• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 5 اسفند 1400
کد مطلب : 154817
+
-

کانون کلید می‌زند

ساخت فیلم‌های اقتباسی به کارگردانی صدرعاملی، فروزش و میری

سینما
کانون کلید می‌زند

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

صحبت از اقتباس در سینمای ایران تمامی ندارد. چه بسیار فیلم‌های سینمایی که از روی کتاب‌های به‌یادماندنی ساخته شدند و چه فیلم‌هایی که از روی رمان‌های معروف توانستند به آثار سینمایی ماندگار تبدیل شوند. این بار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تلاش دارد که بتواند با یک برنامه‌ریزی منسجم این اقتباس‌ها را سروسامان دهد و تلاش می‌کند که کتاب‌های خوب در سینما به تصویر کشیده شود. معاون تولید کانون می‌گوید: «علاوه بر تولید فیلم‌های سینمایی در حوزه انیمیشن پروژه کتاب -فیلم و فیلم - کتاب را هم داریم که فیلم‌های خوب را به کتاب‌های داستان تبدیل کنیم و کتاب‌های خوب را انتخاب و از روی آن فیلم‌های انیمیشن بسازیم.»

رمان‌هایی که فیلم می‌شوند
محمدرضا کریمی‌صارمی، معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره اقتباس‌های انجام شده به همشهری می‌گوید: «اوایل دهه 70بود که در کانون نخستین فیلم انیمیشن را براساس یکی از کتاب‌های کودک تولید کردیم. با استقبالی که شد، متوجه شدیم که این موضوع می‌تواند یک جریان جدید در حوزه کتاب و سینمای کودک ایجاد کند. با توجه به مراکز ثابت و سیاری که کانون دارد، حوزه اقتباس کاملا جدی شد.» وی در ادامه با توجه به تولید انیمیشن‌ها توضیح می‌دهد: «در تلاش هستیم که کتاب‌های کانون را که مخاطبان زیادی دارند شناسایی و در اختیار فیلمنامه‌نویسان و کارگردانان قرار دهیم. کانون با توجه به پیشینه فعالیتش نزدیک‌ به ۵۰۰عنوان فیلم در حوزه‌های مختلف مستند، داستانی، انیمیشن و بلند سینمایی تولید کرده است. در فیلم‌های سینمایی هم رسول صدرعاملی فیلمنامه‌ «زیبا صدایم کن» را براساس یکی از رمان‌های کانون نوشته فرهاد حسن‌زاده خواهد ساخت که این کتاب جزو پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین رمان‌های کانون است. البته ابراهیم فروزش هم براساس یکی از کتاب‌های طاهره ایبد به نام «پریانه‌های لیاسندماریس» فیلمنامه‌ای نگارش کرده است.»


مکث
انیمیشن‌ها در راه تولید

صارمی در ادامه با عنوان این مطلب که 6فیلمنامه را آماده خواهیم کرد و به‌دنبال تخصیص اعتبار و مشارکت در تولید هستیم، توضیح می‌دهد: «با شیوع کرونا و راه‌اندازی فضای مجازی، فیلم‌های کانون با استقبال و مخاطب گسترده‌ای نه در تهران، بلکه در کشور و حتی خارج از کشور روبه‌رو شد. اقتباس‌ها می‌تواند جریان مؤثری در سینمای بزرگسال و کودک ایجاد کند و کانون در حوزه انیمیشن هم این فعالیت را ادامه می‌دهد.» وی به داستان «دشتبان» احمد دهقان و کتابی از عباس جهانگیریان هم اشاره می‌کند که قرار است به فیلمنامه تبدیل و از آن فیلم سینمایی ساخته شود. به‌گفته صارمی، مازیار میری از روی کتاب «دشتبان» قرار است فیلم سینمایی را بسازد. میری از کتاب «من قاتل پسرتان هستم» احمد دهقان، فیلم «پاداش سکوت» را در سال 85ساخت.  صارمی معتقد است که اقتباس‌ها اگر به شکل حرفه‌ای کار شوند، می‌توانند تضمینی برای بازگشت سرمایه در سینما باشند. وی همچنین به حوزه تولید انیمیشن‌ها نیز اشاره می‌کند: «امیر سحرخیز از کتاب «من خارپشت عروسکم» فیلم انیمیشن آن را می‌سازد و کتاب دیگر «بریم بازار» است که هدی اثنی‌عشر کارگردانی انیمیشن آن را برعهده دارد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید