• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 19 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15448
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mylO
+
-

فوق‌العاده

جواد نصرتی|خبرنگار:

آزادی؛ هدیه ایرانی‌ها به یمن


کشور آشوب‌زده یمن، با همین مختصات و نام، ‌یکی از قدیمی‌ترین قلمروها در خاورمیانه است که در دوران ساسانی، رابطه ویژه‌ای با ایران داشته است. در تاریخ نقل است که ارتش ساسانی در دوران پادشاهی انوشیروان، در چنین روزهایی در سال 570میلادی به درخواست یمنی‌ها، وارد این کشور شد. یمنی‌ها، سال‌ها پیش از آن مغلوب حبشی‌ها شده بودند و برای آزادی از سلطه بیگانگان، از ایران کمک خواستند. ارتش ایران هم، به دعوت یمنی‌ها به این کشور لشکرکشی کرد و با عبور از خلیج‌فارس، یمن را آزاد ساخت و آن را تحت‌الحمایه خود قرار داد. عبور یک سپاه با ساز و برگ از خلیج‌فارس، نشانه‌ای از تسلط ایرانی‌ها بر این آبراهه قدیمی است. در همان دوران، ایرانی‌ها چندین بندر بزرگ تجاری و پشتیبانی در اطراف خلیج‌فارس داشتند. آزادسازی یمنی‌ها توسط ارتش ایران، با استقبال زیادی از سوی مردمان این سرزمین مواجه شد و آنها در تاریخ، ‌از ایرانی‌ها به‌عنوان آزاد‌کنندگان و آزاده‌ها (احرار) نام می‌بردند. از دیگر دلایل لشکرکشی ایرانی‌ها به یمن، جلوگیری از نفوذ امپراتوری روم بود. رومی‌ها به‌عنوان رقیب امپراتوری ایران در آن دوران، رابطه خوبی با حبشی‌ها داشتند و گفته می‌شود اشغال یمن به تحریک آنها بوده است. بعد از اینکه یمن تحت‌الحمایه ایران قرار گرفت‌، چند نسل از فرمانداران ایرانی در این کشور حکمرانی کردند. این افراد، بعد از چند نسل و ازدواج با دختران خانواده‌های برگزیده یمن، به بخشی از جامعه یمنی تبدیل شدند. همین فرماندهان ایرانی بودند که در انتهای دوران ساسانی، به‌عنوان نخستین ایرانی‌ها به اسلام گرویدند و حتی بارها در دفاع از اسلام جهاد هم کردند. فرماندهان ایرانی یمن، زمانی که خبر مبعوث‌شدن حضرت محمد(ص)  به گوششان رسید، نمایندگانی به حجاز فرستادند. بعد از بازگشت این نمایندگان، فرماندهان ایرانی یمن ‌به اسلام جذب شدند و حضرت محمد(ص) و جانشینان او، حکمرانی یمن را همچنان در اختیار آنها گذاشتند. این فرماندهان، بعد از مرگ پیامبر(ص) با مدعیان دروغین پیامبری مبارزه کردند و تعدادی از فرماندهان ایرانی سرشناس، در همین نبردها جان خود را از دست دادند.

کار کمتر، بهره‌وری و فرزند بیشتر

کار بیشتر، همیشه به‌معنای بهره‌وری بیشتر نیست و گاهی حتی می‌تواند نتیجه عکس هم داشته باشد. دست‌کم مسئولان در کره‌جنوبی، اینطور فکر می‌کنند. به گزارش بی‌بی‌سی، این کشور که یکی از بالاترین ساعات کاری را در دنیا دارد، قانونی تصویب کرد که براساس آن، ساعات کاری از 68ساعات در هفته، به 52ساعت کاهش می‌یابد. دلیل تصویب چنین قانونی هم این موارد اعلام شده است: افزایش بهره‌وری و زاد و ولد. این قانون جدید از جولای یعنی ابتدای همین تابستان اجرا می‌شود و ابتدا، شرکت‌های بزرگ آن را اجرایی می‌کنند. این قانون، در جامعه تجاری کره‌جنوبی مخالفانی داشته است اما دولت گفته با هدف ارتقای استانداردهای زندگی، افزایش اشتغال و البته تقویت بهره‌وری این قانون را اعمال می‌کند. دولت همچنین گفته است این قانون جدید، می‌تواند نرخ زاد و ولد در این کشور را که در سال‌های اخیر افت کرده است، افزایش دهد.

کارمندان کره‌جنوبی بیشترین ساعات کاری را در میان کشورهای توسعه‌یافته دنیا دارند؛ 2هزار و 69ساعت برای هر کارمند. تنها کارمندان کشورهای مکزیک (2هزار و 225ساعت در سال) و کاستاریکا (2هزار و 212ساعت در سال) بیشتر از کره‌ای‌ها کار می‌کنند.

400 سالن در فرانسه از امروز میزبان اکران «همه‌می‌دانند» هستند

آخرین فیلم اصغر فرهادی، بعد از نمایش در افتتاحیه جشنواره کن، از امروز در فرانسه به‌صورت عمومی اکران می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید