• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 11 اسفند 1400
کد مطلب : 155230
+
-

کودکان و نوجوانان می‌توانند اینجا فعالیت درمانی را تجربه کنند

پزشکان کوچک در دکترلند

پزشکان کوچک در دکترلند

پروانه بهرامنژاد


13، 14 سال نهایت سن کادر درمانی است که در لباس پزشک و پرستار مشغول رسیدگی به بیمار تازه از راه رسیده هستند؛ دخترکان و پسرانی که برای نخستین بار با پوشیدن روپوش سفید و انداختن گوشی دور گردنشان، احساس دکتری دارند. آنها با حضور در مجموعه «دکترلند» فرصت پیدا کردهاند ضمن رویارویی با ترسهایشان از آمپول، سرم، آزمایش و...، این بار خودشان در کسوت کادر درمان قرار گیرند تا ضمن آشنایی با فعالیت آنها در این بیمارستان شبیهسازی شده، یک ساعتی را متفاوت سپری کنند. 


بیمارستان بزرگ در دستان پزشکان کوچک
بیمار را با برانکارد به اورژانس میرسانند که جایگاه ورودی‌‌اش، چندین گوشی پزشکی و در سمت دیگر روپوشهای قد و نیم قد روی چوبلباسیها دیده میشود. در یک سو پرستارتریاژ مشغول تشکیل پرونده و پرسیدن شرح حال از همراه بیمار است و در سوی دیگر چند نفری در تکاپوی احیای قلبی بیمار هستند. همه اقدامات باید سریع انجام شود تا بیمار به زندگی برگردد. دستگاه شوک برقی، تخت کنترلی و... همگی مدل واقعی تجهیزات بیمارستانی است که با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان در مجموعه دکترلند در یکجا و کریدور نیمدایرهای بغل به بغل همدیگر قرار گرفته و به واسطه دیوارهای شیشهای از هم جدا شدهاند. «پرستو وثوقیان» راهنمای ما در بازدید از مجموعه دکترلند بقیه ماجرا را اینگونه توضیح میدهد: «اینجا در واقع یک بیمارستان شبیهسازی شده است که همه وسایل حقیقی و درست همان دستگاهها و ابزارهای داخل مجموعههای درمانی بوده و در 11 بخش آنها قرار گرفته است. در هر قسمت ضمن ارائه نکات آموزشی، بچهها را با فضای بیمارستان و آزمایشگاه، سونوگرافی و... آشنا میکنیم تا ترسشان از این بخشها کم شود. در واقع کارشناسان علمی آموزش دیده ما با کودکان همراه میشوند و در هر مرحله اطلاعات علمی مرتبط در هر سنی را در اختیار آنها قرار میدهند.»


 فرصتی برای 4 تا 4 سالهها
دختران و پسران هیجانزده به صحبتهای راهنما گوش میدهند و چشمانشان برق میزند. چند نفر خوشحال هستند و یکی دو نفر هم ترس در نگاهشان هست. آنها خوب میدانند که با حضور در مجموعه تفریحی و آموزشی دکترلند، یکی از جدیدترین امکانات گردشگری پایتخت و پوشیدن روپوش پزشکی، در حال سپری کردن تجربهای متفاوت هستند. وثوقیان میگوید: «بچههای 4 تا 14 ساله میتوانند به اینجا مراجعه کنند. البته پدرها و مادرها تشخیص میدهند که آیا بازدید از این مجموعه برای فرزندشان امکانپذیر است یا خیر. همه چیز بستگی به شرایط بچهها دارد که خانوادهها آن را تشخیص میدهند. چون ممکن است بچهها متوجه توضیحات کارشناس نشوند.» او میافزاید: «افراد پس از تهیه بلیت و مراجعه به اینجا تقریباً پس از نیم ساعت انتظار و تکمیل گروه، وارد مجموعه دکترلند میشوند. البته اگر تعداد مدنظر تکمیل نشود باز هم بازدید افراد حاضر اجرا میشود. دختر و پسر هم ندارد. همراهان نیز باید بلیت تهیه کنند. هر سئانس 35 تا 45 دقیقه زمان میبرد که متناسب با تعداد بازدیدکنندگان مدت آن متغیر است. با توجه به شیوع ویروس کرونا مراجعان ملزم به استفاده از ماسک هستند.»

 خداحافظی با ترسها
فضای یک بیمارستان واقعی اینجا به خوبی شبیهسازی و در کنار هم چیدمان شدهاست. بخشهای اورژانس، آزمایشگاه، رادیولوژی و سونوگرافی، اتاق عمل، مراقبتهای ویژه (ICU)، اطفال و نوزادان، چشمپزشکی و دندانپزشکی از جمله قسمتهایی است که کودکان و نوجوانان از نزدیک وسایل آنها را لمس و کار در آنجا را تجربه و با دستگاههای بیمارستانی بازی میکنند. راهنمای مجموعه دکترلند دراینباره بیشتر توضیح میدهد: «به بچهها میگوییم که افراد روی تختهای اینجا همگی عروسک هستند و واقعی نیستند. کارکرد دستگاهها را به آنها توضیح میدهیم و در بخشی از قسمتها مثل اورژانس، بچهها ماساژ قلبی انجام میدهند تا بازدید از مجموعه برایشان جذابتر شود. در بخش آزمایشگاه نیز با توجه به ترسی که کودکان از آمپول و انجام آزمایش دارند، آنها درک بهتری نسبت به کارکرد آزمایشگاه پیدا میکنند و با میکروسکوپ، میکروبها را میبینندو ترسشان از آزمایش کمتر میشود.»

 آموزش همسو با اهداف والدین
رادیولــوژی و عکســــبرداری یکی دیگر از بخشهایی است که بازدیدکنندگان به آنجا میروند. وثوقیان میگوید: «با توجه به اینکه برای ورود به بخش رادیولوژی کودک باید تنها باشد، نحوه کار با دستگاه و دلیل حضور تنهایی بچهها به آنها آموزش داده میشود و در کنار آن نکاتی درباره تغذیه و بهبود رشد استخوانها و... را میآموزند. مثلاً چه چیزی بخوریم تا استخوانهایمان قویتر شود یا چیپس و پفک نخوریم. در واقع آموزشها همسو با اهداف مدنظر والدین و آموزشهای خانواده است.»

 جراحان کوچک در اتاق عمل
تابلوی «ورود ممنوع» بر روی در آبی نصب شده است. از دریچه روی درها همه جا سبز دیده میشود. راهنمای دکترلند میگوید: «از نظر روانشناسی ثابت شده که رنگهای سبز و آبی، خستگی جراح و استرس بیماران را رفع میکند و آرامش بخش است. به همین دلیل در بخش اتاق عمل از این رنگها استفاده میکنند تا وقتی به اطراف نگاه میشود آرامش بگیرند. همچنین در این بخش مراجعان با ابزارهای اتاق عمل آشنا میشوند و صدای قلبشان را میشنوند. در بعضی بخشها مثل اینجا، آیتم عکاسی هم داریم تا به یادگار از این بازدیدشان عکسی داشته باشند.» قیمت عکس نیز متناسب با ابعاد و نوع کالای انتخابی از پازل، تیشرت، فرش و شاسی و... از 80 تا 152 هزار تومان متغیر است که طی حدود 10 دقیقه بعد از بازدید حاضر میشود.


 از مراقبتهای ویژه تا محافظت چشمها
تجربه دیگر کودکان و نوجوانان در اینجا آشنایی با تفاوتهای بخش آی. سی. یو با سی. سی. یوست. آنها یاد میگیرند آی. سی. یو برای بیماری مغزی و محل حضور بیماران بدحال است. بیماران قلبی هم به سی. سی. یو منتقل میشوند. سونوگرافی بخش دیگر این مجموعه است که بچهها با عملکردش آشنا میشوند. بخش کناری متعلق به نوزادان است که دستگاههای مختلف ویژه کودکان نارس و مبتلایان به زردی در آن به چشم میآید. همچنین در چشمپزشکی وثوقیان و همکارانش به بچهها متذکر میشوند که با گوشی و تبلت بازی نکنند. فاصله کم با تلویزیون چشمها را ضعیف میکند و نباید عینک دیگران را به چشمشان بزنند.

نجات دندان از دست کرمها
صندلیهای دندان شکل، ردیف به ردیف کنار هم چیده شده و دندانپزشک روی صندلی کنار یونیت نشسته و مشغول تخلیه دندان است. صدای سوهان برقی به گوش میرسد. راهنمای مجموعه دکترلند میگوید: «بخش آخر اینجا حضور در دندانپزشکی است که منجر به از بین رفتن ترس بچهها از دندانپزشکی میشود. آنها در این بخش روش صحیح مسواک زدن را یاد میگیرند و غالباً با بیان کودکانه به آنها میگوییم در دندانپزشکی کرمهایی که در دندانهای ما لانه میکنند، لانهشان خراب میشود. پس با یک وسیله آنجا را میتراشند و به کمک وسیله دیگری و از طریق باد از آنجا فراری میدهند و با وسیله دیگری هم که کارش مثل جاروبرقی است، سیاهی و کرمها را از لانه بیرون میکنند تا مثل روز اول دندانها تمیز شود. دردی هم که حین کار احساس میشود ناشی از مقاومت کرمها برای بیرون نرفتن از لانه است. با افزایش آگاهی از ترس بچهها کاسته میشود.»

عکسهای روی دیوار
روی دیوار خروجی مجموعه چندین قاب عکس دیده میشود که به گفته وثوقیان تصاویر پزشکان مشهور کشورمان است. در میان آنها عکس و مدرک دکتر «سکینه پری» نخستین جراح زن ایرانی به چشم میآید که اجازه نامه جراحی خود را گرفته است. .

ویژگیهای دکترلند
کاهش ترس و ایجاد علاقه برای کودکان نسبت به موضوعات پزشکی و درمانی
 ایجاد خاطره جذاب برای کودکان
 دسترسی سریع از طریق وسایل نقلیه عمومی
 دسترسی به رستوران و گیفت شاپ
(با پرداخت هزینه مجزا)
 امکان عکاسی (با پرداخت هزینه مجزا)
نشانی: دارآباد، بعد از آجودانیه، انتهای خیابان موزه
شماره تماس: 24557
ساعات فعالیت: روزهای شنبه تا چهارشنبه 10 تا 19 ـ پذیرش تا ساعت 18
روزهای پنجشنبه و جمعه: ساعت 10 تا 19:30 ـ پذیرش تا ساعت 18
پارکینگ: دارد
نحوه تهیه بلیت: مراجعه به سایت ایران فان یا خرید از گیشه ورودی مجموعه دارآباد
شرایط سنی: ورود به این مجموعه برای بچههای بالای 4 سال امکانپذیر است.
بهای بلیت: احتمالاً تا زمان حضور شما تغییر میکند. به همین دلیل قبل از مراجعه تماس بگیرید.
تخفیف: در صورت خرید بلیت از سایت ایران فان از تخفیف بهرهمند میشوید.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :