• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 25 بهمن 1400
کد مطلب : 153920
+
-

به زبان بی‌زبانی! واکسن بزنید...

بر و برگ
به زبان بی‌زبانی! واکسن بزنید...

شهنام صفاجو

پاندمی کرونا جهان هنر را نیز درگیر کرده و با ظهور سویه‌های جدید این بیماری، هنرمندان در مسیر آگاه‌سازی مردم حرکت می‌کنند. واضح است که راه‌حل‌های موجود برای مقابله با این همه‌گیری جهانی، تزریق واکسن، زدن ماسک و رعایت فاصله امن در محیط بیرونی است؛ اما هنوز هم برخی افراد با رفتاری سهل‌انگارانه، روی موج جدید اومیکرون خطرآفرین می‌شوند؛ آدم‌های ناآگاهی که مثل خود ویروس در همه‌جای جهان پراکنده‌اند!
در کشور فقیر آفریقایی زیمبابوه، دیوید نگوروم مجسمه‌سازی که با مجموعه آثار متفاوت خود با عنوان «در این آفریقا با هم»
 In This Together Africa شهرتی بین‌المللی پیدا کرده، با مجسمه خلاقانه جدیدش«بازوها»Arms به زبان بی‌زبانی واکسیناسیون عمومی علیه کووید- 19را ترغیب می‌کند.طی این مدت، فقدان اطلاع‌رسانی و پیام‌های شفاف بهداشت عمومی در کشوری مثل زیمبابوه باعث شده تا مردم در واکسینه شدن دچار تردید شوند؛ به‌گونه‌ای که از جمعیت 15میلیون نفری این کشور آفریقایی تنها 300هزار نفر واکسن زدند.
نگوروم که در دوران قرنطینه، دفتر حقوقی خود در هراره را بسته و در باغ خانه‌اش به ساخت مجسمه‌های خلاقانه پرداخته، به RFI (رادیو بین‌المللی فرانسه) می‌گوید: مردم نسبت به تزریق واکسن اطمینان ندارند، پس ما نیاز به یک کمپین داریم تا روی این هدف متمرکز شویم که واکسیناسیون عمومی چه نتایجی به‌دنبال دارد. او یادآور می‌شودکه طی این دوران متوجه شده چگونه می‌تواند با انسان‌ها ارتباط برقرار و پیام خود را به آنها منتقل کند. به این ترتیب او به ایده Arms می‌رسد تا با ساخت مجسمه‌هایی که اثر امضایش پای آن خورده، بر اهمیت تزریق واکسن و زدن ماسک تأکید کند.
دیوید نگوروم که با مجسمه بازوهای خود در نهمین بی‌ینال پکن هم شرکت کرده، به روزنامه گاردین Guardian می‌گوید: وقتی شنیدم موج جدیدی از سویه ویروس کرونا در راه است، فریاد زدم و مردم را تشویق کردم که بیایید واکسن بزنیم و برای هر چیزی که در راه است، آماده شویم. او که از نوجوانی به مجسمه‌سازی روی آورده و بعدها در رشته حقوق از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده، معتقد است که بدون تحصیلات آکادمیک نمی‌توان هنرمند خوبی شد؛ چرا که در درک حرکت جهان ناکام خواهیم شد. نگوروم که مجسمه‌های دیگری هم در زمانه پاندمی کرونا ساخته، می‌گوید: «جاه‌طلبی من این بود که با دنیا حرکت، نقش خودم را بازی و پیام‌ها را به مردم منتقل کنم. پس الهام گرفتم تا آگاهی بیافرینم که چگونه می‌توانیم در کنار هم با این بیماری مبارزه کنیم و خودمان آن را به پایان برسانیم.» رویای دیوید نگوروم این است که آثارش را در سراسر جهان به‌ویژه در مقر سازمان بهداشت جهانی در ژنو به نمایش بگذارد. او به گاردین می‌گوید: «از کشور کوچکی در آفریقا، ناشناخته آمدم و نمی‌دانم آنچه می‌خواهم، اتفاق خواهد افتاد یا خیر! شاید این فقط یک آرزو باشد؛ اما کاری که آغاز کردم را متوقف نمی‌کنم، حتی اگر در خانه‌ام نمایشگاهی بگذارم و مجسمه‌ها فقط مرا نگاه کنند. به راهم ادامه خواهم داد...»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید