• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 21 بهمن 1400
کد مطلب : 153569
+
-

قدرت‌نمایی روسیه در خاک بلاروس

اروپا
قدرت‌نمایی روسیه در خاک بلاروس

هیچ نشانه‌ای مبنی بر کاهش تنش میان مسکو و غرب بر سر اوکراین دیده نمی‌شود و حالا رو‌س‌ها برای برگزاری یک مانور نظامی بزرگ در خاک بلاروس آماده می‌شوند. به‌گزارش الجزیره، روسیه روند انتقال یگان‌های نظامی خود به خاک بلاروس را از یک ماه قبل آغاز کرده است. هدف، انجام یک مانور 10روزه است؛ مانوری که قطعا پیامی مشخص برای اوکراین خواهد داشت. 30هزار نیروی نظامی قرار است در این مانور شرکت کنند. دست‌کم 2یگان موشکی اس-400 و 12هواپیمای جنگنده سوخو-35 نیز در این مانور شرکت خواهند داشت.
اروپایی‌ها این مانور را بزرگ‌ترین لشکرکشی روسیه بعد از جنگ سرد می‌دانند و نسبت به آن ابراز نگرانی کرده‌اند. به اعتقاد فرماندهان نظامی ناتو، مانور روسیه و بلاروس که از امروز وارد مرحله عملیاتی می‌شود، می‌تواند تمرینی برای حمله به پایتخت اوکراین و تصرف آن باشد. در سال2014، یعنی پیش از حمله روسیه به شبه‌جزیره کریمه هم مانوری مشابه از سوی روسیه برگزار شده بود. مرز بلاروس با کی‌یف، فقط 150کیلومتر فاصله دارد و روس‌ها اگر قصد حمله به اوکراین را داشته باشند، احتمالا از همین مرز وارد خاک این کشور خواهند شد.
اوکراینی‌ها هم اعلام کرده‌اند که طی روزهای آینده مانورهای نظامی خواهند داشت. بیشتر تمرین‌های ارتش اوکراین، روی استفاده از یگان‌های پهپادی متمرکز خواهد بود. یگان‌های پهپادی اوکراین به پهپادهای «بیرق‌دار» ساخت ترکیه مجهز شده‌اند تا شاید بتوانند درصورت وقوع درگیری‌ها، ورق جنگ را برگردانند. همزمان، در سمت جنوب، روس‌ها قرار است مانور نیروهای زرهی خود را برنامه‌ریزی کنند. گفته می‌شود که 6 ناو جنگی روسیه نیز رهسپار تنگه بسفر شده‌اند تا از آنجا وارد آب‌های دریای سیاه شوند؛ منطقه‌ای که دسترسی به خاک اوکراین را از سمت جنوب و شبه‌جزیره کریمه فراهم می‌کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید