• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 11 اسفند 1400
کد مطلب : 155356
+
-

صادرات 45/5 میلیارد دلاری در 11ماه

آمارهای سازمان توسعه تجارت ایران حاکی است در 11ماه امسال، ارزش صادرات غیرنفتی به 45.5میلیارد دلار رسیده که از این میزان 43.5میلیارد دلار به صادرات کالا اختصاص داشته و ۲میلیارد دلار از آن نیز مربوط به صادرات خدمات فنی و مهندسی بوده است.
به‌گزارش همشهری، این آمارها بر تحقق هدف‌گذاری‌های انجام شده در مورد رساندن صادرات کشور به 45میلیون دلار حکایت دارد و حتی با احتساب صادرات اسفندماه، این رقم می‌تواند تا 5میلیارد دلار بالاتر از این هدف‌گذاری نیز برسد. علاوه بر ارزآوری از محل صادرات غیرنفتی، در 11ماه امسال 11میلیون‌و298هزار تن کالا نیز از فضای سرزمینی کشور ترانزیت شده. این در حالی است که در 11ماه سال قبل فقط 6میلیون‌و639هزار تن کالا از کشور ترانزیت شده بود و این میزان در سال‌جاری 70درصد افزایش پیدا کرده است. 
سیدروح الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران می‌گوید: جهش ارز ترانزیت از فضای سرزمینی کشور، ناشی از سیاست توجه به همسایگان و توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای همسایه، کاهش محدودیت‌های کرونایی و همکاری دستگاه‌های مرتبط با حمل‌ونقل و تجارت در راه‌اندازی یا فعال‌سازی کریدورهای بین‌المللی کشور بوده است. در نتیجه این اتفاقات، رکورد میزان کالای عبوری خارجی از ایران که در کل سال‌های ۹۸ و ۹۹ فقط 7.5میلیون تن بوده در نیمه دوم سال‌جاری شکسته شده است و طبق پیش‌بینی‌های مدیران گمرک تا پایان سال به ۱۲میلیون‌و۴۰۰ هزار تن خواهد رسید.
مسئولان حوزه تجارت و گمرک در دولت سیزدهم می‌گویند: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری و هدف‌گذاری ایشان در رسیدن به حجم ترانزیت بیش از ۵۰میلیون تن در سال و توجه به ترانزیت و مزیت‌های جغرافیایی کشور در اقتصاد مقاومتی، برای برداشتن گام‌های جدی مصمم هستند. آنها تلاش می‌کنند با توجه به اسناد بالادستی به‌ویژه برنامه‌های توسعه کشور با توسعه زیرساخت‌ها، کاهش زمان عبور، ارزان‌تر شدن نهایی عبور از ایران و مزیت‌سازی‌ بیشتر نسبت به رقبا شرایط را برای جذب محموله‌های ترانزیتی بیشتر فراهم آورند. در این مسیر، کوتاهی مسیر ایران برای خدمت گیرندگان یکی از عواملی است که می‌تواند راه‌های رسیدن به توسعه ترانزیت را هموار کند.

صادرات 1/1میلیارد دلاری خشکبار
بررسی آمارهای مربوط به صادرات خشکبار ایران در 10ماهه1401 نشان می‌دهد در این دوره زمانی چند گروه از اقلام خشکبار توانسته‌اند صادرات ۵۱۵هزار تنی به ارزش حدود 1.1میلیارد دلار را محقق کنند. البته این آمار فقط مربوط به صادرات اقلام عمده است و تمامی اقلام را در برنمی‌گیرد. براساس آمارها ۲۷۴۸تن بادام با پوست به ارزش بیش از 23.2میلیون دلار، ۱۵تن فندق به ارزش بیش از 54.7هزار دلار، ۴۲۶تن گردو به ارزش بیش از 2.5میلیون دلار، 103.3هزار تن پسته با پوست به ارزش بیش از 621.5میلیون دلار، 15.3هزار تن مغز پسته به ارزش بیش از 170.7میلیون دلار و ۶۴۷تن سایر پسته‌ها به ارزش بیش از 5.1میلیون دلار از ایران صادر شده است؛ اما در اقلام خشکباری دیگر نیز می‌توان به صادرات ۱۱.۲ هزار تن انجیر خشک با ۳۳.۹ میلیون دلار، مویز ۵۴۶تن به ارزش بیش از 1.1میلیون دلار، انگور خشک و کشمش 121.1هزار تن به ارزش 15.6میلیون دلار اشاره کرد. همچنین در ۱۰ماهه امسال در سایر اقلام 17.5هزار تن به ارزش 3.8میلیون دلار، آلو خشک 8.6هزار تن به ارزش بیش از 21.6میلیون دلار صادر شده است. 
در این دوره سایر خشکبار ۵۱تن به‌ارزش ۴۰هزار دلار و سایر مرکبات ۹۷تن به ارزش بیش از 55.8هزار دلار بوده است. صادرات خرما در ۱۰ماهه امسال 248.3هزار تن به ارزش بیش از ۲۱۶میلیون‌و۴۵۶هزار دلار ثبت شده است.

متوسط قیمت خشکبار صادراتی ایران

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :