• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 19 تیر 1403
کد مطلب : 229510
+
-

انتخاب کره‌ای

سرمربی تیم ملی والیبال زنان از کره‌جنوبی به ایران می‌آید

سرمربی تیم ملی والیبال زنان معرفی شد. میلاد تقوی، چندی پیش در گفت‌و‌گو با روزنامه همشهری از استخدام یک سرمربی خارجی برای تیم ملی زنان خبر داده بود؛ مربی‌ای که به‌گفته رئیس فدراسیون به‌دور از هیاهوی رسانه‌ای انتخاب شده و قرار بود بعد از توافق نهایی نامش اعلام شود. دیروز فدراسیون از این مربی رونمایی کرد؛ البته نه حضوری. «لی دو هی» سرمربی جدید زنان ایران است؛ مربی‌ای که از شرق آسیا و از کره‌جنوبی انتخاب شده و قرار است اواخر همین ‌ماه به تهران بیاید. قرارداد فدراسیون با دو هی، یکساله است و 6ماه به 6ماه تمدید می‌شود. حقوق این مربی کره‌ای را هم مثل دیگر مربیان خارجی والیبال زنان ایران، فدراسیون جهانی پرداخت می‌کند. فدراسیون مدعی است که FIVB تحت عنوان طرح توسعه جهانی والیبال، به این مربی حقوق می‌دهد اما منتقدان فدراسیون می‌گویند این پول از محل درآمدهای والیبال ایران از لیگ ملت‌ها پرداخت می‌شود.
 ماموریت اصلی دو هی آماده‌کردن تیم برای بازی‌های آسیایی داخل سالن است که اسفند در تایلند برگزار می‌شود. لی دو هی، کارنامه درخشانی در سطح ملی ندارد. تنها جایی که او در سطح ملی کار کرده، تیم ملی کره‌جنوبی است؛ آن‌هم به‌عنوان کمک مربی و تنها افتخارش سومی آسیا با این تیم در سال2013 بوده است. در کارنامه‌ای که فدراسیون از لی منتشر کرده، آمده است که او از سال2005 مربیگری می‌کند. مهم‌ترین اتفاق برای این مربی هم در سال2012 رقم خورده و او به‌عنوان سرمربی هیوندای کره‌جنوبی انتخاب شده است.
این انتخاب چندان با استقبال روبه‌رو نشده است. بعضی او را با پائز مقایسه می‌کنند که چندی پیش به‌عنوان سرمربی تیم ملی مردان انتخاب شد و بدون هیچ‌ دستاوردی کنار رفت. نگرانی اصلی این است که لی دو هی مربی شناخته‌شده‌ای نیست و البته کره‌ای است. کره‌ در زنان از مدعیان اصلی والیبال در سطح جهانی است و شاید مربی‌ای که فقط در لیگ این کشور کار کرده، بتواند والیبال زنان ایران را از رکود خارج کند. مایدا چیچیچ و الساندرا کمپدلی سرمربیان خارجی بودند که پیش از این در تیم ملی ایران مربیگری کردند اما هیچ‌یک از آنها عملکرد قابل‌قبولی نداشتند. مشکل اصلی این است که در والیبال زنان مربیان شناخته‌شده و بزرگ کم است و ایران مجبور است از بین گزینه‌های معدود، دست به انتخاب بزند.
همزمان با انتخاب سرمربی تیم ملی زنان، خبرهایی هم درباره انتخاب سرمربی تیم ملی مردان مطرح شده است. با اینکه فدراسیون تأکید کرده بود که این‌بار این انتخاب محرمانه انجام می‌شود، اما هنوز مذاکرات جدی نشده، هیاهوی خبری به پا شده است. خبرها می‌گویند فدراسیون با 3مربی نامدار مذاکره کرده است، فدراسیون هم این مذاکرات را تکذیب نمی‌کند. گفته می‌شود هر سه این مربیان در تیم‌هایی مشغول به‌کار هستند که در بازی‌های المپیک2023 حضور دارند و به همین دلیل مذاکرات جدی به بعد از بازی‌های پاریس موکول شده است. اینکه این مذاکرات چطور پیش برود و به چه نتیجه‌ای ختم شود، مشخص نیست. دوره قبل که مذاکرات و بررسی‌ها 6ماه طول کشید و نتیجه انتخاب پائز بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید