• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 9 اسفند 1400
کد مطلب : 155118
+
-

گروه‌های جهادی برای کارآفرینی و اشتغال‌زایی جوانان در تلاشند

رونق کسب‌وکار با استفاده از ظرفیت‌های محلی

همراهی اهالی بشاگرد با سایر گروه‌های جهادی در فعالیت‌های عمرانی و کارآفرینی، اتفاقات خوبی را در این منطقه رقم زده است. حسین زارعی، از اهالی بشاگرد که خود مسئولیت گروه جهادی شهید محمدهادی ذوالفقاری را بر عهده دارد معتقد است بشاگرد ظرفیت‌های بسیار خوبی برای کارآفرینی و اشتغال‌زایی برای جوانان دارد. زنبورداری و کاشت سیر از مواردی است که زارعی به آنها اشاره می‌کند؛ «سیر و عسل بشاگرد در استان و کشور به لحاظ مرغوبیت و ارگانیک بودن زبانزد است. در دامنه رودخانه جگین، شرایط خوبی برای کشت سیر وجود دارد. علاوه بر این، از نیمه اسفند تا اردیبهشت، فصل برداشت عسل در بشاگرد است و به‌دلیل پرباران بودن رودخانه جگین و رویش گل‌های فصلی، می‌توان با آموزش و توسعه زنبورداری، زمینه اشتغال و کارآفرینی جوانان را فراهم کرد.»
تخصیص وام‌های جزیی برای حمایت بانوان در تولید صنایع‌دستی، از موارد دیگری است که زارعی به آن اشاره می‌کند؛ «روستای وی در بشاگرد، صنایع‌دستی منحصربه‌فردی دارد که برای فروش به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ارسال می‌شود. در بشاگرد معدن داریم اما بومیان، توان اداره آن را ندارند. اعطای وام و در کنار آن آموزش و حمایت از تولیدات کشاورزی و صنایع‌دستی، به رونق اقتصادی در این منطقه منجر خواهد شد. صعب‌العبور بودن جاده‌های مواصلاتی و نداشتن سرمایه اولیه مشکلاتی را برای اهالی این منطقه به‌وجود آورده که به‌نظر من با تشکیل قرارگاه جهادی و نیازسنجی مشکلات و هماهنگی بیشتر میان گروه‌های جهادی، می‌توان برای رفع محرومیت بشاگرد قدم‌های بزرگی برداشت.»

ازدواجی آسان و کم‌هزینه
برگزاری ازدواج آسان و دور‌شدن از مخارج دست و پاگیر سنتی زمینه ‌ازدواج بسیاری از جوان‌های بشاگردی را فراهم کرده است. این سبک ازدواج ساده در بشاگرد با استقبال روبه‌رو شده‌‌است. اجرای این طرح اگرچه سابقه‌ای 10ساله در بشاگرد دارد اما حجت‌الاسلام سیدمحسن مومنی، مدیر کمیته امداد امام‌خمینی(ره) منطقه بشاگرد می‌گوید طی یک سال گذشته درخواست اقشار مختلف بشاگرد برای ثبت‌نام در طرح ازدواج آسان بیشتر شده است؛ «سال 1395قصد برگزاری جشن ازدواج آسان در روستای گرهون را داشتیم و اتفاقا گروه جهادی محبین ائمه(ع) هم برای راه‌اندازی پروژه‌ای عمرانی در بشاگرد حضور داشت. خوشبختانه به همت این گروه جهادی، جشن به شیوه‌ای مطلوب برگزار شد و از آن سال به بعد این طرح به‌صورت مستمر در بشاگرد اجرا می‌شود.»

استقبال بشاگردی‌ها
اما اجرای طرح ازدواج آسان در سال‌های اول، با مشکلاتی همراه بود که سیدمحسن مومنی، بزرگ‌ترین مانع را مقید‌بودن خانواده‌ها به آداب و رسوم منطقه‌ای می‌داند؛ «2هدف از طرح ازدواج آسان مدنظر داشتیم. نخستین هدف این بود که سنت الهی به شیوه‌ای ساده و آسان برگزار شود تا جوانان نگران هزینه‌های جشن ازدواج نباشند و دوم اینکه با فرهنگسازی بتوانیم مدلی از جشن ازدواج به دور از معصیت را ترویج کنیم. خانواده‌ها اوایل با جزئیات طرح آشنا نبودند، اما اکنون با استقبال جوانان و خانواده‌ها، تاکنون بیش از 700جشن ازدواج آسان برگزار شده‌است. 185ازدواج ابتدای سال‌1400، 140ازدواج در ایام عید غدیر، 20ازدواج همزمان با ولادت حضرت زینب(س) و 30ازدواج همزمان با ولادت حضرت زهرا(س) آمار برگزاری جشن ازدواج از سال 1399تا اوایل سال 1400است. 150زوج نیز برای شرکت در جشن ازدواج آسان که پایان سال برگزار می‌شود، ثبت‌نام کرده‌اند.»

مکث
حاج‌عبدالله، مؤسس اردوهای جهادی

نوروز سال1361 زمانی که حاج‌عبدالله والی از محرومیت منطقه بشاگرد مطلع شد و به این منطقه رفت تا 23سال بعد در مسیری قدم برداشت که اگرچه هموار نبود اما به راهی که انتخاب کرده بود ایمان داشت. زمانی که میان ماندن در بشاگرد و حضور در جبهه‌های جنگ تحمیلی مردد مانده بود، موضوع را با آقای عسگراولادی در میان گذاشت. مرحوم عسگراولادی این مسئله را با امام(ره) مطرح کرد. شنیدن پاسخ امام(ره) برای حاج عبدالله والی نقطه قوتی بود و او را به ماندن در بشاگرد مصمم کرد. امام(ره) فرمودند: «اکنون جبهه بشاگرد مهم‌تر است. ما در بشاگرد به حول و قوه الهی یاران خوبی برای امام زمان(عج) خواهیم داشت».  مرحوم حاج عبدالله والی، قبل از انقلاب در خیریه ثامن الحجج(ع) فعالیت می‌کرد و با خیران بسیاری در ارتباط بود، اما بشاگرد نیاز به حضور افرادی داشت تا بتوانند در زمینه‌های فرهنگی، آموزشی، عمرانی، درمانی، مذهبی و... فعالیت کنند. حاج عبدالله والی، مؤسس اردوهای جهادی توانست با گروه‌های متشکل از طلاب، دانشجویان و نیروهای مردمی و متخصص، حال و هوای بشاگرد را تغییر دهد. با ساخت مدرسه و حوزه علمیه، بسیاری از جوانان فرصتی برای تحصیل پیدا کردند، راهی دانشگاه شدند، پزشک و مهندس شدند، دروس طلبگی را فراگرفتند و در همان بشاگرد خدمت کردند. مردمی بودن، ایمان و اعتقاد به خدا، خلوص و به‌دنبال نام و شهرت نبودن، از ویژگی‌های مرحوم والی است؛ جهادگری که نامش همچنان در یاد و خاطره اهالی بشاگرد به یادگار مانده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید