• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 12 بهمن 1400
کد مطلب : 152627
+
-

20دقیقه پیش از انفجار هولناک کارخانه، کارگران آنجا را ترک کرده بودند

انفجار مرگبار هنگام آزمایش دیگ بخار

داخلی
انفجار مرگبار هنگام آزمایش دیگ بخار

بخت با کارگران کارخانه حلوا‌شکری مشهد یار بود که در زمان انفجار دیگ بخار، کارخانه تعطیل شده بود و آنها به خانه‌هایشان رفته بودند. در این حادثه هولناک که شامگاه یکشنبه رخ داد، دیگ بخار کارخانه‌ای که قرار بود به‌زودی افتتاح شود، منفجر شد و جان پیمانکار مشهدی و 3تکنسین تهرانی را گرفت.
به‌گزارش همشهری، حدود ساعت 7عصر روز یکشنبه، تلفن قاضی صادق صفری، کشیک جنایی مشهد به صدا درآمد و ماجرای انفجاری هولناک در کارخانه تازه تاسیس حلوا شکری در شهرک صنعتی جاده کلات به او گزارش شد. وقتی قاضی جنایی و مأموران پلیس، در محل حادثه حاضر شدند دقایقی از حادثه گذشته بود و تیم‌های آتش نشانی در حال آواربرداری و جست‌وجو برای پیدا کردن حادثه‌‌دیدگان بودند. شدت انفجار به حدی بود که سقف کارخانه از بین رفته و میله‌های آهنی تا شعاع 100متر آن طرف‌تر پرتاب شده بود. محل حادثه یکی از 4سوله بزرگ کارخانه حلوا شکری که قرار بود طی روزهای آتی و با حضور مسئولان در مشهد افتتاح شود. 

شروع تحقیقات
تحقیقات اولیه از این حکایت داشت که در زمان حادثه 5نفر در آنجا حضور داشته‌اند و 20 الی 30دقیقه قبل از انفجار، حدود 50 تا60 نفر کارگری که در آنجا سرگرم انجام کارهای پایانی و نظافت بودند، با اتمام ساعت کاری‌شان کارخانه را ترک کرده و به خانه‌هایشان رفته بودند. این درحالی بود که با توجه به‌شدت مهیب انفجار اگر کارگران در آنجا حضور داشتند، بی‌شک فاجعه‌ای هولناک رخ می‌داد.
در ادامه معلوم شد که این حادثه به‌دلیل انفجار دیگ بخار رخ داده و از میان 5نفری که در آنجا حضور داشتند، 4نفر از آنها به طرز دلخراشی جان باخته و اعضای بدن آنها به اطراف پرت شده بود. نفر پنجم که کمی دورتر از محل انفجار حضور داشت نیز به ‌شدت مصدوم شده که به بیمارستان انتقال یافت و هم ‌اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است.

دیگ بخار 
درحالی‌که بیش از60 آتش‌نشان سرگرم آواربرداری و جست‌وجو برای پیدا کردن بقایای اجساد قربانیان بودند، بررسی‌ها زیرنظر قاضی صادقی ادامه یافت و جزئیات بیشتری از چگونگی انفجار به‌دست آمده است. ماجرا از این قرار بود که صاحب کارخانه حلواشکری که مالک کارخانه دیگری نیز در مشهد است، از مدتی قبل، کار احداث کارخانه بزرگ حلوا شکری را آغاز کرده بود. یکی از پیمانکاران، مردی بود که وظیفه نصب و راه‌اندازی دیگ بخار را به‌عهده داشت. دیگ بخار با تلاش 3متخصص تهرانی در این محل نصب شده و روز حادثه قرار بود دیگ بخار در حضور پیمانکار آزمایش شود. 3متخصص تهرانی راهی مشهد شده و به همراه پیمانکار و یکی از آشنایان او، راهی کارخانه شدند که دیگ بخار را آزمایش کنند. فشار دیگ بخار در هنگام آزمایش باید به عدد 6می‌رسید و آنها منتظر بودند تا نمایشگر به این عدد برسد اما زمانی که عدد نمایشگر از 4رد شد، ناگهان انفجار رخ داد و این حادثه هولناک را رقم زد. این اطلاعات در حالی در اختیار قاضی جنایی قرار گرفت که عملیات جست‌وجو و آواربرداری تا صبح دیروز ادامه داشته و با انتقال قطعات اجساد به پزشکی قانونی معلوم شد که جز4 قربانی حادثه، کسی در این ماجرا کشته نشده است. در این شرایط بازپرس پرونده، دستورات ویژه برای بررسی این حادثه را صادر کرده و یکی از مدیران کارخانه با دستور وی بازداشت شده و تیم ویژه‌ای از کارشناسان ماموریت یافته‌اند تا در تحقیقات تخصصی، علت این انفجار را که خسارات مالی زیادی به بار آورده مشخص کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید