• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 25 بهمن 1400
کد مطلب : 153892
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mZvP9
+
-

دست کودتاچیان سودان در دست رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی که طی سال‌های اخیر نفوذ خود در آفریقا را افزایش داده، به ژنرال‌های کودتاچی سودان برای دستگیری مخالفان کمک می‌کند

دست کودتاچیان سودان در دست رژیم صهیونیستی

کودتاچیان در سودان، از گرمی روابط خود با رژیم صهیونیستی سخن گفته و صراحتا اعتراف کرده‌اند که مخالفان خود را با کمک اطلاعاتی این رژیم شناسایی و دستگیر می‌کنند. به گزارش الجزیره، ژنرال عبدالفتاح البرهان رهبر کودتای نظامی سودان گفته است که ملاقات‌هایی که اخیرا بین مقامات کشورش و اسرائیل صورت گرفته، درباره مسائل امنیتی بوده است.
اسرائیل در ماه‌های اخیر نفوذ بی‌سابقه‌ای در سودان پیدا کرده و برخی کارشناسان اینطور عنوان کرده‌اند که این رژیم، بر امور داخلی و سیاسی این کشور آفریقایی اثر می‌گذارد. ژنرال برهان، در نخستین سخنرانی‌اش در تلویزیون دولتی سودان از زمان رسیدن به قدرت، به این مسئله پرداخته و گفته است که همکاری با اسرائیل امنیتی است. او همچنین گفته است که آمریکا اطلاعات نادرستی از اتفاقات در سودان دریافت می‌کند و به همین‌خاطر مسئله تحریم این کشور را مطرح کرده است.
مردم ماه‌هاست که در اعتراض به کودتای نظامی برهان و همقطارانش در خیابان‌ها هستند. برهان و دیگر فرماندهان نظامی، در میانه پاییز، ‌دولت غیرنظامی سودان را که قرار بود انتخابات دمکراتیک برگزار کند، سرنگون کردند. این اقدام فرماندهان نظامی سودان، با محکومیت بین‌المللی همراه شده است.
تا‌کنون، براساس گزارش‌های پزشکی، دست‌کم 79معترض توسط نیروهای امنیتی کشته شده‌اند. آمریکا گفته است که گزینه‌هایش برای واکنش به کشتار غیرنظامیان را بررسی می‌کند و تحریم‌ها یکی از این گزینه‌ها هستند. برهان در واکنش به این موضع‌گیری آمریکا گفته است: «تحریم‌ها و تهدید به‌کارگیری آنها مفید نیستند.» او طی یک سخنرانی تلویزیونی گفته است که شخصا مسئولیت تحقیقات درباره کشته شدن غیرنظامیان را برعهده گرفته و همین حالا 5یا6 تحقیق در جریان است. برهان، در بخش دیگری از صحبت‌هایش، به رابطه با رژیم صهیونیستی پرداخت. سودان در سال2020 روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کرد. این کشور، سومین کشور عرب بعد از امارات و بحرین بود که چنین کاری کرد. این عادی‌سازی روابط، ثمره تلاش‌های دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا بود که می‌خواست کشورهای عرب را متقاعد کند تا روابط خود را با اسرائیل عادی کنند. از آن زمان، سودان و رژیم صهیونیستی رابطه امنیتی و اطلاعاتی عمیقی را شکل داده‌اند و مقامات 2طرف، به‌صورت مرتب در سفرهای اعلام‌نشده با هم دیدار می‌کنند.
برهان که رئیس شورای حکمرانی سودان است، گفته که تبادلات اطلاعاتی با رژیم صهیونیستی، خارطوم را قادر ساخته تا گروه‌های مخالف را که «می‌توانند امنیت سودان و منطقه را به خطر بیندازند»، دستگیر کند.
اسرائیل از اکتبر که کودتا در سودان روی داد درباره وقایع این کشور سکوت کرده بود اما حالا با اعلام برهان، مشخص شده که حضور فعالی در این کشور داشته است. مقامات اسرائیلی و سودانی طی هفته‌های اخیر، بارها با یکدیگر ملاقات کرده‌اند. در یکی از این سفرها که همین هفته پیش انجام شد، یک هیأت امنیتی سودانی به تل‌آویو سفر کرد. قبل از آن یک هیأت از اسرائیل که افسران موساد هم در آن بودند به خارطوم سفر کرده بود. در اکتبر، وزیر دادگستری سودان با 2وزیر کابینه اسرائیل در ملاقات نادری در ابوظبی دیدار کرد و تصاویر آن منتشر شد. سودان پیش از عادی‌سازی روابط‌‌ با اسرائیل، یکی از سرسخت‌ترین دشمنان این رژیم بود. این کشور، در سال1967، بعد از جنگ رمضان(جنگ 6روزه یا یوم‌کیپور)، میزبان کنفرانس 8کشور عربی بود که در جریان کنفرانس وعده دادند هرگز با اسرائیل صلح نکنند.
حضور اسرائیل در سودان، ادامه افزایش نفوذ این رژیم در آفریقاست که در دوران بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین این رژیم با جدیت دنبال می‌شد. اسرائیل حضور فعالی در آفریقا داشت تا اینکه در ابتدای قرن جدید، هم از سوی آفریقایی‌ها مورد استقبال قرار نگرفت و هم سیاست‌های منطقه‌ای‌اش تغییر کرد. این رژیم، در دوران پیش از جنگ رمضان هم روابط خوبی با کشورهای آفریقایی داشت اما بعد از این جنگ، از آفریقا رانده شده بود.
نتانیاهو بعد از به قدرت رسیدن، توجه به آفریقا را دوباره در دستور کار قرار داد و 3بار به کشورهای مختلف این قاره سفر کرد و در تل‌آویو هم از رهبران آفریقایی پذیرایی کرد. تل‌آویو امیدوار است با افزایش نفود خود در آفریقا، در حوزه دریای سرخ نقش فعالی داشته باشد. اسرائیل البته  فقط به این منطقه فکر نمی‌کند و رابطه رسمی با ده‌ها کشور آفریقایی را به‌خصوص در منطقه زیر صحرا شروع کرده است.
افزایش حضور و نفوذ رژیم صهیونیستی در آفریقا، بین کشورهای این قاره شکاف ایجاد کرده است. بعد از آنکه دبیر کل اتحادیه آفریقا به‌صورت یکجانبه عضویت اسرائیل به‌عنوان ناظر در این اتحادیه را اعلام کرد، بسیاری از کشورها، ازجمله آفریقای‌جنوبی و الجزایر با این تصمیم مخالفت کردند. قرار بود ماه ژانویه درباره عضویت اسرائیل به‌عنوان ناظر تصمیم گرفته شود اما اختلاف‌ها چنان زیاد بود که اتحادیه آفریقا تصمیم گرفت کمیته‌ای برای بررسی این مسئله تشکیل دهد و تصمیم‌گیری در این‌باره تا سال آینده میلادی به تعویق افتاد. کشورهای مخالف می‌گویند عضویت رژیم صهیونیستی به‌عنوان ناظر، خلاف بیانیه رسمی اتحادیه درباره حمایت از سرزمین‌های اشغالی فلسطینی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید