• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 11 اسفند 1400
کد مطلب : 155282
+
-

اثربخشی پایین فایزر برای کودکان

دانش
اثربخشی پایین فایزر برای کودکان

زهرا خلجی؛ روزنامه‌نگار

مجموعه گسترده‌ای از داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط مقامات بهداشتی نیویورک، نشان می‌دهد واکسن کووید-19 ساخت شرکت‌های فایزر و بیو‌ان تک در پیشگیری از عفونت در کودکان ۵ تا ۱۱ساله بسیار کمتر از نوجوانان یا بزرگسالان مؤثر است. به گزارش نیویورک تایمز، این یافته می‌تواند پیامدهای زیادی برای این کودکان و والدین آنها داشته باشد.

دوز کمتر، ایمنی کمتر
واکسن فایزر تنها واکسن کووید-19 مجاز برای گروه سنی 5 تا 11سال در آمریکاست. داده‌هایی که در طول شیوع سویه اومیکرون جمع‌آوری شد، نشان می‌دهد اگرچه واکسن‌ها همچنان از بیماری شدید در کودکان جلوگیری می‌کند، اما عملا هیچ محافظتی در برابر ابتلا، حتی یک ماه پس از ایمن‌سازی کامل، ارائه نمی‌کند. محققان و مقامات بهداشتی پس از بررسی داده‌ها می‌گویند کاهش شدید عملکرد واکسن در کودکان خردسال ممکن است ناشی از این واقعیت باشد که آنها فقط یک‌سوم دوز داده شده به بزرگسالان را دریافت می‌کنند. این یافته‌ها که به‌صورت آنلاین منتشر شده است، پس از نتایج عملکرد ضعیف واکسن در کارآزمایی بالینی روی کودکان 2 تا 4ساله که دوز کمتری دریافت کرده‌اند، به‌دست آمده است.
کارشناسان نگران بودند که این خبر بیشتر والدین مردد را از ایمن‌سازی‌ فرزندانشان منصرف کند. مطالعات دیگر نشان داده است که واکسن در برابر ابتلا به اومیکرون در بزرگسالان نیز محافظت چندانی ندارد. الی روزنبرگ، معاون مدیر علوم در وزارت بهداشت ایالت نیویورک که این مطالعه را رهبری می‌کرد، گفت: بله نتایج ناامیدکننده است، اما اصلا تعجب آور نیست، چراکه این واکسنی است که در پاسخ به‌سویه قبلی ویروس ساخته شده است. دیدن این کاهش سریع بسیار ناراحت‌کننده به‌نظر می‌رسد، اما بازهم همه‌‌چیز علیه اومیکرون است.

تجزیه و تحلیل داده‌ها
با این حال کارشناسان می‌گویند که با توجه به محافظت در برابر بیماری شدید حتی در مجموعه داده‌های جدید، این واکسن را برای کودکان توصیه می‌کنند. دکتر روزنبرگ و همکارانش در مطالعه خود، داده‌های 852هزارو384کودک 12 تا 17ساله و 365هزارو502کودک 5 تا 11ساله را بین 13دسامبر2021 و 31ژانویه2022، یعنی اوج شیوع اومیکرون تجزیه و تحلیل کردند.
اثربخشی واکسن در برابر بستری در بچه‌های بزرگ‌تر از 85درصد به 73درصد کاهش پیدا کرده بود. در بچه‌های کوچکتر، این اثربخشی به 48درصد از 100درصد رسیده بود. اما از آنجایی که تعداد کمی از بچه‌ها بستری شده بودند، این آمار حاشیه خطای وسیعی داشت. اما اثربخشی واکسن در برابر ابتلا در بچه‌های بزرگ‌تر از 66درصد به 51درصد و در بچه‌های کوچک‌تر با شیب نزولی شدیدی از 68درصد به 12درصد رسیده است. اعداد نشان می‌دهد که اثربخشی واکسن بین سنین 11 تا 12تفاوت بسیاری دارد. در هفته منتهی به 30ژانویه، اثربخشی واکسن در برابر ابتلا در کودکان 12ساله 67درصد و در کودکان 11ساله فقط 11درصد بود.
فلورین کرامر، ایمونولوژیست دانشکده پزشکی ایکان از مونت سینای گفت: تفاوت بین 2گروه سنی بسیار برجسته است. اگرچه تمایز بیولوژیکی بین 2گروه سنی بسیار کم است اما درحالی‌که بچه‌های 12ساله 30میکروگرم -دوزی که به بزرگسالان نیز ارائه می‌شود - از واکسن را دریافت می‌کنند بچه‌های 11ساله فقط 10میکروگرم می‌گیرند. او گفت: این نشان می‌دهد که مقدار دوز است که تفاوت ایجاد می‌کند.
حداقل 851مورد مرگ ناشی از کووید-19 در کودکان زیر 17سال، و نزدیک به 7هزار مورد سندروم التهابی چند سیستمی در کودکان که یک وضعیت نادر اما جدی مرتبط با کووید است، در زمان شیوع رخ داده است. در زمان پیک اومیکرون نیز بیش از هر زمان دیگری از همه‌گیری، کودکان بستری شدند.
اگرچه این واکسن هنوز برای کودکان زیر 5سال تصویب نشده است. اما قرار بود مشاوران علمی سازمان غذا و دارو اوایل بهمن ماه، برای ارزیابی دو دوز واکسن برای کودکان جلسه‌ای داشته باشند. اما این جلسه پس از ارائه داده‌ها توسط فایزر به تعویق افتاد که نشان می‌داد دو دوز واکسن آنها به‌شدت در برابر سویه اومیکرون کم اثراست. این داده‌ها مطابق گزارش بریتانیاست که نشان می‌دهد اثربخشی واکسن در برابر ابتلای علامت دار در نوجوانان 12 تا 17ساله پس از 2ماه به 23درصد کاهش می‌یابد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا به‌گفته افرادی که با برنامه‌های آژانس آشنا هستند، داده‌های خود را در مورد اثربخشی واکسن در کودکان زیر 11سال جمع‌آوری کرده است و انتظار می‌رود حداقل بخشی از آن را به‌زودی منتشر کند.
اما آنچه مسلم است این است که ویروس همچنان به قوت خود باقی است و خطر پیامدهای شدید آن برای کودکان با افزایش سن افزایش می‌یابد. پل آفیت، مدیر مرکز آموزش واکسن در بیمارستان کودکان فیلادلفیا و مشاور سازمان غذا و داروی آمریکا، گفت: بنابراین واکسینه کردن زودهنگام کودکان ایده خوبی است. استدلال من برای اقناع والدین در مورد واکسن این است که فرزندان شما بزرگ می‌شوند و باید سال‌ها در برابر این ویروس محافظت شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید