• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 12 بهمن 1400
کد مطلب : 152601
+
-

مهمانی 10روزه آب در زاینده‌رود

بامداد امروز، سه‌شنبه، ۱۲بهمن، 54میلیون مترمکعب آب برای کشاورزان شرق اصفهان از سد زاینده‌رود رهاسازی شد

گزارش
مهمانی 10روزه آب در زاینده‌رود

سیده‌‌زهرا عباسی،خبرنگار


امروز بالاخره سد زاینده‌رود به روی زمین‌های شرق اصفهان باز شد. کشاورزان شرق اصفهان 2سال است نتوانسته‌اند کشت کنند و از 1500میلیارد تومان تعیین شده برای جبران این خسارت چند هفته پیش فقط 260میلیارد تومان برای 500هزار کشاورز در شرق و غرب اصفهان پرداخت شد؛ هر نفر 520هزار تومان.

زندگی 10روزه زاینده‌رود
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به افزایش خروجی سد زاینده‌رود از بامداد امروز، سه‌شنبه ۱۲بهمن می‌گوید: 54میلیون مترمکعب در یک بازه ۱۲روزه از سد زاینده‌رود رهاسازی می‌شود و فقط ۹روز آب در شبکه‌های شرق اصفهان (آبشار و رودشت) جاری خواهد بود.
محمود چیتیان با بیان اینکه خط قرمز آشامیدنی (۱۲۰میلیون مترمکعب) در تصمیم‌گیری‌ها برای توزیع آب کشاورزی درنظر گرفته شده است، می‌افزاید: هم‌اکنون ذخیره سد زاینده‌رود ۱۶۴میلیون مترمکعب، ورودی به سد 12.5مترمکعب بر ثانیه و خروجی از آن 11.5مترمکعب بر ثانیه است. معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان ادامه می‌دهد: کشاورزان غرب نیز توافق کردند فعلا آب دریافت نکنند تا در مراحل بعدی برای باغ‌های‌شان آب توزیع شود.

کشت در 30درصد زمین‌های شرق 
رودخانه زاینده‌رود اصفهان در ۱۶ماه گذشته فقط یک‌بار در تیر امسال به‌مدت ۱۰روز برای آبیاری باغ‌های کشاورزی شرق جریان و حدود 30میلیون مترمکعب آب فقط برای حفظ باغ‌های موجود به کشاورزان غرب اصفهان اختصاص یافت. گرچه بعد از اتمام «بنش» ۱۰روزه باغ‌های غرب، آب برای کشاورزان شرق از سد نکوآباد (شهرستان مبارکه) رهاسازی شد، اما این آب هم فقط برای کشت موجود بود و کشاورزان نمی‌تواستند با آن کشت جدیدی داشته باشند.
عضو هیأت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان در این‌باره به همشهری می‌گوید: این نخستین بار در سال‌جاری است که کشاورزان برای کشت جدید آب دریافت می‌کنند و هم‌اکنون هم بین کشاورزان شرق و غرب اصفهان توافق شده است تا کشاورزان غرب اصفهان، سهمی دریافت نکنند و به جای آن، تابستان برای صیفی‌جات برنج‌کاری و کشت های موجود آب بگیرند.
حسین محمدرضایی برداشت کشت غله حال حاضر را منوط به 6ماه آینده می‌داند و می‌افزاید: کشاورزان شرق اصفهان فقط 25 تا 30درصد زمین‌های خود را می‌توانند زیرکشت ببرند.
وی البته زمان مناسب کشت غله را آبان ماه می‌داند، اما توضیح می‌دهد: به‌دلیل اینکه حجم سد همیشه در این مدت پایین بوده است، نتوانستیم آبی را دریافت کنیم و هم‌اکنون هم کشت غله به‌صورت خارج از فصل و به‌عنوان کشت پاییزه دوم انجام می‌شود که نتیجه آن، افت تولید محصول خواهد بود، اما به قول معروف همین آب اندک هم در این وضعیت اقتصادی بد، بویژه برای ما کشاورزان بهتر از هیچ است.
با توجه به هدررفت آب در طول مسیر، از حجم آب باز شده از سد زاینده‌رود فقط حدود 30میلیون مترمکعب در محل سد آبشار تحویل کشاورزان شرق اصفهان خواهد شد و از کل 12روز زمان بازگشایی، کشاورزان 10روز آب مفید را در اختیار خواهند داشت.

پرداخت خسارت ناچیز 
حجم آب پشت سد زاینده‌رود هم‌اکنون 164میلیون مترمکعب است؛ حجم اندک آب پشت سد در همه ماه‌های گذشته کشاورزان را به‌دلیل کشت نکردن و نداشتن درآمد تحت فشار گذاشته و وزارت نیرو قول داده بود 1500میلیارد تومان به‌عنوان خسارت در ازای این ضرر به کشاورزان پرداخت کند. با وجود این از کل رقم تعیین شده به‌گفته عضو هیأت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان، فقط 260میلیارد تومان برای 500هزار نفری که معیشت‌شان در شرق و غرب اصفهان با کشاورزی می‌گذرد و حدود دو سالی هست که هیج در آمدی نداشته اند پرداخت شده است.
این‌طور که محمدرضایی مطرح می‌کند صنایع هنوز سهم خود را برای پرداخت خسارت به کشاورزی پرداخت نکرده‌اند و به همین دلیل این موضوع همچنان معطل است.او اظهار امیدواری می‌کند مسئولان به قول‌های داده شده عمل کنند.
استاندار اصفهان پیش از این در جلسه (6بهمن) کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان گفته بود که معیشت مردم شرق و غرب و کشت و کار آنها بیش از هر زمان دیگری پر اهمیت است و باید باهمدلی و وفاق جمعی در این عرصه گام برداریم.
به‌گفته سیدرضا مرتضوی، مطابق با نظر کارشناسان اگر آب بعد از عید باز شود، برای کشت و کار کشاورزان مثمرثمر نخواهد بود و اگر هم‌اکنون باز شود، برای آبیاری درختان در غرب مناسب نیست و لازم است که آب در 2مرحله به کشاورزان شرق و غرب تخصیص و در بستر رودخانه جریان یابد.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید