• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 20 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15539
+
-

اروپا در تکاپوی تداوم شراکت

کشورهای اروپایی وعده‌داده‌اند از شرکت‌های خود در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران حمایت کنند

گزارش
اروپا در تکاپوی تداوم شراکت

 چهره برافروخته خانم موگرینی وقتی از روی کاغذ خطاب به ایرانی‌ها گفت ما کنار شما هستیم،  نخستین واکنش اروپا در مقابل خروج آمریکا از برجام بود. این واکنش که سه‌شنبه شب دقایقی بعد از سخنرانی ترامپ منتشر شد،  نشان داد که خروج آمریکا از برجام به اروپا برخورده است. واکنش‌های دیروز اروپایی‌ها اما به‌گونه دیگری بود. از صبح دیروز تا آخرین ساعات تهیه این گزارش،  8موضع‌گیری جداگانه از سوی مقامات 3کشور اروپایی منتشر شد. مضمون همه این موضع‌گیری‌ها که در فاصله‌های زمانی کوتاه از صبح دیروز تا شب بازتاب جهانی یافت،  این بود که اروپا در تلاش و تکاپو برای ادامه مشارکت تجاری با ایران و حفظ برجام است. این در حالی است که سه‌شنبه شب دقایقی بعد از سخنرانی ترامپ،  سفیر آمریکا در آلمان در توییتر نوشته بود:  شرکت‌های آلمانی باید هر چه زودتر فعالیت خود را در ایران متوقف کنند.وزرای خارجه 3کشور اروپایی هفته آینده تشکیل جلسه می‌دهند. دونالد تاسک سه‌شنبه‌شب ساعتی بعد از سخنرانی ترامپ در توییتر نوشت: سیاست آمریکا درباره دو موضوع تعرفه‌های تجاری و برجام با موضع متحد اروپا روبه‌رو خواهد شد و در اجلاس روز دوشنبه در صوفیه (پایتخت بلغارستان) به این دو موضوع رسیدگی می‌کنیم.


تأکید اتحادیه اروپا بر حفظ برجام

اتحادیه اروپا، یک روز پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام، در بیانیه‌ای تأکید کرد تا زمانی که ایران به اجرای تعهدات هسته‌ای‌اش ادامه دهد، اتحادیه اروپا هم به این توافق پایبند خواهد بود. به گزارش رویترز، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از اعضای این اتحادیه این بیانیه را منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپا عمیقا از تصمیم رئیس‌جمهور ترامپ برای خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) متأسف است... تا زمانی که ایران به اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای‌اش ادامه دهد، همانگونه که تاکنون انجام داده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در ۱۰ گزارش خود آن را مورد تأیید قرار داده، اتحادیه اروپا هم به اجرای مؤثر و کامل توافق هسته‌ای متعهد باقی خواهد ماند... رفع تحریم‌های مرتبط هسته‌ای بخش ضروری از این توافق است. اتحادیه اروپا بارها متذکر شده که رفع این تحریم‌ها تأثیری مثبت بر روابط تجاری و اقتصادی با ایران داشته است. اتحادیه اروپا بر تعهد خود برای تضمین اینکه این روند ادامه خواهد یافت، تأکید می‌کند... اتحادیه اروپا مصمم به همکاری با جامعه بین‌الملل برای حفظ این توافق است.»


فرانسه: آمریکا پلیس اقتصادی دنیا نیست

وزیر امورخارجه فرانسه، در واکنش به خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران گفت که از نظر فرانسه، برجام همچنان زنده است. به گزارش یورونیوز، ژان ایو لودریان همچنین به این موضوع اشاره کرد که خروج آمریکا از برجام، در راستای برقراری صلح در منطقه نیست. او همچنین از برگزاری دیداری با مدیران شرکت‌های فرانسوی که علاقه‌مند به فعالیت در ایران هستند، ازجمله شرکت نفتی توتال خبر داد. در این میان، برونو لومر وزیر دارایی فرانسه واکنش بسیار تندی علیه تصمیم آمریکا گرفت و گفت: «ایالات متحده آمریکا نباید تصور کند که می‌تواند پلیس اقتصادی دنیا باشد. ما این را نمی‌پذیریم.»


بیانیه کاخ الیزه

الیزه هم در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه منتشر کرد از تلاش اروپا برای حفاظت از برجام سخن گفت.
در بیانیه کاخ ریاست جمهوری فرانسه آمده است: «ما به همراه شرکای اروپایی‌مان هر کاری خواهیم کرد تا از منافع اقتصادی شرکت‌های اروپایی در ایران محافظت کنیم.» دیروز همچنین سخنگوی دولت فرانسه اعلام کرد که اتحادیه اروپا آماده است تا اگر منافع اقتصادی‌اش به‌خاطر تحریم‌های آمریکا به خطر بیفتد، از این کشور به سازمان تجارت جهانی شکایت کند.


بررسی راه‌حل‌های غیردلاری برای مبادله با ایران توسط انگلیس

بوریس جانسون، وزیر امورخارجه انگلیس، دیروز در پارلمان کشورش تأیید کرد که دولت این کشور، به‌دنبال یک راه‌حل غیردلاری برای مبادله با ایران است. به گزارش بی‌بی‌سی بوریس جانسون دیروز عصر به وقت ایران در پارلمان انگلیس حاضر شد تا به سؤال‌های نمایندگان درباره برجام و موضع دولت این کشور درباره خروج یکجانبه آمریکا پاسخ بدهد. او در بخش مهمی از صحبت‌هایش، در پاسخ به سؤالی درباره یافتن راه‌های غیردلاری برای مبادلات بانکی با ایران گفت که قدم‌هایی برای بررسی این موضوع برداشته شده است. بوریس جانسون همچنین گفت که کشورش برخلاف آمریکا، در توافق هسته‌ای با ایران می‌ماند. جانسون گفت: «به قراردادمان با ایران پایبند هستیم اما ایران هسته‌ای را تحمل نمی‌کنیم هر چند به راهکار آمریکا درمورد آینده ایران به دیده شک می‌نگریم.» جانسون همچنین گفت: «حالا که کابینه ترامپ از برجام خارج شده، این مسئولیت آنها است که تشریح کنند واشنگتن چگونه می‌خواهد راه‌حلی تازه براساس مذاکره برای نگرانی‌های مشترک پیدا کند.» جانسون در ادامه جلسه با نمایندگان، به سؤالات آنها درباره برجام پاسخ داد. او با اشاره به سفری که اخیرا برای متقاعد کردن ترامپ برای ماندن در برجام به واشنگتن داشته به نمایندگان پارلمان انگلیس گفت که برجام، از حامیان زیادی در کنگره آمریکا برخوردار بود و بسیاری از نمایندگان، از اینکه چرا ترامپ می‌خواهد از توافق هسته‌ای خارج شوند گیج شده‌اند. او همچنین گفت که ضمن صحبت با افراد دولت آمریکا در کاخ سفید به این نتیجه رسیده است که در آمریکا هیچ علاقه‌ای برای حمله نظامی به ایران وجود ندارد.
ترزا می، ‌نخست‌وزیر انگلیس هم پیش از جانسون در میان نمایندگان حاضر شد و از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرد. خانم می‌ در پاسخ به سؤال یکی از نمایندگان که درباره خروج آمریکا از برجام پرسیده بود پاسخ داد: «ما همچنان معتقدیم توافق هسته‌ای با ایران گامی رو به جلو برای امنیت جهان است.»


آمانو: ایران به برجام پایبند بوده است

یوکیو آمانو، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز با انتشار بیانیه‌ای بر پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای خود تأکید کرد. این بیانیه، یک روز بعد از خروج یکجانبه آمریکا از برجام صادر شد. آژانس انرژی اتمی تا‌کنون بارها پایبندی ایران را به تعهدات هسته‌ای خود از زمان امضای توافق برجام تأیید کرده است. در بیانیه دیروز آمانو آمده است: این آژانس از نزدیک موضوعات مربوط به برجام را پیگیری  و تا امروز (چهارشنبه) تأیید می‌کند که ایران به تعهدات هسته‌ای خود پایبند بوده است.


مرکل: در برجام می‌مانیم

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، ضمن انتقاد از آمریکا به‌خاطر خروج از برجام، اعلام کرد که کشورش در توافق هسته‌ای با ایران می‌ماند و هر کاری می‌کند تا مطمئن شود ایران به تعهداتش پایبند می‌ماند. به گزارش اشپیگل، مرکل ضمن تأکید بر پایبندی اروپایی‌ها به این توافق گفت: «ما به این توافق متعهد می‌مانیم و هر کاری انجام می‌دهیم تا مطمئن شویم ایران هم به تعهدات خود پایبند می‌ماند.»
او ضمن ابراز تأسف از خروج آمریکا از برجام گفت که این توافق هرگز نباید مورد تردید قرار بگیرد.
وزیر امورخارجه آلمان هم ضمن انتقاد از دولت آمریکا، بر پایبندی کشورش به برجام تأکید کرد.


مخالفت صنایع آلمان با تحریم آمریکا

انجمن اتاق‌های بازرگانی و صنایع آلمان، در بیانیه‌ای، وضع تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌هایی که با ایران همکاری می‌کنند را «غیرقابل درک» خواند. به گزارش واشنگتن پست، بعد از خروج آمریکا از برجام، سفیر این کشور در آلمان، ریچارد گرنل در توییتر گفت: «شرکت‌های آلمانی که با ایران تجارت می‌کنند باید سریعا فعالیت‌های خود را کاهش دهند.» در واکنش به این صحبت‌ها، اریک شوایتزر رئیس انجمن اتاق‌های بازرگانی و صنایع آلمان در بیانیه‌ای‌گفت: «اینکه فعالیت‌های شرکت‌های آمریکایی همچنان باید تحت‌تأثیر قرار بگیرد غیرقابل درک است.»


نگرانی عمیق پوتین از خروج آمریکا از برجام

دفتر ریاست‌جمهوری روسیه، ‌در بیانیه‌ای اعلام کرد که ولادیمیر پوتین عمیقا از خروج آمریکا از برجام نگران است. به گزارش خبرگزاری ریانووستی، یک سخنگوی کاخ کرملین همچنین اعلام کرد: در شب خروج آمریکا از برجام و حملات موشکی رژیم صهیونیستی به خاک سوریه، پوتین با مشاوران امنیت ملی خود جلسه گذاشت تا این مسئله را بررسی کند.


روسیه: برجام تنها متعلق به آمریکا نیست

وزارت امورخاجه روسیه، بعد از خروج آمریکا از برجام، در بیانیه‌ای بر حفظ برجام تأکید کرد و از آمریکا به‌خاطر خروج از آن انتقاد کرد. در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «برجام، مهم‌ترین توافق چندجانبه است که توسط قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده است. این سازمان تنها به ایالات متحده تعلق ندارد، بلکه مالکیت آن متعلق به کل جامعه بین‌المللی است. آنها بارها تأکید کرده‌اند که به حفظ و اجرای پایدار درازمدت برجام علاقه دارند. هیچ دلیلی برای تضعیف یا خروج از برجام وجود ندارد و نمی‌تواند وجود داشته باشد. برجام ظرفیت کامل خود را ثابت کرده است.»


چین، خواستار حفظ برجام شد

سخنگوی وزارت امورخارجه چین، از خروج یکجانبه آمریکا از برجام اظهار تأسف کرد و گفت که پکن خواستار حفظ برجام است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، گنگ شوانگ در این‌باره گفت: «چین از تصمیمی که آمریکا گرفته متأسف است. چین روابط اقتصادی و تبادلات تجاری خود را با ایران ادامه خواهد داد... چین از همه طرف‌های درگیر می‌خواهد تا رفتار مسئولانه‌ای داشته باشند.... چین خود را به اجرای توافق و حفظ آن متعهد می‌داند.»



این خبر را به اشتراک بگذارید