• پنج شنبه 3 خرداد 1403
  • الْخَمِيس 15 ذی القعده 1445
  • 2024 May 23
چهار شنبه 11 اسفند 1400
کد مطلب : 155266
+
-

اولین طلای یزدانی بعد از 4نقره

یزدانی، محمدیان و بذری در جام یاشاردوغو 3طلا برای کشتی ایران گرفتند اما طلسم نبردن جردن باروز همچنان برای آزادکاران ایران پابرجا ماند

اولین طلای یزدانی بعد از 4نقره

جام یاشاردوغو ترکیه به‌عنوان یکی از مسابقات رنکینگ اتحادیه جهانی کشتی در حالی به پایان رسید که آزادکاران ایران موفق به کسب 3مدال طلا و یک برنز شدند. 3طلای‌ ایران در این مسابقات توسط محمدحسین محمدیان در وزن 97کیلوگرم، احمد بذری در وزن 92کیلوگرم و امیرمحمد یزدانی در وزن 70کیلوگرم به‌دست آمد. طلای یزدانی آنقدر به چشم اتحادیه جهانی آمد که این کشتی‌گیر جویباری به‌عنوان برترین کشتی‌گیر ماه مارس از نگاه اتحادیه نیز انتخاب شد.

  یزدانی: نمی‌توانم بگویم چقدر خوشحالم
امیرمحمد یزدانی بعد از کسب مدال نقره جهان در سال2021 تصمیم گرفت به یک وزن بالاتر بیاید. او در مسابقات کشوری که به میزبانی گرگان برگزار شد با حضور تمام مدعیان داخلی این وزن به‌عنوان سوم رسید و به اردوی تیم ملی دعوت شد. با تصمیم کادر فنی، یزدانی به همراه علی‌اکبر فضلی در وزن 70کیلوگرم به جام یاشاردوغو اعزام شدند. فضلی پس از استراحت در دور اول، در دور دوم با نتیجه 4 بر 2 جردن الیور از آمریکا را شکست داد اما در دور سوم مقابل یک آمریکایی دیگر به‌نام جیمز گرین 10 بر صفر شکست خورد! این نتایج باعث شد عملکرد خوب یزدانی در این وزن بیشتر به چشم بیاید. امیرمحمد یزدانی در فینال مقابل همین جیمز گرین آمریکایی قرار گرفت، درحالی‌که پیش از آن موفق شده بود عنوان‌داران جهان و اروپا را شکست دهد. او در فینال طی یک کشتی یکطرفه موفق شد گرین دارنده مدال نقره و برنز جهان در سال‌‎های 2015 و 2017 را با نتیجه 8 بر 2 شکست دهد. یزدانی تابه‌حال موفق به کسب مدال طلا در مسابقات برون‌مرزی نشده بود و بهترین مدال‌های او تا پیش از طلای جام یاشاردوغو، 4مدال‌‌ نقره‌ از مسابقات مختلف بوده است. او بعد از دشت نخستین طلای بین‌المللی‌اش گفت: «نمی‌توانم بگویم چقدر از کسب این مدال خوشحال شدم. از همه کسانی که در این مدت از من حمایت کردند و برایم دعا کردند تشکر می‌کنم. امیدوارم توانسته باشم طرفدارانم و مردم ایران را خوشحال کنم.» یزدانی درباره کشتی فینال با جیمز گرین آمریکایی گفت: «گرین کشتی‌گیر سرسختی است ولی من می‌دانستم این کشتی را پیروز می‌شوم و فقط برای شکست دادن حریفم روی تشک رفتم.»

14  شکست کافی نیست!

جام یاشاردوغو حسرت بزرگ و البته ناتمامی هم برای کشتی ایران داشت. شکست علی سوادکوهی در مقابل جردن باروز در وزن 79کیلوگرم که چهاردهمین شکست نمایندگان ایران در مقابل این آمریکایی 33ساله بود. باروز پیش از این بارها کشتی‌گیران ایرانی را در وزن 74کیلوگرم مغلوب کرده بود و حالا سوادکوهی دومین کشتی‌گیر ایرانی است که در وزن 79کیلوگرم مقابل او شکست می‌خورد. البته برخی از اهالی کشتی درباره مبارزه سوادکوهی و باروز، اعتقاد به ناداوری داشتند ولی واقعیت این است که هیچ امتیاز فنی بین این دو کشتی‌گیر ردوبدل نشد و تنها پوئن-اخطار داوران بود که نتیجه این رقابت را مشخص کرد. به‌عبارتی سوادکوهی جز دفاع مطلق هیچ برنامه خاصی برای شکست دادن کشتی‌گیر پا به سن گذاشته آمریکایی نداشت. دقیقا همانند محمد نخودی که حدود 2 ماه پیش در فینال مسابقات جهانی از باروز شکست خورد. باروز بعد از کشتی با سوادکوهی گفت: «باید راهی برای مبارزه با کشتی‌گیرانی که می‌خواهند کار را به 30ثانیه پوئن-اخطار بکشانند پیدا کنم. راهی که بتوانم حمله‌ور شوم و امتیاز بگیرم. امکان دوخم گرفتن و حمله مستقیم وجود نداشت.» باروز تا به حال 9کشتی‌گیر ایرانی را شکست داده که سهم برخی‌ از این کشتی‌گیران به 3شکست هم رسیده است. صادق گودرزی 3بار، عزت اکبری 3بار، پیمان یاراحمدی 2بار و مصطفی حسین‌خانی، مرتضی رضایی‌قلعه، علیرضا قاسمی، مرحوم سیدعلی موسوی، محمد نخودی و علی سوادکوهی هم هر کدام یک‌بار شکست را در مقابل جردن باروز تجربه کرده‌اند. البته باروز به هیچ وجه کشتی‌گیر شکست‌ناپذیری نیست. او در زمان اوجش هم بارها و بارها شکست خورده، همانند المپیک2016 که با 2شکست در مقابل انور گدویف روس و بکزاد عبدالرحمانوف ازبک دستش به مدال نرسید. دیوید تیلور، کایل داک، دنیس سارگوش و فرانک چامیزو هم دیگر برندگان باروز هستند. مهم‌ترین دلیل تغییر وزن باروز هم شکست در مقابل کایل داک در انتخابی تیم ملی آمریکا بود که منجر به عدم‌حضور او در المپیک توکیو هم شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :