• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 14 اسفند 1400
کد مطلب : 155553
+
-

نصب پلاک ایمن با تاییدآتش‌نشانی

طرح «پلاک ایمن» با خوداظهاری مالکان خانه‌ها و بازدید کارشناسان ایمنی آتش‌نشانی در پایتخت اجرا می‌شود

گزارش
نصب پلاک ایمن با تاییدآتش‌نشانی

محمد سرابی- خبرنگار

هنوز به هفته آخر سال و حوادث چهارشنبه‌سوری نرسیده‌ایم اما تعداد آتش‌سوزی‌هایی که در خانه‌ها رخ می‌دهد هم آنقدر کم نیست که تصور کنیم آپارتمان‌های 5-4طبقه در مقابل این دست اتفاقات خطرناک ایمن هستند. بسیاری از انفجار‌ها به‌دلیل ناایمنی‌هایی رخ می‌دهد که قابل پیشگیری است؛ ایراداتی جزئی که شاید هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که روزی بلای خانمان‌سوزی شود. طی هفته‌های اخیر هم مواردی از این دست بسیار رخ داده که متأسفانه نتیجه‌اش جان سپردن تعدادی از شهروندان بوده؛ و غم‌انگیزتر آنکه در بین آنها حتی کودکانی هم قربانی بی‌توجهی به مسائل ایمنی شده‌اند.
نشت گاز، نگهداری موادآتش‌زا، سیم‌کشی نادرست، انبار کردن ماده‌های خطرناکی که نیازی به نگهداری دائم از آنها نیست و... ممکن است با یک اشتباه کوچک منجر به آتش‌سوزی مهیب شوند. در این بین، سازمان آتش‌نشانی از مراکز حساس و پرخطر، مراکز صنعتی و تجاری و منازل بازدید می‌کند و این کار را به‌صورت دوره‌ای انجام می‌دهد. از این بازدیدها اطلاعاتی به‌دست می‌آید که باعث طبقه‌بندی این ساختمان‌ها از پرخطر گرفته تا میان‌خطر و بسیار خطرناک می‌شود.
در کنار این پروژه، طرح پلاک ایمن برای ساختمان‌های مسکونی نیز آغاز شده که براساس آن، کارشناسان سازمان آتش‌نشانی از ساختمان‌ها بازرسی ایمنی به‌عمل می‌آورند تا چک‌لیست‌هایی که مربوط به این کار هستند را پر کنند. البته که نباید تنها به بازدید کارشناسان آتش‌نشانی اکتفا کرد. همین حالا که خیلی‌ها مشغول خانه‌تکانی هستند، می‌توانند بسیاری از موارد را خودشان چک کنند تا نقص را رفع کرده یا مواد اشتعال‌زای خطرناکی که نیازی به نگهداری آنها نیست را دور بریزند یا تحویل غرفه‌های بازیافت دهند. شاید لابه‌لای وسایل انباری شما تینر یا چراغ نفتی قدیمی باشد که با گرم شدن هوا می‌توانند خطرساز شوند. پس هم با ساده‌ترین روش، همراه طرح پلاک ایمن شوید و هم تا دیر نشده خودتان فکری به حال وسایل و مواد خطرساز کنید.

اولویت با ساختمان‌های پرخطر است
مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران درباره پروژه پلاک ایمن می‌گوید: «این طرح آگاهی و خود اظهاری شهروندان درباره ایمنی محله‌شان و خانه‌ای است که در آن زندگی می‌کنند و در آن چک لیستی از خطرات و نکات ایمنی موجود را به شهروندان ارائه می‌کنیم.»
با توجه به اینکه بیش از 2میلیون و 500هزار واحد مسکونی آپارتمانی و 300هزار واحد مسکونی غیر‌آپارتمانی در تهران وجود دارد، نمی‌توان انتظار داشت که همه آنها مورد بازرسی قرار گیرند و ساختمان‌هایی که بیشتر در معرض خطر باشند در اولویت قرار دارند. از طرف دیگر هیچ قانون الزام‌آوری وجود ندارد که بتواند این مالکان را مجبور به اجرای دستور‌العمل‌های ایمنی کند اما تأکید شهرداری بر اینکه ساختمان‌های نوساز باید تأییدیه ‌آتش‌نشانی را داشته باشند باعث شده که سطح ایمنی ساختمان‌های جدید بیشتر شود. معاون حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی در این رابطه می‌گوید: «ما 400واحد از ساختمان‌هایی که بعد از سال 1390ساخته شده‌اند را بررسی کردیم و مشخص شد در ساختمان‌هایی که تأییدیه آتش‌‌نشانی را دریافت کرده‌اند یا حادثه‌ای رخ نداده یا بسیار جزئی بوده است.» کامران عبدولی می‌افزاید: «در کشور‌های پیشرفته به قدری روی ایمنی و فرهنگسازی سرمایه‌گذاری کرده‌اند که تقریبا در هر خانه یک فرد آگاه به مسائل آتش‌نشانی و ایمنی حاضر است.»
یکی از مزایای طرح پلاک ایمن آگاهی شهروندان از نکات ایمنی است که باید در واحد‌های مسکونی آپارتمانی رعایت شود و با مرور سؤال‌ها و دیگر نکات بیان شده در خوداظهاری این طرح می‌توان به مهم‌ترین نکاتی پی برد که باعث ایجاد حادثه می‌شود. در ماه‌های سرد امسال باز هم گازگرفتگی و آتش‌سوزی، حوادث زیادی در شهر آفرید که توجه به نکات ایمنی میزان آن را کاهش خواهد داد.

برخی از سؤال‌های خود اظهاری
  آیا حریم ایمن برای اجاق گاز در آشپزخانه از وسایل تزئینی و قابل اشتعال (مانند پرده، لوردراپه چوبی یا پلاستیکی، زبرا، پارچه دم کنی و...) لحاظ شده است
  آیا وضعیت ظاهری سیم‌کشی، از کیفیت و سرهم‌بندی (اتصالات) مناسب برخوردار است؟
  آیا در واحد شما از فیوز‌های قدیمی (فشنگی، تقویت شده و...) استفاده شده است؟
  آیا در واحد شما از سیم‌های سیار غیراستاندارد و با چندین انشعاب (چندین مصرف کننده) استفاده شده است؟
  باتوجه به خطرآفرین بودن آشفتگی، نابسامانی، دپوی کالا و مواد مختلف در انباری‌ها آیا نحوه چیدمان کالا در انباری‌ها مناسب و به‌صورت منظم است؟
  باتوجه به خطرات (انفجار، حریق و...)استفاده از مواد سریع الاشتعال مانند بنزین، تینر، الکل و... آیا از اینگونه مواد در خانه خود نگهداری می‌کنید؟
  آیا در داخل واحد یا داخل پاگرد طبقه، خاموش‌کننده (کپسول آتش‌نشانی) در ارتفاع مناسب و دارای شارژ به‌صورت استاندارد و با طول دسترسی مناسب نصب شده است؟
  آیا در واحد شما سیستم اعلان حریق وجود دارد و با نحوه کارکردن آن آشنایی دارید؟
  درصورت آتش‌سوزی در منزل شما، آیا طرح فراری برای خود و خانواده درنظر گرفته‌اید؟
  آیا در ساختمان شما افراد سالخورده و یا با هر نوع معلولیتی وجود دارند؟
  آیا واحد و یا ساختمان شما بیمه آتش‌سوزی دارد؟

چگونه بفهمیم خانه‌مان ایمن است؟
ایمن‌سازی از مسیر «تهران من»

برای اینکه کارشناسان سازمان آتش‌نشانی میزان ایمنی ساختمان شما را مشخص کنند باید از طریق سامانه «تهران من» اقدام کنید.
 پس از ورود به سامانه، وارد بخش پلاک ایمن در صفحه کاربری می‌شوید. بعد از مشخص کردن محل خانه از طریق نقشه یا ارسال کد شناسایی ملک، دو گزینه در مقابل شما قرار می‌گیرد؛ خوداظهاری یا درخواست بازدید.
با ورود به بخش خود‌اظهاری باید به 26سؤال پاسخ دهید در مقابل هر سؤال لینک راهنما قرار گرفته است. اگر پاسخ شما به شکلی باشد که احتمال خطر را نشان دهد در پایان جزئیات بیشتری برای راهنمایی شما نشان داده می‌شود.
اگر شرایط دیگری در خانه وجود دارد که ممکن است خطرآفرین به‌نظر برسد اما در سؤال‌ها ذکر نشده است می‌توانید آن را شرح دهید یا تصویر آن را بارگذاری کنید.
 در انتهای خوداظهاری نیز درصورت تمایل باز هم می‌توانید برای بازدید رایگان آتش‌نشان‌ها تقاضا کنید.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید