• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 8 اسفند 1400
کد مطلب : 155027
+
-

جزئیات اعتباری طرح انتقال آب دریای عمان

بعد از گذشت 2ماه از موافقت مجلس شورای اسلامی با طرح انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان، هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان از تأیید طرح انتقال آب دریای عمان به این استان خبر داد.
نماینده چابهار، دشتیاری، کنارک، نیکشهر و قصرقند در مجلس شورای اسلامی در این‌باره به همشهری می‌گوید: باید بپذیریم در اجرای مواد مختلف برنامه ششم توسعه هیچ راهی جز استفاده از ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌ها نداریم. درحالی‌که 62درصد آب‌شیرین‌کن‌های دنیا در محدوده خلیج‌فارس و دریای عمان فعال هستند، سهم ایران از این آب‌شیرین‌کن‌ها فقط 2درصد است.
معین‌الدین سعیدی با بیان اینکه فلات ایران گرم و خشک است و به همین دلیل باید به‌دنبال ایجاد منابع پایدار برای تامین آب آشامیدنی در کشور بود، می‌افزاید: طرح انتقال آب دریای عمان به سیستان‌وبلوچستان نیز در راستای همین سیاست شکل گرفت و به تصویب رسید.
وی با تأکید بر اینکه هر طرح توسعه‌ای ملاحظه‌های اجتماعی و زیست‌محیطی دارد، می‌گوید: همانطور که مجریان انتقال آب از خلیج‌فارس به کرمان تمام تلاش خود را کردند تا تبعات محیط‌زیستی به حداقل برسد، از مسئولان خواستار هستیم در طرح انتقال آب دریای عمان نیز این تلاش را داشته باشند. هرچند هم‌اکنون با روش‌های جدید طرح‌ها با کمترین تبعات انجام می‌شود.
این نماینده با بیان اینکه سیستان و بلوچستان پایین‌ترین درصد دسترسی به آب آشامیدنی را دارد، ادامه می‌دهد: تمرکز طرح انتقال آبی دریای عمان به سیستان‌وبلوچستان فعلا بر تامین آب آشامیدنی است و در کنار آن تامین آب برای صنایع نیز مدنظر خواهد بود. در تبصره این طرح تأکید شده است بار مالی ناشی از اجرای این قانون در سال‌جاری از ردیف‌های شماره ۱۳۰۷۰۰۲۰۳۸ و ۱۳۰۷۰۰۲۱۰۴ تأمین و در سال‌های آتی در لوایح بودجه سنواتی پیش‌بینی می‌شود، اما سعیدی تأکید می‌کند ردیف بودجه پیش‌بینی شده برای طرح انتقال آب کم و بیشتر برای سرمایه‌گذاری و تضمین خرید است.
او توضیح می‌دهد: طرح با ردیف بودجه پیش‌بینی شده قابل اجرا نیست و به همین دلیل لازم است که وزارت صمت هم به موضوع ورود و با توجه به اینکه سیستان‌وبلوچستان صنایع بزرگی ندارد، دولت صنایع را برای مشارکت در اجرای طرح مکلف کند.
   
طرح انتقال آب دریای عمان ابتدا با محوریت استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی تعریف شد و قرار بود در مسیر ایجاد خط لوله انتقال آب سهمی هم برای سیستان بلوچستان درنظر گرفته شود، اما با تغییر برنامه خراسان رضوی و جنوبی در تامین آب، این پروژه فقط برای سیستان و بلوچستان درنظر گرفته‌ شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید