• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 12 اسفند 1400
کد مطلب : 155454
+
-

قصه اسباب‌بازی‌هایی که دوباره زنده می‌شوند

اسباب‌بازی‌ها و لباس‌های کودکانه از طریق غرفه‌های بازیافت به‌دست کودکان نیازمند می‌رسد

محمد سرابی؛ خبرنگار

 اگر در آخرین ماه سال، اسباب‌بازی‌ای را در خانه دیدید که می‌توانید آن را به کودکی هدیه دهید، به غرفه‌های بازیافت سازمان مدیریت پسماند بروید. در پویش یک‌هفته‌ای «قصه اسباب‌بازی‌ها» از ۱۴ تا ۲۱ اسفند ماه، شهرداری و مؤسسات خیریه کشور اسباب‌بازی‌ها و لباس‌‌های بچگانه را در تهران جمع‌آوری می‌‌کنند و به‌دست کودکان نیازمند می‌رسانند. معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره اهداف این پویش به همشهری می‌گوید: یکی از برنامه‌های اصلی سازمان پسماند کاهش زباله‌های شهری و خانگی است و در این زمینه باید به استفاده مجدد و مستمر از وسایل گوناگون توجه کنیم. همه ما بار‌ها دیده‌ایم که یک دست لباس کودکانه بدون اینکه مورد استفاده قرار گیرد، کنار گذاشته می‌شود یا اینکه بعضی از اسباب‌بازی‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. معمولا در ماه‌های پایانی سال بیشتر با این موضوع رو‌به‌رو می‌شویم و بعضی خانواده‌ها این وسایل را دور می‌اندازند که وارد پسماند می‌شود.
محمد کیخا می‌افزاید: «460غرفه پسماند در شهر تهران این اسباب‌بازی‌ها و لباس‌ها را با رعایت اصول بهداشتی و پروتکل‌های مقابله با کرونا دریافت می‌کنند. ما برای توزیع این اقلام با مؤسسات خیریه‌ که تجربه کافی در زمینه کمک به کودکان محروم دارند، همکاری می‌کنیم. این مؤسسات حتی سابقه تعمیر و بازسازی اسباب‌بازی را هم دارند.»
به‌گفته او زمانبندی این پویش منطبق بر هفته احسان و نیکوکاری است که از نیمه اسفند آغاز می‌شود.
مدیرعامل و مؤسس انجمن خیریه قصه ‌اسباب‌بازی‌ها که در این طرح مشارکت دارد نیز در پاسخ به سؤال همشهری درباره نحوه توزیع اسباب‌بازی‌ها می‌گوید: «انجمن ما و دیگر مؤسسات و انجمن‌هایی که در پویش قصه اسباب‌بازی‌ها حضور دارند، محدوده وسیعی از کودکان نیازمند را زیر پوشش دارند. در حاشیه شهر‌ها و مناطق روستایی محروم رابط‌هایی داریم که کودکان نیازمند را شناسایی می‌کنند و برخی از آنها معلمان مدارس هستند که هم با خانواده‌های محروم و هم با شرایط فرهنگی و اجتماعی مناطق کاملا آشنایی دارند. این کار باعث می‌شود که بتوانیم اسباب‌بازی‌ها را بین بچه‌ها توزیع کنیم.»
لادن سرلک می‌افزاید: «جمع‌آوری اسباب‌بازی و اهدای آن به کودکان برخی اوقات شرایط خاصی دارد مثلا به بچه‌هایی که درگیر بیماری‌های خاص هستند، نمی‌‌توان اسباب‌بازی‌ای‌ داد که احتمال آلودگی یا ایجاد حساسیت دارد اما امسال در پویش قصه اسباب‌بازی‌ها با این محدودیت‌ روبه‌رو نیستیم و می‌توانیم همه هدایای شهروندان نیکوکار را جمع‌آوری کنیم.»
او با تأکید بر برخی جزئیات فرهنگی در ارتباط با کودکان محروم، می‌گوید: «خیریه ما و برخی از دیگر مؤسسات معمولا اسباب‌بازی‌ها را تا حد امکان تعمیر می‌کنند و کاملا شست‌وشو می‌دهند، اما امسال فرصت کمی برای دریافت و توزیع داریم و از شهروندان می‌خواهیم که تا جای ممکن اسباب‌بازی‌هایی را به غرفه‌ها بدهند که به سرعت قابل تحویل به کودکان نیازمند باشد. امیدواریم تا شب عید بتوانیم این کودکان را شاد کنیم.»
برخی وسایل بازی خشونت‌آمیز یا خطرناک نیز از این چرخه حذف می‌شوند. در سال‌های گذشته نیز طرح‌های مشابهی به نام دلگرمی زمستانه و با مشارکت شهرداری تهران و خیریه‌ها برگزار شده بود که هدف آن رساندن لباس‌ گرم به کودکان بود.
شهروندان به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر از پویش قصه اسباب‌بازی‌ها می‌توانند عدد1 را به شماره 09018100109 (واتساپ)  ارسال کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید