• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 19 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15341
+
-

بانوان کپوباف استان، جهانی می‌شوند

3 اثر صنایع‌ دستی از 2 بانوی خوزستانی نامزد دریافت گواهی مرغوبیت یونسکو شده‌ است

صنایع ‌دستی
بانوان کپوباف استان، جهانی می‌شوند




با اعلام سازمان میراث فرهنگی کشور، 3 اثر صنایع دستی از خوزستان به منظور دریافت گواهی بین‌المللی مرغوبیت و اصالت، براساس سهمیه‌بندی شورای جهانی صنایع دستی به یونسکو معرفی شده‌اند.
به گزارش ایسنا، با اعلام دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی 3 اثر کپوبافی از «نرگس ظهیرنیا» و «هایده کایدخورده» صنعتگران خوزستانی به مرحله نهایی داوری شورای جهانی صنایع دستی (WCC) که در سال جاری برگزار می‎شود، معرفی شده‌اند.

این آثار، پیش از این، نشان اصالت را در چهارمین دوره داوری نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی در سال 96 دریافت کرده بودند.
بنا بر این گزارش، آثار راه‎یافته به داوری شورای جهانی صنایع دستی، براساس آیتم‎هایی چون مرغوبیت، اصالت، نوآوری، قابلیت عرضه در بازار و سازگاری با محیط‌‌ زیست سنجیده می‎شوند و در پایان آثاری که امتیازات لازم را کسب کنند جایزه و گواهی بین‎المللی مرغوبیت را از یونسکو دریافت خواهند کرد.
همچنین تولیدکنندگان محصولاتی که برنده این جایزه شوند از مزایایی چون همکاری در راستای آموزش و ظرفیت‎سازی، برپایی نمایشگاه، ارتباطات و تبلیغات و مالکیت معنوی و حق کپی بهره‎مند خواهند شد.


جایزه مرغوبیت صنایع دستی

شورای جهانی صنایع دستی ( WCC ) سازمانی غیرانتفاعی است که با هدف ارتقای جایگاه صنایع دستی بنیان نهاده شد. این شورا در 12 ژوئن ۱۹۶۴ توسط آیلین آزبورن وب در نیویورک با هدف ارتقای جایگاه صنایع دستی، تقویت ارتباط میان هنرمندان صنایع دستی سراسر جهان، تشویق، یاری‎رسانی و ارائه مشاوره به آنان در حوزه شیوه‌های درآمدزایی، کاربردی و به‌روز کردن صنایع دستی در عین حفظ میراث گذشتگان و استفاده از فناوری‌های مدرن برای دستیابی به بازارهای جدید بنیان نهاده شد. جایزه مرغوبیت صنایع دستی که در داوری این شورا به تولیدکنندگان برتر اعطا می‎شود، در سال 2000 از آسیای جنوب شرقی به صورت مشترک به وسیله یونسکو و انجمن توسعه و ترویج صنایع دستی کشورهای عضو پیمان ASEAN به منظور ایجاد استانداردهای کیفیت و افزایش آگاهی بین‎المللی در مورد صنایع دستی 10 کشور ASEAN پایه‎گذاری شد. این جایزه سازوکار کنترل کیفیت و ابزار بازاریابی است و در واقع کیفیت محصولات صنایع دستی ابتکاری سنتی و دست‎ساز مربوط به آن منطقه را تضمین می‎کند. «عبدالرحیم فروتن» هنرمندی است که پیش از این از استان خوزستان موفق به دریافت این جایزه از شورای جهانی صنایع دستی در رشته خراطی چوب شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید