• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 25 بهمن 1400
کد مطلب : 153890
+
-

اشتاین‌مایر بار دیگر رئیس‌جمهور آلمان شد

اروپا
اشتاین‌مایر بار دیگر رئیس‌جمهور آلمان شد

فرانک والتر اشتاین‌مایر با کسب 1045رأی از مجموع 1425رای، بار دیگر به‌عنوان رئیس‌جمهور آلمان انتخاب شد.
رئیس‌جمهور آلمان که مقامی تشریفاتی به شمار می‌رود، هر 5سال یک‌بار از سوی مجمع فدرال انتخاب می‌شود. این نهاد، هر 5 سال یک‌بار و فقط به‌منظور انتخاب رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود. ریاست‌جمهوری بالاترین مقام سیاسی در آلمان محسوب می‌شود، اما نقش آن در صحنه سیاسی قابل قیاس با نقش صدراعظم به‌عنوان رئیس دولت نیست.
فرانک والتر اشتاین‌مایر، 66‌ساله نخستین بار در سال ۲۰۱۷ به ریاست‌جمهوری آلمان رسید. او پیش از آن، در کابینه آنگلا مرکل، وزیر خارجه بود. اشتاین‌مایر از حمایت احزاب حاکم و احزاب اپوزیسیون برخوردار بود و به راحتی توانست با کسب اکثریت مطلق آرا در مقام خود ابقا شود. اشتاین‌مایر، عضو حزب سوسیال دمکرات آلمان است که اکنون حزب اصلی در ائتلاف احزاب حاکم است. با ‌این حال، او تعلقات حزبی خود را طی سال‌های اخیر کنار گذاشته، چرا که طبق قانون اساسی در آلمان، رئیس‌جمهور نماینده همه مردم این کشور است و باید یک نقش فراحزبی داشته باشد. به گزارش دویچه‌وله، در انتخابات اخیر 3چهره دیگر به‌عنوان رقیب اشتاین‌مایر در صحنه حضور داشتند. گرهارد ترابرت که پزشک و از سوی حزب چپ‌ها به‌عنوان نامزد مقام ریاست‌جمهوری معرفی شده است. ماکس اوته که اقتصاددان و از سوی حزب راست گرای آلترناتیو برای آلمان وارد رقابت شده و خانم اشتفانی گباوئر که فیزیکدان و به‌عنوان نامزد رأی‌دهندگان مستقل و آزاد شرکت کرده است. هیچ‌کدام از این چهره‌ها، از حمایت لازم از سوی احزاب سیاسی آلمان برخوردار نبودند و از قبل، انتخاب اشتاین‌مایر به‌عنوان رئیس‌جمهور مشخص بود.
مجمع فدرال از ترکیب نمایندگان پارلمان آلمان (بوندستاگ) و نمایندگان انتخاب شده از سوی پارلمان‌های ایالتی، تشکیل می‌شود. در این دوره مجموعا ۱۴۷۲ نفر عضو این مجمع بودند که رأی 1425نفر آنها معتبر اعلام شد. نیمی از آنها (۷۳۶ نفر) نماینده بوندستاگ و نیمی دیگر فرستاده پارلمان‌های ایالتی هستند و در واقع تمامی اقشار جامعه را نمایندگی می‌کنند. در میان آنها ،هم شهروندان عادی حضور دارند و هم چهره‌های سرشناس. در این دوره، افرادی همچون آنگلا مرکل (صدراعظم پیشین آلمان)، اوزلم تورچی (بنیانگذار بیون‌تک)، کریستیان دروستن (ویروس‌شناس معروف آلمانی)و آلکساندر گرست (فضانورد آلمانی) عضو این مجمع بودند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید