• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 8 اسفند 1400
کد مطلب : 154991
+
-

انبار الکل در آپارتمان مسکونی

آتش طمع، آپارتمان را سوزاند

گزارش
انبار الکل در آپارتمان مسکونی

مجید محمودی‌نیا-کارشناس پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش نشانی تهران

دوازدهمین روز از فروردین سال 99، با خانواده برای سیزده بدر برنامه‌ریزی می‌کردیم، چندین بار به تراس رفتم و برگشتم و وسایل پیک‌نیک فردا را کنار هم می‌چیدم، صدای خانم‌ام را می‌شنیدم که می‌گفت: آقا وسایل رو ببر بزار تو ماشین، ناگهان قرمزی شعله و دود زیاد در ساختمان روبه‌رویی نظرم را به‌خودش جلب کرد، دود غلیظ و سیاهی از تراس طبقه دوم ساختمان روبه‌رویی ما خارج می‌شد، سراسیمه به داخل آپارتمان برگشتم. همسرم را صدا زدم و دوباره به اتفاق او به تراس خانه رفتیم، احساس خوبی نداشتیم. حواسم سر جاش نبود. همسرم گفت به آتش‌نشانی زنگ بزن. با تلفن خانه شماره 125را گرفتم، خیلی سریع اپراتور آتش‌نشانی جواب داد و من را به حفظ خونسردی دعوت کرد، آدرس کامل محل آتش‌سوزی در ساختمان کوچه بالایی را اعلام کردم اپراتور گفت: همین حالا نیرو اعزام شد و شما هم پاسخگوی تلفن خودتان باشید شاید لازم باشد اطلاعاتی از شما بگیریم. طبقه دوم در حال سوختن بود و دود زیادی از پنجره‌ها و تراس خارج می‌شد کاری جز تماشای دود از ما برنمی‌آمد. بعد از چند دقیقه صدای آژیر آتش‌نشانی به گوشم رسید.  برای کنجکاوی خودم را به پایین همان ساختمان در حال سوختن رساندم. چه وضعیتی بود، چند تا از همسایه‌ها را دیدم که با خاموش کننده‌های آتش‌نشانی و با لباس و صورتی پر از پودر در جلو آپارتمان ایستاده بودند. صاحبخانه با دست و صورتی کاملا سوخته روی زمین دراز کشیده بود و همسرش در حال اعتراض به او می‌گفت: مرد چندبار بهت گفتم این همه الکل را تو خونه نگه ندار، خطر داره، تمام زندگیم سوخت، بیچاره شدیم.
نیروهای آتش‌نشانی خیلی سریع خودشان را به داخل آپارتمان رساندند و همسایه‌ها را از داخل واحد‌ها تخلیه می‌کردند تا دچار خفگی نشوند، شعله خودش را به طبقه سوم هم رسانده بود، دمای آتش از پایین ساختمان هم احساس می‌شد. گالن‌های الکل 20لیتری که ظاهراً برای بسته‌بندی و فروش در ظرف‌های کوچک برای ضد‌عفونی دست‌ها (مقابله با کرونا ویروس) تو آپارتمان بودند مثل مواد منفجره عمل می‌کردند.صاحبخانه از ترس اطلاعاتی درخصوص انبار کردن الکل نمی‌داد و آتش‌نشان‌ها هم بدون اطلاع از این موضوع برای خاموش کردن آتش وارد آپارتمان شدند که به‌علت گسترش ناگهانی آتش، 2نفر از آتش‌نشان‌ها دچار سوختگی شدند.
خلاصه بعد از یک ساعت و نیم عملیات، آتش‌نشان‌ها آتش را خاموش کردند و به‌گفته فرمانده آنها که در حال گزارش با بی‌‌سیم بود، نگذاشتند آتش به کل ساختمان سرایت کند و کسی آسیب ببیند. سهل‌انگاری و بی‌توجهی به نکات ایمنی باعث شد یک آپارتمان کاملا سوخت و اگر حضور به موقع بچه‌های آتش‌نشانی نبود هم ساختمان سوخته بود و هم ساکنان آن و این داستان با سوختگی شدید صاحبخانه و سوختگی دست‌های 2نفر از آتش‌نشان‌ها خاتمه پیدا کرد. نکات ایمنی و آتش‌نشانی را جدی بگیریم تا از خطرهای ناشی از ناایمنی‌ها در امان باشیم.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید