کسی باید نسبت به این موضوع پاسخگو باشد؟
وزارت بهداشت باید در این زمینه پاسخ بدهد. آن هم با توجه به اینکه 9میلیون نفر در کشور هیچ بیمه‌ای ندارند، پوشش بیمه‌ای این افراد، قطعا سخت است. این گروه جزو دهک‌های پایین جامعه هستند و نیاز به بیمه دارند اما تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند. دولت تأکید کرده که از این گروه حمایت می‌کند.
درست است اما به هر حال حذف ارز ترجیحی، ابهامات زیادی دارد، به ابهامات نمایندگان در این زمینه پاسخ داده شده؟
به هر حال وزیر بهداشت با اعتماد کامل و دلگرمی عنوان کرده که اجرای آن به مشکلی نمی‌خورد. ما هم چاره‌ای نداریم جز اینکه به حرف‌های او اعتماد کنیم. این قانون تصویب شده و ما باید به آن احترام بگذاریم. وظیفه مجلس و دولت، حمایت از همدیگر برای پیشبرد هدف اصلی نظام یعنی حمایت از مردم است.
اما به‌نظر می‌رسد که آسیب‌های آن کاملاً بررسی نشده است؟
در کمیسیون درمان مجلس، تمام آسیب‌ها مطرح شده است، اما در نهایت نظر دولت اجرای طرح بود.
 به اعتقاد شما با توجه به سابقه بیمه‌ها در خدمات درمانی، آنها توانایی حمایت از این قانون را دارند؟
این را مسئولان اجرایی کشور باید پاسخ دهند. ما سؤال‌ها را مطرح کردیم اما آن زمان به‌نظر رسید که سازوکاری ندارند. شاید در این مدت زیرساخت‌ها را فراهم کرده‌اند و مشکلی هم پیش نیاید. کمیسیون بهداشت و درمان بر این موضوع اصرار زیادی داشت اما اعلام کردند که مشکلی پیش نمی‌آید.
به‌نظر شما با وجود تمام وعده‌ها برای بالا نرفتن قیمت، سال آینده ما با گرانی خدمات درمانی مواجه نمی‌شویم؟
به هر حال قیمت‌ها بالاست، تجهیزات پزشکی هم گران‌تر می‌شود، اما اگر حمایتی که صورت بگیرد، پرداخت از جیب مردم بالا نمی‌رود و بیمارانی که به‌صورت سرپایی از خدمات درمانی استفاده می‌کنند با افزایش قیمت مواجه نمی‌شوند. با این حال احتمال دارد برای بخش بستری، هزینه‌ها افزایش پیدا کند و فشاری به بیماران درآن بخش وارد شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید