
خداحافظی اتوبوسهای آلاینده با کپنهاگ

در ماههای اخیر 300 اتوبوس در کپنهاگ مجهز به فیلتر هوای ویژه شدهاند که هر اتوبوس با این فیلتر جدید، 95درصد آلودگی کمتری تولید میکند.
به گزارش Stateofgreen طرح این پروژه از سوی اداره حفاظت از محیطزیست پایتخت دانمارک و شهرداری آن ارائه شده است. میشل شیلینگ- رئیس آژانس حفاظت از محیطزیست کپنهاگ- در اینباره میگوید: «علاوه بر این پروژه که پاکسازی هوا نامگذاری شده است طرح توقف فعالیت قدیمیترین و آلودهکنندهترین کشتیها بهمنظور حفاظت از پایتخت در دست تصویب است».
آلودگی هوای پایتخت این کشور که دلیل اصلی ابتلای مردم به بیماریهای تنفسی و سرطان ریه بوده اکنون با نصب فیلتر جدید روی اتوبوسها بهشدت کاهش یافته است.
پیش از این جورجن گلنته- شهردار کپنهاگ- اعلام کرده بود: «برای ما مهم است که بهترین چارچوب را برای افزایش کیفیت زندگی شهروندان ایجاد کنیم. ما یک شهر سبز داریم که تمرکز زیادی بر محیطزیست دارد. این ابتکار جدید نیز آرمانشهر ما برای آینده است.
تاکنون 84میلیون دلار معادل 3/11میلیون یورو به این پروژه اختصاص داده شده که 74میلیون دلار آن توسط آژانس حفاظت از محیطزیست پرداخت شده است. چنین پروژهای به سبزتر شدن دانمارک و کاهش انتشار دیاکسیدکربن و ذرات معلق ناشی از آلودگی هوا کمک فراوانی میکند».
هماکنون نیمی از شهروندان کپنهاک مسیر خانه تا دفتر کار خود را با دوچرخه طی میکنند. مردم شهر کپنهاگ این توانایی را مدیون تلاش مقامات شهری هستند که طرح «ناحیه عابران پیاده» را از سال ۱۹۶۰ پایهگذاری کردند. پایتخت دانمارک هماکنون پیستهای دوچرخهسواری خود را به ۲۰۰مایل رسانده و کمترین درصد مالکیت خودرو در اروپا را دارد.
هدف بعدی مقامات این شهر، ساخت سوپربزرگراهها برای دوچرخههاست. آنها قصد دارند، خطوط ویژه دوچرخهها را به حومه شهرها گسترش دهند. این شهر، تضمین کرده تا سال ۲۰۲۵ عاری از کربن شود. کربن از احتراق موتورهای گازوئیلسوز، صنایع سنگین و احتراق چوب حاصل میشود و تصمیم این شهر برای کنترل تولید کربن تا 7سال آینده میتواند الگویی برای شهرهای شرق و میانه اروپا باشد. کربن و بهویژه بدترین شکل آن برای سلامت، یعنی کربن سیاه(BC) عامل مستقیم ایجاد سرطان به شمار میآید و تنفس کوتاهمدت آن نیز اثرات جدی بر سلامت شهروندان شهرهای بزرگ دارد.
همراه با کپنهاگ قرار است تولید کربن از چرخه محیط زیست شهرهای دیگر نظیر اُسلو، برلین، میلان و لینز اتریش نیز حذف شود. در مقابل، برنامه استفاده از اتوبوسهای برقی قرار دارد. استفاده از این اتوبوسها طی دهه گذشته در سراسر جهان افزایش قابلتوجهی داشته است. هرچند مدلهای اولیه این اتوبوسها نقصهای چشمگیری داشتهاند اما تولیدکنندگان، نسل جدیدی از اتوبوسهای برقی را طراحی کردهاند که عملکرد بسیار بهتری دارند.