• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 11 اسفند 1400
کد مطلب : 155344
+
-

در حاشیه نمایشگاه‌های بین‌المللی پسماند، بازیافت، ماشین‌آلات و تجهیزات و محیط‌زیست مطرح شد

تفکیک تنها 10درصد زباله‌ها از مبداء

پسماند
تفکیک تنها 10درصد زباله‌ها از مبداء

تفکیک زباله از مبداء یکی از مهم‌ترین راهکارها برای کاهش پسماند در مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه است. موضوعی که نیاز به مشارکت حداکثری مردم دارد، درحالی‌که به‌گفته مدیرکل دفتر محیط‌زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها، تنها 10درصد از زباله‌های شهری در مبداء تفکیک می‌شود. به گزارش همشهری، سیدحبیب راضی در حاشیه برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی پسماند، بازیافت، ماشین‌آلات و تجهیزات و محیط‌زیست، با بیان اینکه پسماندها به‌طور کلی به 5 دسته پسماندهای عادی، پزشکی، ویژه، کشاورزی و صنعتی تقسیم می‌شود، گفت: «براساس بررسی‌های صورت‌گرفته در زمینه تولید پسماند عادی در کشور، روزانه ۴۵ هزار تن زباله در مناطق شهری و ۱۰ هزار تن در مناطق روستایی تولید می‌شود و متوسط سرانه تولید زباله هر نفر در شهر ۷۶۰ گرم و در روستاها ۴۸۵ گرم است.» او اضافه کرد: «براساس بررسی‌های صورت گرفته ۶۵درصد از پسماندهای تولیدی «تر» و ۳۵درصد آن «خشک» است و ۲۵ درصد از پسماندهای تولیدی پردازش و ۷۵ درصد باقیمانده بدون فرایند پردازش مستقیما دفن می‌شوند و ۱۰ درصد در مبداء تفکیک می‌شوند.» 
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند نیز در حاشیه این نمایشگاه چنین توضیح داد:‌ «به‌عنوان متولی و مدیر اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، فکر می‌کنم هر چقدر در حوزه بازگشت پسماند به چرخه، کار انجام دهیم پیروز خواهیم شد و پیشرفت‌های قابل‌توجهی در حوزه پسماند صورت گرفته است. هم‌اکنون تفکیک انجام می‌شود و خیلی از صنایع تبدیلی کار خود را انجام می‌دهند و بسیاری از زباله‌های ما به چرخه باز می‌گردند.» محمدمهدی عزیزی همچنین درباره سؤالی مبنی بر وقوع برخی خطاهای محیط‌زیستی در مراکز تفکیک زباله و پسماند، عنوان کرد: «کارهای پردازش، بازآوری و دفن در اینجا انجام می‌شود. تا به امروز گزارشی از نفوذ آلودگی به آب‌های زیرزمینی نداشتیم و موضوع خاصی هم رخ نداده و دوستان محیط‌زیست این موضوع را برای شهر تهران تأیید می‌کنند که ما آلودگی محیطی نداریم.»

زباله‌های بیمارستانی
در 2 سالی که از شیوع کرونا در کشور می‌گذرد، یکی از مشکلات سازمان مدیریت پسماند شهر تهران افزایش زباله‌های بیمارستانی و دفن آن بوده است. به‌گفته معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران، دفن زباله‌های بیمارستانی به صلاح نیست. جلال بهرامی در حاشیه بازدید مشترک معاونان خدمات شهری کلانشهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت از نمایشگاه مدیریت پسماند، بازیافت و ماشین‌آلات وابسته گفت: «دفن این پسماندها دیگر به صلاح نیست و باید همه شهرها به زباله سوز بیمارستانی مجهز شوند.» او اضافه کرد: «البته از آنجا که پیمانکار و سرمایه‌گذاری در این موضوع  بخش خصوصی است، اگر وزارت بهداشت نخواهد با آنها ادامه همکاری دهد دچار مشکل می‌شوند. بر همین اساس این موضوع مطرح شد که شرایط کار حداقل تا ۱۰ سال پایدار شود تا بتوان از ظرفیت سرمایه‌گذاران در این بخش استفاده کرد و کار پیش برود.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید