• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 9 اسفند 1400
کد مطلب : 155196
+
-

با تصویب اعضای پارلمان شهری

کامیون ها با بار‌اضافه نقره‌داغ می‌شوند

زینب زینال‌زاده؛ خبرنگار

 دیروز در صحن شورای شهر تهران پس از بررسی لایحه اصلاحیه تعیین و اخذ خسارت حمل بار اضافی وسایل‌نقلیه باری در تهران، اعضای پارلمان شهری به پیشنهاد رئیس شورای شهر تهران با دوبرابر‌شدن نرخ خسارت‌ها موافقت کردند. بارها در پایتخت حوادث مربوط به تخریب عرشه پل‌های هوایی، برخورد با تیرهای برق، تخریب آسفالت خیابان‌ها و... رخ داده که بخش زیادی از آنها مربوط به‌ خودروهای سنگین و حمل بار بیش از ظرفیت مجاز است که براساس این لایحه باتوجه ‌به نوع و وزن محور وسیله‌نقلیه و میزان وزن بار اضافی، میزان نرخ خسارت تعیین و از رانندگان متخلف اخذ می‌شود. این لایحه با افزایش 25درصدی به شورا ارائه شد و اعضای پارلمان شهری در جریان بررسی آن پیشنهاد افزایش 40درصدی دادند و در نهایت هم با پیشنهاد مهدی چمران (افزایش دوبرابری) لایحه به تصویب رسید.
به گزارش همشهری، بررسی لایحه اصلاحیه مصوبه تعیین و اخذ خسارت حمل بار اضافی وسایل‌نقلیه باری در شهر تهران نخستین دستور جلسه دیروز اعضای پارلمان شهری بود که معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در توضیح ضرورت ارائه آن گفت که وسایل نقلیه باری به‌علت اضافه‌باری که دارند باعث ایجاد خسارت به راه‌ها، پل‌ها و ابنیه‌های شهری می‌شوند. سیدمجتبی شفیعی با بیان اینکه سال گذشته شهرداری تهران از 50مورد تخلف ثبت شده فقط 17میلیون تومان کسب درآمد داشته است، تأکید کرد: «شهرداری با ارائه این لایحه به‌دنبال درآمدزایی نیست و قصد دارد با اصلاح و تعیین نرخ خسارت بازدارنده، میزان تخلفات در این حوزه به حداقل برسد تا زیرساخت‌های شهری هم کمتر دچار آسیب شود؛ چرا که درآمد حاصل از این لایحه در برابر خسارت‌های وارده بسیار اندک و ناچیز است.»

خسارت‌های تعیین‌شده شوخی هستند
سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل شورای شهر تهران هم در جریان بررسی این لایحه گفت: «نرخ جریمه‌ها باتوجه ‌به نوع محورهای کامیون حمل بار از 12هزار تا 270هزار تومان تعیین شده است که این مبالغ بیشتر به یک شوخی شبیه هستند تا واقعیت؛ به‌عنوان‌مثال بونکری که 2تن اضافه‌بار بتن دارد و بیش از یک‌میلیون هزینه بار اضافی می‌گیرد، فقط ۱۲ هزار تومان جریمه می‌پردازد.» او با تشریح برخی از جریمه‌ها با توجه‌ به محور کامیون‌ها گفت: «اکنون برای وسایل حمل بار 2محور خسارت از ۷۰هزار تومان تا ۱۳۳هزار تومان، وسایل حمل باری که محور دوم قوی‌تری دارند، خسارت از ۲۶هزار تومان تا ۲۷۰هزار تومان و برای وسایل نقلیه ۸چرخ جریمه از ۱۲هزار تومان تا ۲۲۰هزار تومان تعیین شده است.» واریز خسارت‌های دریافتی از حساب شهرداری به‌حساب خزانه، اختصاص 5درصد خسارت‌های دریافتی به پلیس راهور و حذف دستگاه پز برای دریافت خسارت‌ها، پیشنهادهای دیگری بود که در لایحه اصلاحیه مطرح و بررسی شد.

سهم شهرداری از نرخ خسارت اضافه ‌بار چقدر است؟
معاون ساماندهی بار و کالای سازمان مدیریت حمل‌ونقل و پایانه‌های مسافری در حاشیه جلسه پارلمان شهری در گفت‌وگو با همشهری تخصیص درآمدهای ناشی از خسارت‌های اضافه‌بار را تشریح کرد و گفت: «100درصد درآمدها سهم شهرداری است که با مصوبه جدید 10درصد به پلیس اختصاص داده می‌شود و 45درصد معاونت عمران و 45درصد هم متعلق به حوزه حمل‌ونقل و ترافیک خواهد بود.» به‌گفته احسان واحدی درآمد حوزه حمل‌ونقل صرف ساماندهی بار و کالا می‌شود و معاونت عمران هم درآمد حاصل را برای نوسازی و بازسازی زیرساخت‌ها هزینه می‌کند. پلیس راهور هم به‌دلیل پشتیبانی در اخذ خسارت‌ها سهم 10درصدی خواهد داشت.

 مصوبات دیروز شورای شهر تهران
در جلسه دیروز پارلمان شهری بیش از 10لایحه در راستای افزایش نرخ بهای خدمات بررسی و اعضای شورای شهر تهران با افزایش آنها متناسب با نوع خدمات موافقت کردند.

50درصد فروش غرفه‌ها در سال 1400 قیمت پایه واگذاری غرفه‌ها در سال 1401

15تا 18درصد افزایش نرخ ورودی و حق توقف ساعتی وسایل نقلیه در میدان مرکزی

30درصد افزایش بهای خدمات مدیریت پسماند‌های ساختمانی و عمرانی

20تا 25  درصد افزایش بهای خدمات سازمان بهشت زهرا(س)

25 درصد افزایش بهای خدمات تخصصی سازمان آتش‌نشانی

10هزار تومان بهای یک مترمربع فضای اشغال‌شده توسط مشاغل سیار موتوری

9هزار تومان بهای یک مترمربع فضای اشغال‌شده توسط مشاغل سیار غیرموتوری

25درصد افزایش اجاره کیوسک‌های مطبوعاتی و گلفروشی

20تا 25درصد افزایش خدمات سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران

25درصد افزایش خدمات بازدید از برج میلاد
















 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید