• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 21 بهمن 1400
کد مطلب : 153556
+
-

جدیدترین دستاورد راهبردی سپاه در حوزه موشکی رونمایی شد

خیبرشکن؛ نسل جدید موشک‌های دوربرد ایران

نظامی
خیبرشکن؛ نسل جدید موشک‌های دوربرد ایران

موشک دوربرد و نقطه‌زن «خیبرشکن» به‌عنوان جدیدترین دستاورد راهبردی نیروی هوافضای سپاه پاسداران در آستانه گرامیداشت چهل‌وسومین سالگرد پیروزی انقلاب‌ اسلامی با حضور سرلشکر محمدباقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان رونمایی شد.
این دستاورد نظامی جدید که دیروز در یکی از پایگاه‌های موشکی زمین به زمین سپاه پاسداران رونمایی شد؛ ازجمله موشک‌های دوربرد و نقطه‌زن بومی به‌حساب می‌آید که از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار است و توان رزمی واحدهای موشکی نیروهای مسلح کشورمان را به‌صورت قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. براساس آنچه از ویژگی‌های این موشک راهبردی گزارش شده‌ است، خیبرشکن از نسل سوم موشک‌های دوربرد سپاه پاسداران به‌شمار می‌رود که از «سوخت جامد» بهره می‌برد و در فاز فرود، دارای مانورپذیری برای عبور از سپر موشکی است که یک ویژگی مهم و راهبردی محسوب می‌شود. از دیگر ویژگی‌های مهم موشک خیبرشکن می‌توان به طراحی بهینه آن اشاره کرد که وزن آن نسبت به نمونه‌های مشابه تا یک‌سوم کمتر شده و مدت آماده‌سازی و شلیک آن نیز تا یک‌ششم کاهش پیدا کرده‌است. این سامانه کاملا بومی که از سوی متخصصان نیروی هوافضای سپاه پاسداران طراحی و ساخته شده‌است، توانمندی‌های ویژه‌ای دارد که چابکی و سرعت فوق‌العاده در اصابت به اهداف در برد و شعاع ۱۴۵۰ کیلومتری از جمله آنها به‌شمار می‌رود.
با توجه به طراحی سرجنگی و وجود بالچه‌های هدایت‌گر مشخصا امکان مانوردهی این موشک در فاز نهایی برای مقابله با سامانه‌های پدافند ضدموشکی تقویت شده‌ است. تصاویر منتشرشده از آزمایش‌های این موشک نیز تأکید چندباره‌ای بر نقطه‌زنی و دقت فوق‌العاده این سلاح جدید نیروی هوافضای سپاه دارد. نوع طراحی سرجنگی نیز به‌نظر نشان‌دهنده توان تحمل حرارت‌های بسیار بالاست که برای رسیدن به سرعت‌های بالا نیاز است. در نهایت باید به این مسئله هم اشاره کرد که براساس تصاویر منتشر شده، تولید انبوه این موشک نیز آغاز شده و در تعداد بالا و روی پرتاب‌گرها به‌صورت دوفروندی در اختیار نیروی هوافضای سپاه قرار گرفته‌است.

یک مسیر پرافتخار
نیروی هوافضای سپاه پاسداران در سال‌های اخیر دستاوردهای درخشانی در حوزه تولید موشک‌های دوربرد و نقطه‌زن داشته‌ که مورد تمجید رهبرمعظم‌انقلاب هم قرار گرفته است. ایشان در نخستین روز فروردین‌ماه1398در جریان سخنرانی نوروزی در حرم مطهری رضوی، توان موشکی کشور را عامل بازدارندگی ایران دانستند؛ «آنهایی که در منطقه هستند یا در منطقه نیرو دارند، می‌دانند که جمهوری اسلامی با موشک‌های نقطه‌زن و فعال و دقیق خود در این منطقه با هر دشمنی می‌تواند مقابله و مواجهه کند و او را بکوبد؛ این را فهمیدند. این بازدارندگی است...» این درحالی‌است که جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر توانسته با ساخت طیف وسیعی از موشک‌های بالستیک و کروز، ذخایر بزرگی از موشک‌های راهبردی فراهم آورد و به قدرت موشکی اول منطقه تبدیل شود؛ سلاح‌هایی استراتژیک که با سرعت گرفتن طرح‌های موشکی کشورمان، اکنون پیشرفته‌تر و البته دقیق‌تر شده‌اند.
در این میان باید به این نکته مهم نیز اشاره کرد که همه‌ موشک‌های نقطه‌زن ایرانی از «سرجنگی جداشونده» با قابلیت «هدایت پایانی مسیر» بهره‌مند هستند؛ فناوری‌ای که برای نخستین‌بار در موشک فاتح 110- A که محصول تیم شهیدحسن طهرانی‌مقدم بود، به نتیجه رسید.

نسل جدید موشک‌های دوربرد
حدود یک‌ماه پیش بود که نیروی هوافضای سپاه در جریان رزمایش پیامبراعظم(ص)۱۷ بخش دیگری از توان رزمی – موشکی خود را به رخ دشمنان این مرز و بوم کشید؛ توانی که آمریکایی‌ها نیز ضرب‌شست آن را چشیده‌اند. درواقع موشک دوربرد «خیبرشکن» نسل جدیدی از موشک‌های دوربرد «سجیل»، «قدر» و «عماد» به‌حساب می‌آید که در این رزمایش شلیک شدند. موشک‌های دوربرد در سال‌های اخیر علاوه بر رسیدن به توان نقطه‌زنی در برد 2000کیلومتر، مأموریت ضدکشتی را هم برعهده گرفته‌اند، اما مهم‌تر از آن به‌کارگیری سرجنگی‌های با قابلیت مانور توسط این موشک‌هاست. تا قبل از رونمایی از موشک عماد درسال 1394، سرجنگی موشک‌های دوربرد ایرانی پس از جدا شدن از بدنه موشک، دیگر قابل تصحیح مسیر و افزایش دقت نبودند، اما با ساخت موشک عماد، دوربردهای ایرانی در مسیر دقت‌افزایی تا حد نقطه‌زنی رسیدند؛ توانی راهبردی که در موشک تازه رونمایی شده «خیبرشکن» ارتقا داده شده‌است.

ارتقای قدرت موشکی ایران ادامه دارد
فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در مراسم رونمایی از موشک خیبرشکن، «چابکی» و «سرعت اصابت» را از توانمندی‌های منحصربه‌فرد این موشک دوربرد و نقطه‌زن دانست و گفت: به‌دلیل وزن کاهش یافته این موشک، امکان خوبی برای ما در زمینه به‌کارگیری فراهم شده و این موضوع را تسهیل کرده‌است.
سردار امیرعلی حاجی‌زاده افزود: این موشک زمان آماده‌سازی و شلیک در موضع را عملا به یک‌ششم کاهش داده و با توجه به موادی که در سرجنگی آن استفاده شده‌، قابلیت آن به چند برابر تی.ان.تی افزایش پیدا کرده‌است. سردار محمدباقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز در این مراسم با بیان اینکه مسیر رشد، ارتقا و تعالی کمی و کیفی قدرت موشکی جمهوری‌اسلامی ایران را ادامه خواهیم داد، گفت: دشمنان خداوند، دشمنان اسلام، دشمنان انقلاب و جمهوری‌اسلامی جز زبان قدرت و زور، چیزی را متوجه نمی‌شوند. آنها اگر ذره‌ای احساس کنند در تهاجم به نظام اسلامی و منافع کشور ما، فایده‌ای بیشتر از هزینه و تلفات به‌دست می‌آورند، در انجام این‌کار نگران اخلاق، انسانیت، حقوق بشر و نکوهش رسانه‌ها نخواهند بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید