• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 14 بهمن 1400
کد مطلب : 152851
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/pYMGN
+
-

پای تسلیحات کره‌ای به مصرهم باز شد

کره‌جنوبی بعد از انعقاد قراردادی سنگین با امارات، حالا فروش 1.6میلیارد دلار تسلیحات به مصر را نهایی کرده است

گزارش
پای تسلیحات کره‌ای به مصرهم باز شد

کره‌جنوبی‌ که در سال‌های اخیر خود را به فهرست 10صادرکننده برتر تسلیحات در دنیا رسانده، مبادلات نظامی با خاورمیانه را افزایش داده و بعد از امارات، حالا قراردادی بزرگ به ارزش 1.6میلیارد دلار با مصر امضا کرده است.
به گزارش العربی الجدید، براساس این قرارداد، مصر توپ‌های پیشرفته و خودروهای پشتیبان از کره‌جنوبی وارد می‌کند. سئول همین 3هفته پیش، قراردادی بسیار چشمگیر هم با امارات امضا کرده است. این قرارداد 3.5میلیارد دلاری که بزرگ‌ترین قرارداد نظامی تاریخ کره‌جنوبی به‌شمار می‌رود، برای صادرات موشک‌های میان‌برد سطح به سطح بسته شده است.
قرارداد با مصر هم از یک منظر تاریخی است؛ براساس این قرارداد، سئول مشتری عرب خود را با توپ‌های هویتزر خودکششی K9 تجهیز می‌کند. این بزرگ‌ترین قرارداد صادرات این نوع اسلحه خاص است. K9 یکی از محبوب‌ترین اقلام زرادخانه کره‌جنوبی است و مشتریان زیادی از سراسر دنیا دارد. این توپ، توسط شرکت صنایع دفاعی هانوا تولید می‌شود.
این قرارداد، 2هفته بعد از آن بسته شد که مون جائه این، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی، به‌عنوان نخستین رئیس‌جمهور این کشور در 16سال گذشته، به قاهره سفر کرد. در سفر به قاهره، مدیر شرکت صنایع دفاعی هانوا هم با عبدالفتاح السیسی،‌رئیس‌جمهور مصر ملاقات کرد. مصر در سال‌های اخیر دست به بازسازی گسترده ارتش خود زده و پایگاه‌های جدیدی احداث کرده و یکی از بزرگ‌ترین وارد‌کنندگان تسلیحات دنیا به‌شمار می‌رود. این کشور اخیرا قراردادی 3.3میلیارد دلاری با آمریکا برای خرید هواپیماهای باری نظامی هرکولس و سیستم‌های راداری امضا کرده است.
وزیر دفاع مصر سه‌شنبه هنگام امضای قرارداد نظامی بین 2کشور در سئول بود. علاوه بر این قرارداد، 2کشور چند تفاهمنامه همکاری‌های دوجانبه نظامی هم امضا کردند.

جهش بزرگ کره 
کره‌جنوبی که دهه‌ها سابقه صادرات تسلیحات دارد، در سال‌های اخیر رشد کم‌سابقه‌ای در این بخش داشته و در بازه زمانی 2020-2016 به نهمین صادرکننده برتر تسلیحات در دنیا تبدیل شده است. براساس گزارشی که دولت کره‌جنوبی صادر کرده، این کشور 2.7درصد از کل صادرات تسلیحات دنیا را انجام داده است. این رقم در بازه 2015-2011 تنها 0.9درصد بوده است. بزرگ‌ترین مقاصد تسلیحات کره‌جنوبی، انگلیس (14درصد)، فیلیپین (12درصد) و تایلند (11درصد) بوده‌اند. کره‌جنوبی با توجه به صنایع پیشرفته داخلی، موفق شده به جمع صادرکنندگان برتر تسلیحات در دنیا برسد. این کشور، سال گذشته پیش‌بینی کرده بود 5میلیارد دلار تسلیحات صادر کند اما قراردادهای چشمگیر با امارات و دیگر مشتریان بین‌المللی، صادرات این کشور را به بیش از 7میلیارد دلار رساند. پیش‌بینی شده که صادرات تسلیحاتی کره‌جنوبی در سال‌جاری میلادی از 10میلیارد دلار عبور کند و سئول خود را برای بستن قراردادهای بزرگی در خاورمیانه، اروپا و استرالیا آماده می‌کند.
میزان صادرات کره در سال‌های 2010 تا 2020میلادی، سالانه حدود 3میلیارد دلار بوده است. دلیل رشد چشمگیر صادرات در سال2021، علاوه بر قراردادها در خاورمیانه، فروش توپ K9 به استرالیا بوده است. این محصول، به‌خاطر کارایی بالا و قیمت پایین، یکی ازمحبوب‌ترین سلاح‌های صادراتی کره‌جنوبی به شمار می‌رود.
یک منبع در صنایع دفاعی کره‌جنوبی به روزنامه اقتصادی اکونومی دیلی درباره محبوبیت محصولات کره‌ای در بازار جهانی گفته است: «حتی سلاحی که کارایی بالایی داشته باشد به‌خاطر قیمت بالا نمی‌تواند در رقابت برنده باشد. برای نمونه در سیستم‌های تسلیحاتی مثل چئونگ‌گونگ2 (موشک زمین به زمین میان‌بردی که امارات اخیرا سفارش خرید آن را داده) تضمین‌های پس از فروش حتی مهم‌تر از خود فروش هستند.»
کره‌جنوبی کار برای تولید این سامانه را با روسیه شروع کرد و مبنای آن، سامانه‌های دفاع موشکی روسیه، ازجمله اس-400 بوده است. این سامانه می‌تواند همزمان 6هدف دشمن را در شعاع 100کیلومتری رهگیری کند و برد عملیاتی آن 40کیلومتر است.
صنایع دفاعی کره‌جنوبی، ازجمله ال‌آی‌جی نکس1، هانوا و کی‌آی‌ای به‌خاطر خدمات بعد از فروش خود، ازجمله تامین قطعات و تعمیرات گسترده، نسبت به رقبای خارجی مزیت‌های بیشتری در بازار جهانی دارند. همین رویکرد باعث شده تا کره‌جنوبی، شاهد درخواست‌های بیشتر خرید تسلیحاتش از خاورمیانه، اروپا و استرالیا باشد. قرارداد با مصر، قطعا آخرین قرارداد از خاورمیانه نخواهد بود، ‌همانطور که امارات آخرین مشتری سلاح‌های کره‌ای نبود.
علاوه بر چئونگ‌گونگ2 و K9، برخی تسلیحات دیگر کره‌جنوبی هم در بازار بین‌المللی، مشتریان زیادی دارد. خودروی زرهی آ‌.اس-21 ردبک شرکت هانوا رقیب محصول مشابهی در آلمان است. کی‌آی‌ای هم می‌خواهد جنگنده‌های سبک اف‌ای‌-50 را به کشورهای آمریکای لاتین، ازجمله کلمبیا صادر کند. کره‌جنوبی امیدوار است 60فروند از این جنگنده‌ها را در قراردادهایی به ارزش 3میلیارد دلار به کشورهای منطقه بفروشد.
شرکت هیوندایی روتم هم به‌سختی تلاش می‌کند تا مناقصه تامین نسل آینده تانک‌های اصلی میدان نبرد نروژ را با تانک پیشرفته K2 برنده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید