• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 2 اسفند 1400
کد مطلب : 154450
+
-

کمبود خون در ماه آخر سال

11 استان کشور با مشکل کمبود خون مواجه هستند

سازمان انتقال خون ایران اعلام کرده است «به‌دلیل کاهش استقبال عمومی برای مراجعه به مراکز اهدای خون که درپی مشغله‌های هفته‌های پایانی سال و استقرار وضعیت قرمز کرونایی در بیشتر مناطق کشور رخ داده، ذخایر خون در برخی استان‌های کشور کاهش یافته است.» 
براساس اعلام این سازمان وزارت بهداشت از مردم استان‌های مازندران، گیلان، فارس، خراسان رضوی، بوشهر، سیستان و بلوچستان درخواست کرده است با اهدای خون به یاری بیماران نیازمند بیایند. با این حال مسئولان درمانی استان‌های هرمزگان، بوشهر، مرکزی، آذربایجان غربی و خوزستان هم اعلام کرده‌اند که فقط برای چند روز دیگر خون در اختیار دارند و ممکن است با چالش جدی دراین زمینه مواجه شوند. این وضعیت در حالی برای استان‌های کشور پیش آمده که به دلیل تعطیلات نوروز و آغاز ماه رمضان در فروردین سال 1401، چالش کمبود ذخایر خونی برای 3 آینده پیش بینی شده است.

3ماه سخت برای ذخایر خونی در کشور 
خبر کمبود خون در چند استان در حالی اعلام شده است که مدیرعامل سازمان انتقال خون 3ماه آینده را نیز زمانی چالش‎برانگیز در زمینه تامین منابع خونی کشور دانسته است. به‌گفته مصطفی جمالی روزهای پایان سال و مشغله و ترافیک ناشی از آن، تعطیلات عید و آغاز ماه مبارک رمضان در هفته دوم فروردین1401 در کنار موج جدید بیماری کرونا باعث کاهش اهدای خون شده است و گرچه سیستم درمان و سازمان انتقال خون حداکثر تلاش خود را خواهد کرد اما گذر از این چالش به برنامه‌ریزی و تدبیر نیاز دارد.

کمبود شدید خون در فارس
فارس به‌عنوان یکی از قطب‎های درمان کشور، همواره نیاز قابل توجهی به منابع خون دارد و کمبود در این زمینه می‌تواند مشکلات بسیاری را برای بیماران بومی و غیربومی این استان پدید آورد. به‌گفته معین رستگار، مدیر روابط‌عمومی انتقال خون فارس روزانه ۷۰بیمارستان استان نیاز شدید به همه گروه‌های خونی دارند.

چالش اهدای خون در مرکزی 
مرکزی یکی از جدیدترین استان‎هایی است که در چند روز گذشته با کاهش اهدای خون مواجه شده است، به‌گفته مدیرکل انتقال خون استان مرکزی کاهش اهدای خون ذخایر خونی در استان مرکزی را با چالش روبه‌رو کرده است. البته اکنون وضعیت دخایر خونی مطلوب است اما باتوجه به اینکه عمل‌های جراحی روزانه در استان انجام می‎شود، ذخایر خونی با چالش روبه‌رو می‌شود.
فاطمه سادات مهدویانی می‎افزاید: بعضی از فرآورده‌های خونی مانند پلاکت طول عمری بین 3 تا 5روز دارند و نمی‌توان به‌مدت طولانی آنها را نگهداری کرد، به همین دلیل باید به شکل مداوم استخراج شوند و کاهش اهدای خون این روند را با مشکل و بیماران سرطانی را با خطر مواجه کرده است.

کمبود خون و فرآورده‌های خونی در مهاباد
چالش کاهش ذخایر خونی مختص یک منطقه نیست، به‌گفته رئیس اداره انتقال خون مهاباد این شهرستان هم با کمبود خون و فرآورده‌های خونی روبه‌رو شده است. داوود نصر ارکن می‎افزاید: با توجه به اینکه اداره انتقال خون این شهرستان تأمین خون دیگر شهرستان‌های جنوب استان را برعهده دارد، وجود ذخیره مناسب خونی درمهاباد امری ضروری است و تحقق این امر مشارکت بیشتر مردم نوع‌دوست را می‌طلبد.

 اهدای خون سهیم‌شدن در نجات بیمارانی است که خون مورد نیاز آنان فقط با کمک مردم امکان تامین دارد. کاهش میزان ذخایر خون و فرآورده‌های خون به‌ویژه در تعدادی از استان‌ها که در آنها تعداد مصرف‌کنندگان دائمی خون مانند بیماران تالاسمی بالاتر است، چالش بیشتری پدید می‌آورد. این موضوع نیاز به یاری همه مردم دارد و فقط مختص چند استان نیست، در همه جای کشور اهدای خون می‌تواند بیماران نیازمند را نجات دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید