• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 21 بهمن 1400
کد مطلب : 153571
+
-

جنجال منع حجاب در هند

جهان‌نما
جنجال منع حجاب در هند

 انتشار عمومی ویدئوی حمله اوباش هندو به یک دختر محجبه، باعث بروز خشم عمومی در هند و فراتر از آن شده و مقامات ایالاتی در کارناتاکا را مجبور کرده تا مؤسسات آموزشی را به‌خاطر اعتراض‌های گسترده تعطیل کنند.
به‌گزارش الجزیره، مسئله حجاب دانش‌‌آموزان و دانشجویان در این ایالت جنوبی مدتی است که باعث بروز تنش شده است. توجه‌ها به این تنش‌ها اما بعد از انتشار گسترده فیلم حمله هندوهای راست افراطی به یک دانشجوی مسلمان محجبه بیشتر شده و این مسئله، ابعاد جهانی به‌ خود گرفته است. در ویدئوی منتشر شده، مشکان خان، دانشجوی مسلمان دیده می‌شود که هنگام ورود به کالج، مورد هجوم هندوهای افراطی قرار می‌گیرد. مشکان خان گفته است که بسیاری از این افراد، اصلا در این کالج درس نمی‌خوانند.
منع حجاب در کلاس‌های درس، باعث خشم مسلمانان شده؛ چون از نظر آنها این ممنوعیت، حمله به عقاید دینی آنهاست و برخلاف قانون اساسی این کشور است. در مقابل، هندوهای راستگرای افراطی از این تصمیم استقبال  و تلاش کرده‌اند جلوی ورود دختران مسلمان محجبه به مؤسسات آموزشی را بگیرند. دولت ایالت کارناتاکا که از حزب راستگرای حاکم بهاراتیا جاناتاست، سه‌شنبه بعد از افزایش تنش‌ها و تقابل میان مسلمانان و هندوها، در نهایت اعلام کرد که تمامی مؤسسات آموزشی را برای 3 روز تعطیل می‌کند.
این تقابل، در ادامه روندی است که در سال‌های اخیر باعث ترس اقلیت‌ها در هند، به‌خصوص مسلمانان شده است. آنها می‌گویند که در دولت راستگرای نارندرا مودی، نه‌تنها هندوهای افراطی قدرت گرفته‌اند که رفتارهای آنها در مقابل اقلیت‌ها، هجومی‌تر شده است. مخالفان، دولت را متهم می‌کنند که چشم روی اقدامات غیرقانونی هندوهای افراطی می‌بندد و مهاجمان، عملا از نوعی مصونیت برخوردارند.
تنش در کارناتاکا، ماه گذشته بعد از آن شروع شد که در یک دبیرستان دولتی، به دانش‌آموزان گفته شد که نباید حجاب سر کنند. از آن زمان، هندوهای افراطی دست به‌کار شده‌اند و تلاش می‌کنند تا جلوی ورود دانش آموزان محجبه به دبیرستان‌ها و کالج‌ها را بگیرند. دولت محلی کارناتاکا، جایی که 12درصد مردم  در آن مسلمان هستند، در بخشنامه‌ای که 5روز پیش صادر شده، همه مدارس را ملزم کرده است که قانون پوشیدن لباس متحدالشکل را رعایت کنند.
وزیر آموزش ایالتی گفته است که این قانون، بعد از حکم دادگاه‌های مختلف در سراسر کشور برای منع حجاب در مؤسسات آموزشی تصویب شده است.
از زمانی که این تصمیم گرفته شده، محیط‌های دبیرستانی و دانشگاهی شاهد اعتراض‌های مسلمانان علیه این ممنوعیت بوده است. دانشجویان هندو، هم همکلاسی‌های مسلمان خود را متهم می‌کنند که با این اعتراض‌ها، تحصیل آنها را مختل می‌کنند.
رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که هفته گذشته بعد از مصوبه رسمی وزارت آموزش ایالت، چند مدرسه از ورود دانش‌آموزان محجبه جلوگیری کرده‌اند. عایشه، محصل یکی از مدارس در شهر اودوپی گفته است: « یکباره بگویند که نمی‌توانیم حجاب سر کنیم... چرا حالا این مسئله را شروع کرده‌اند؟» 
دانش‌آموزان مسلمان، علاوه بر مقامات مؤسسات آموزشی، با هندوهایی که شال زعفرانی -رنگ سمبل هندوها- سرکرده‌اند هم، طرف هستند که از اعتراض‌های آنها به‌شدت خشمگین‌اند و در یک مورد که فیلم آن منتشر شده، به دانش‌آموز محجبه حمله هم کرده‌اند. به‌گزارش بی‌بی‌سی، سه‌شنبه ملاله یوسف‌زی، فعال حق تحصیل دختران در پاکستان که شهرتی جهانی دارد، از رهبران هند خواست که «دست از به حاشیه راندن زنان مسلمان» بردارند؛ «راه ندادن دختران به مدرسه به‌خاطر حجابشان وحشتناک است.» هندوها در این ایالت، دختران محجبه را متهم می‌کنند که به نفع یک گروه رادیکال اسلامی، فعالیت کنند. اما دانش‌آموزان و دانشجویان این ایالت گفته‌اند که هیچ ارتباطی با این گروه ندارند و تنها خواهان رعایت حقی که قانون اساسی هند به آنها داده، هستند.
پوشیدن حجاب و برقع در جامعه هند عجیب نیست و نه ‌تنها مسلمانان که پیروان دیگر ادیان هم به راحتی می‌توانند نشانه‌های اعتقاد و ایمان خود را در جامعه به نمایش بگذارند.
2 شکایت علیه این تصمیم دولت محلی به دادگاه ارائه شده است. در یک دادخواست، این طور استدلال می‌شود که حق انتخاب پوشش فردی توسط افراد، در قانون اساسی هند تضمین شده است. دیگری، قانونی بودن بخشنامه لباس متحدالشکل توسط دولت فدرال برای مؤسسات آموزشی که حجاب و روسری را منع کرده به چالش کشیده است. وکلای این شاکیان استدلال کرده‌اند که منع سرکردن حجاب از سوی دولت، هم غیرقانونی و هم خلاف قانون اساسی هند است.
زندگی برای اقلیت‌ها در هند، در سال‌های اخیر سخت و سخت‌تر شده و تنگ‌تر شدن عرصه بر مسلمانان، حتی با انتقاد شدید گروه‌های هندوی میانه‌رو و کمونیست‌ها مواجه شده است. ناظران مسائل هند می‌گویند: دولت مستقر در هند که خود خاستگاه فکری مشترکی با راست‌های افراطی هندو دارد، به طمع دستاوردهای سیاسی، ‌هندوهای افراطی را آزاد گذاشته و به همین‌خاطر است که صحبت‌ها و حتی رفتارهای تند آنها، بدون عقوبت می‌ماند. آرمان تشکیل یک کشور هندو، بدون حضور مسلمانان و دیگر اقلیت‌ها، چنان در دوره نارندرا مودی جان گرفته است که روحانیان هندو اخیرا در یک کنفرانس مذهبی در هند، علنا از نسل‌کشی و قتل‌عام مسلمانان برای پاکسازی هند و تشکیل کشوری تماما هندو صحبت کرده‌اند.
علاوه بر مسلمانان، مسیحیان و سیک‌ها هم هدف تنفر و تبعیض نژادی و مذهبی هندوها هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید