• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 8 اسفند 1400
کد مطلب : 155029
+
-

ویترین/ نظریه انتقادی


کتاب «نظریه انتقادی» اثر «استیون اریک برونر» را اشکان صالحی به فارسی برگردانده است. مطالعه فلسفه به‌منظور درک چگونگی تکامل ذهن و اندیشه بشر در طول تاریخ، اهمیت بسیاری دارد. این اثر، تنها کتاب خلاصه در نوع خودش است که در عین حال، بسیار دقیق ساخته و پرداخته شده است. کتاب نه‌تنها گذری است بر مکتب فرانکفورت، بلکه برداشتی‌ست موشکافانه از نظریه‌های این مکتب و در واقع، مورد توجه بودن این مکتب، در نخستین دهه هزاره جدید، دلیل اهمیت آن است. استیون اریک برونراستیوناریک برونر(متولد 19اوت 1949) یک دانشمند سیاسی و فیلسوف، هیأت حکام، استاد علوم سیاسی در دانشگاه راتجرز و مدیر روابط جهانی مرکز مطالعات نسل‌کشی و حقوق بشر است. برونر تاکنون بیش از 25کتاب و 200مقاله ژورنالی منتشر کرده است. نشر ماهی به‌تازگی این کتاب 180صفحه‌ای را در قطع پالتویی به بهای 50هزار تومان منتشر کرده است.

فلسفه

کتاب «فلسفه» از سری کتاب‌های مجموعه «مختصر و مفید» نشر ماهی نوشته « ادوارد کریک » را گلناز صالح‌کریمی به فارسی برگردانده است. کتاب درباره ماهیت فلسفه است و اینکه خواندن فلسفه چه کمکی به ما می‌کند. در بخشی از کتاب می‌خوانیم: هرکسی که این کتاب را می‌خواند خود تا حدی فیلسوف است. تقریبا تمام ما فیلسوفیم، زیرا ارزش‌هایی داریم که براساس آنها زندگی می‌کنیم(یا دوست داریم که فکر کنیم اینچنین می‌کنیم؛ یا آنگاه که چنین نمی‌کنیم احساس ناراحتی می‌کنیم). و اغلب ما تصویری کلی که دوست داریم جهان مانند آن باشد داریم و... ادوارد کریجادوارد جان کریک(متولد 26مارس1942) فیلسوف دانشگاهی انگلیسی، ویراستار دایره‌المعارف راتلج فلسفه و استاد فلسفه سابق نایتبریج در دانشگاه کمبریج است. او همچنین یک کریکت‌باز سابق در سطح کلاس اول است؛ یک بتسمن راست‌دست برای دانشگاه کمبریج و لنکاوی. کریک در فرمبی، لنکاوی متولد شد و در چارترهاوس تحصیل کرد. وی فلسفه را در کالج ترینیتی، کمبریج خواند(1963–1960) و از 1992 تا 1998خواننده فلسفه در کمبریج بود. او در سال1998 استاد فلسفه نایتبریج شد. نشر ماهی به‌تازگی این کتاب 180صفحه‌ای را در قطع پالتویی به بهای 50هزار تومان منتشر کرده است.

مدرنیسم

کتاب «مدرنیسم» نوشته «کریستوفر باتلر» را محسن ملکی به فارسی برگردانده و به‌تازگی از سوی نشر ماهی منتشر شده است. آثار مدرنیستی، جنبش‌های مدرنیستی و سنت فرهنگی، هنرمند مدرنیست و مدرنیست و سیاست، عناوین 4فصل این کتاب هستند. کتاب حاضر درباره ایده‌ها و تکنیک‌هایی است که هنرمندان در سال‌های بین 1909 تا 1939 در خلق آثار هنری نوآورانه به‌کار گرفتند. این کتاب در وهله اول درباره «مدرنیته» نیست؛ یعنی درباره تنش‌ها و فشارهای پدید آمده در این دوره به سبب از دست رفتن باور به مذهب، افزایش وابستگی ما به علم و فناوری، توسعه بازارها و بروز پدیده کالایی‌شدن بر اثر رواج سرمایه‌داری، رشد فرهنگ توده‌ای و تأثیرگذاری آن، دست‌اندازی حریم خصوصی و تغییر باورهای موجود در باب رابطه بین دو جنس. چنان‌که خواهید دید، همه این تحولات اثرات چشمگیری بر هنرهای مختلف داشت، اما موضوع اصلی این کتاب تأثیر عمیق این تحولات بر فهم ما از آثار هنری مشخص است. نشر ماهی این کتاب 168صفحه‌ای را به بهای 50هزار تومان منتشر کرده است.

هنر مدرن

کتاب «هنر مدرن» نوشته «دیوید کاتینگتون» را احمدرضا تقاء به فارسی ترجمه کرده است. وقتی در چهارم ژوئن سال۲۰۰۱ مجسمه یادمان، اثر «ریچل وایت‌رد» بر تندیس پایه چهارم میدان ترافالگار لندن نصب شد، کاملا می‌شد حدس زد روزنامه‌های بریتانیا روز بعد چه واکنشی نشان خواهند داد. جراید و مردم بی‌درنگ این اثر را که نمونه ریخته رزینی ‎شفافی از خود تندیس پایه بود و آن را وارونه بر رویش نصب کرده بودند به باد تمسخر و انتقاد گرفتند؛ درست مثل 2اثر دیگری که پیش‌تر در همین مکان نصب شده بودند(آثاری از 2هنرمند معاصر، مارک وَلینگر و بیل وودرو). روزنامه دیلی‌میل آن را «مبتذل»، «ظاهرفریب» و «بی‌معنی» خواند و روزنامه تایمز، به نقل از مردم، آن را به آکواریوم و کابین دوش تشبیه کرد؛ البته برخی روزنامه‌ها نظرات مساعد و در عین حال مبهم مسئولان فرهنگی وقت را نیز نقل کردند. کتاب حاضر با این مقدمه شروع می‌شود و به شکل‌گیری و روند هنر مدرن می‌پردازد. جریان آوانگارد، رسانه‌های مدرن، پیام‌های مدرن، از پیکاسو تا بت‌های پاپ: هنرمند و معروفیت، کیمیاگری: هنر مدرن و مصرف‌گرایی و پس از پسا: دیگر چه؟ عناوین 5فصل این کتاب 204صفحه‌ای هستند که به‌تازگی در قطع پالتویی منتشر شده‌اند. نشر ماهی اخیرا این اثر را به بهای 55هزار تومان منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید