• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
سه شنبه 12 بهمن 1400
کد مطلب : 152653
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/rkOLp
+
-

ممنوعیت گاز خانگی در نیویورک‌


ژانویه سال‌جاری میلادی نیویورک‌سیتی بزرگ‌ترین بخش از آمریکا بود که استفاده از گاز خانگی برای وسایلی همچون اجاق‌ آشپزخانه را در ساختمان‌های جدیدش ممنوع کرد تا اجاق‌برقی جایگزین آن شود.
اتصال به گاز شهری در ساخت‌و‌ساز‌های جدید در این شهر تا پایان سال‌۲۰۲۳ ممنوع اعلام شد. اکنون برخی از ایالت‌های دیگر آمریکا ازجمله نیویورک و کالیفرنیا در حال بررسی اقدامات مشابه هستند. به همین بهانه واشنگتن‌پست نتایج پژوهشی را منتشر کرده ‌که نشان از آلایندگی‌های گاز خانگی در زمان خاموشی دستگاه بیش از زمان روشن‌بودن آن است.
براساس یافته‌های این پژوهش، آلایندگی گاز متان اجاق‌گازی‌های خانگی آمریکا طی یک سال برابر با 500هزار خودرو با سوخت‌های فسیلی است.
براساس یافته‌های پژوهشگر‌های دانشگاه استنفورد میزان آلایندگی گاز متان برای محیط‌زیست بیش از مقداری است که تا‌به‌حال تصور می‌شد و همچنین نیتروژن دی‌اکسیدی که از این وسیله خانگی متصاعد می‌شود، روی شیوع بیماری‌های تنفسی به‌خصوص آسم تأثیر بسزایی دارد. پروفسور رابرت‌‌جکسون، محقق ارشد این پژوهش در این‌باره می‌گوید: اگر می‌خواهید اجاق‌ برقی را جایگزین انواع گازسوز آن کنید، برای تامین سلامتی ساکنان خانه ایده بسیار خوبی است، زیرا با بررسی آلاینده‌های متصاعد‌شده از 53خانه در کالیفرنیا مشخص شد نه‌تنها نیتروژن‌دی‌اکسید برای تنفس افراد مشکل‌آفرین است، بلکه برای نخستین‌بار مشخص شده که نشتی گاز متان این وسیله هنگامی متصاعد می‌شود که گاز خاموش است (هنگام روشن‌بودن اجاق، گاز متان چنانچه شعله آبی باشد با سوختن از میان می‌رود).

این خبر را به اشتراک بگذارید