• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 17 بهمن 1400
کد مطلب : 153105
+
-

اومیکرون، کودکان را نشانه گرفته است

300تخت بیمارستان کودکان حضرت معصومه قم و 24تخت بیمارستان کودکان مفید تهران پر شده است

مریم سرخوش، روزنامه‌نگار

ظرفیت بخش‌های کرونا در بیمارستان‌های کودکان پر شده و بخش مراقبت‌های ویژه این گروه سنی در دیگر بیمارستان‌ها هم همین وضعیت را پیدا کرده است. بیمارستان‌ها پر شده از کودکانی که با نشانه‌های عفونت تنفسی فوقانی ازجمله تب، گرفتگی صدا، خروسک، سرفه‌های خشک یا خلط‌دار و گاهی اسهال و استفراغ و درد شکم به بخش‌های اورژانس مراجعه می‌کنند. در بیمارستان علی‌اصغر، بخش‌های بستری کودکان کرونایی به عدد3 رسیده و ظرفیت بستری کرونا مثبت‌ها در بیمارستان مفید هم روبه تکمیل است. از قم هم خبر می‌رسد که 300تخت بیمارستان حضرت‌معصومه کودکان قم، پر شده و بستری‌شده‌های این بخش اغلب کودکان 10 تا 12سال هستند که با علائم شبیه سرماخوردگی مراجعه می‌کنند. مصطفی معین، فوق‌تخصص آلرژی اطفال هم هفته گذشته از پرشدن تخت‌های بخش‌های بالینی کودکان در بیمارستان‌های کشور توسط کودکان مبتلا به اومیکرون ابراز نگرانی کرده بود. از نوزادان چندروزه تا کودکان 12ساله واکسن‌نزده،‌ هدف اصلی ابتلا به بیماری در سویه اومیکرون کرونا هستند؛ حالا گفته می‌شود بیش از 60درصد تست‌های این کودکان مثبت می‌شود.

مراجعه روزانه 450کودک مبتلا به کرونا 
میزان مراجعه کودکان به مراکز درمانی آنقدر بالا رفته که روز گذشته خبر رسید، بیمارستان‌های کودکان تهران در آستانه تکمیل ظرفیت قرار دارد. شمس‌الله نوری‌پور، رئیس بیمارستان کودکان مفید اما به همشهری می‌گوید که در بخش کووید-19 این بیمارستان از 29تخت، 24تخت به کودکان مبتلا به کرونا اختصاص داده شده و در 2بخش آی‌سی‌یو و ان‌آی‌سی‌یو هم 2بیمار کرونایی بستری‌اند: «با توجه به درگیری بیشتر افراد میزان بستری‌های بیمارستانی هم افزایش پیدا کرده اما ظرفیت‌ بخش کووید-19  به‌طور کامل پر نشده است.» نوری‌پور واکسینه نشدن کودکان را یکی از دلایل افزایش بیماری عنوان می‌کند و می‌گوید: «این مسئله باعث شده که سطح ایمنی گروه سنی کودکان نسبت به بزرگسالان پایین‌تر باشد و اکنون درگیری و شیوع بیشتر بیماری در آنها رخ داده است.» او درباره اینکه آیا چنین وضعیتی در پیک‌های قبلی هم تکرار شده بود، می‌گوید: «در پیک دلتا و در اوج بیماری، ظرفیت بیمارستان پر شد و مرگ‌ها نسبت به اومیکرون بیشتر بود. اما اکنون با اینکه شدت شیوع بیماری بیشتر است آمار فوتی‌ها افزایش پیدا نکرده، مرگ‌ها هم درباره کودکانی رخ می‌دهد که نقص ایمنی، بیماری‌های قلبی مادرزادی و ناهنجاری‌های ژنتیک دارند.» شهناز آرمین، متخصص عفونی بیمارستان کودکان مفید هم آمار مراجعات روزانه و سرپایی کودکان مبتلا به کووید-19 را حدود 450نفر اعلام می‌کند و به همشهری می‌گوید: «بخش کووید-19 بیمارستان تقریبا پر شده و این در حالی است که تعدادی از کودکان هم به دلایلی غیراز ابتلا به کرونا بستری می‌شوند، اما در نهایت آزمایش آنها هم مثبت می‌شود.» به‌گفته این پزشک کودکان این روزها با علائم عفونت تنفسی فوقانی ازجمله تب، گرفتگی صدا، خروسک، سرفه‌های خشک یا خلط‌دار مراجعه می‌کنند و گاهی هم اسهال و استفراغ و درد شکم دارند: «تفاوت ابتلا به اومیکرون در کودکان نسبت به بزرگسالان خطر ناشی از کم‌آبی به‌دلیل اسهال و استفراغ است. بزرگسالان به‌دلیل بروز این علائم کمتر بستری می‌شوند اما درباره کودکان این وضعیت کاملا متفاوت است.» آرمین می‌گوید این روزها کودکان از تمام گروه‌های سنی حتی زیر یک سال هم بستری می‌شوند، اما آمار فوت در آنها نسبت به پیک‌های قبلی کمتر است: «در موج جدید مرگ کودکان خیلی کمتر است و مرگی که بر اثر کرونا باشد، نداشتیم، مگر درباره کودکانی که بیماری زمینه‌ای خیلی شدید داشته‌اند.» به‌گفته این متخصص عفونی با توجه به اینکه هنوز ضرورتی بر افزایش استفاده از داروهای ضدویروسی درباره اومیکرون کودکان نیست، کمبود دارویی هم وجود ندارد اما نباید به وضعیت موجود خوش‌بین بود و بی‌توجهی‌ها به رعایت پروتکل‌ها به‌ویژه درباره کودکان را اصلاح کرد: «با افزایش تعداد مراجعان و افزایش بستری‌ها، کیفیت سرویس‌دهی هم کم می‌شود. با این حجم از مراجعات روزانه به بخش اورژانس بیمارستان مفید نه‌تنها خدمات برای این مراجعان، بلکه برای کسانی که مبتلا به کووید نیستند هم کاهش پیدا می‌کنند.» 
در بیمارستان علی‌اصغر هم 2بخش دیگر برای بستری کودکان اضافه شده و فرهاد چوبدار، رئیس این بیمارستان به ایسنا می‌گوید که با این وضعیت به‌زودی با کمبود تخت برای بستری کودکان مواجه خواهند شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید