• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 12 بهمن 1400
کد مطلب : 152594
+
-

سردار در سرزمین مربیان و کارخانه‌ها

مهاجم ایرانی جدید بایر لورکوزن به چه‌جور جایی رفته است؟

سردار در سرزمین مربیان و کارخانه‌ها

سردار آزمون با عنوان بهترین گلزن خارجی تاریخ لیگ برتر روسیه با سابقه 3‌بار قهرمانی در این لیگ، از روس‌ها دل کند و به آلمان رفت. هم صفحه لیگ روسیه و هم صفحه بوندس‌لیگا به انتقال او به بایر لورکوزن واکنش نشان دادند؛ اولی برایش آرزوی موفقیت کرد و دومی خوشامد گفت. مبلغ این انتقال را برخی منابع 5میلیون و سایت ترانسفرمارکت 4میلیون یورو اعلام کرده‌اند. بلافاصله پس از قطعی‌شدن این انتقال که قرار بود در تابستان رخ دهد و جلو افتاد، باشگاه زنیت جانشین برزیلی سردار را معرفی کرد. یوری آلبرتو 20ساله با 20میلیون یورو از اینترناسیونال برزیل به زنیت پیوست تا جای مهاجم ایرانی را بگیرد. در همین راستا و در ادامه این انتقال دومینویی، بایر لورکوزن موافقت کرد لوکاس آلاریو به پالمیراس در برزیل منتقل شود و ندیم امیری هم به جنوا قرض داده شد. پس از توافق سردار با لورکوزن برخی منابع ادعا کردند که زنیت از این حرکت عصبانی شده و قصد دارد مهاجم ایرانی خود را به تیم دوم تبعید کند اما حضور بازیکنان خارجی در تیم‌های دوم و جوانان ممنوع است.

لورکوزن که هم‌اکنون در رده سوم بوندس‌لیگا جای دارد و در جام حذفی هم مثل دورتموند و بایرن‌مونیخ حذف شده، خط حمله‌ای آتشین دارد و با اضافه‌شدن مهاجم ایرانی شماره9 جدید هجومی‌تر از قبل هم خواهد شد. لورکوزن تا این‌جای فصل 4بازی را با 4‌گل یا بیشتر برده؛ دوبرابر آمار این تیم در مجموع 2‌فصل گذشته. این تیم هرگز در تاریخ خود در یک فصل موفق به ثبت چنین آماری نشده بود و این در حالی است که هنوز نیمی از فصل باقی مانده است. این نشان می‌دهد که لورکوزن تا چه اندازه هجومی است. هم‌اکنون پاتریک شیک 26ساله که احتمالا در پایان فصل به تیمی بزرگ‌تر خواهد پیوست با 18گل در رده دوم جدول گلزنان بوندس‌لیگا جای دارد. لواندوفسکی 23گله و هالند 15گله هستند.

آمار گلزنی آزمون در طول نزدیک به 9‌سال حضورش در لیگ روسیه برای تیم‌های روبین‌کازان(2بار)، روستوف و زنیت سن‌پترزبورگ هم ثابت می‌کند که او قدرت هجومی تیم آلمانی را افزایش خواهد داد. سردار 272بار برای این 3تیم در لیگ روسیه به میدان رفت و موفق به ثبت 110گل و 57پاس‌گل شد؛ با پیراهن زنیت 62گل و 23پاس‌گل در 104بازی.

سردار فعلا قرنطینه‌اش را سپری خواهد کرد و سپس به اردوی لورکوزن در دوبی ملحق می‌شود. او نمی‌تواند در بازی یکشنبه آینده و در هفته 21بوندس‌لیگا مقابل دورتموند به میدان برود اما برای بازی‌های بعدی مقابل اشتوتگارت و ماینس در دسترس خواهد بود. پس از ماینس نوبت به رویارویی با آرمینیا بیله‌فلد می‌رسد و پس از آن بازی با بایرن‌مونیخ است که عیار سردار را نشان خواهد داد. فراموش نکنیم آزمون یک‌بار با پیراهن روستوف به بایرن گل زده است.

غیر از پاتریک شیک، بازیکنان عالی دیگری در خط حمله تیم هستند؛ ازجمله موسی دیابی فرانسوی باتکنیک که این وینگر چپ‌پا 7گل در این فصل لیگ به ثمر رسانده است. لوکاس آلاریو (آرژانتین)، پائولینیو (برزیل)، ایکر براوو(اسپانیا)، امین عدلی (فرانسه) و امراهان گدیکلی (آلمان) بقیه مهاجمان تیم هستند.

در تاریخچه باشگاه مربیان مشهوری مثل تاپ‌مولر، کریستوف دام، اریش ریبک، کلاوس اوگن‌تالر، رودی فولر، یوپ هاینکس، دتمار کرامر، رینوس میشل، برتی فوگتس، سامی هوپیا، هیکو هرلیش و... این باشگاه را تبدیل به موزه مربیان بزرگ کرده‌اند. هم‌اکنون جری سیوان سرمربی این تیم است. سرمربی سوئیسی تنها در تیم‌های لوزان و یانگ‌بویز سوئیس مربیگری کرده و این نخستین تجربه خارج از کشورش محسوب می‌شود. او 3‌بار یانگ‌بویز را به قهرمانی لیگ کشورش رسانده.

 او با زنیت می‌توانست در پلی‌آف مرحله یک‌هشتم لیگ اروپا بازی کند اما در بایر نیازی به حضور در پلی‌آف نیست و این تیم آلمانی به‌دلیل موفقیت در مرحله گروهی این لیگ به‌طور خودکار جواز راهیابی به یک‌هشتم لیگ اروپا را به‌دست آورده است. رویارویی در این مرحله با بارسلونا می‌تواند برای بازیکن ما رؤیایی باشد؛ البته به شرطی که بارسلونا از قرعه سخت ناپولی به‌سلامت عبور کند.

 لورکوزن فصل قبل ششم شد، با 52امتیاز و 53گل زده و 39گل خورده. داستان این فصل اما فرق دارد. همین الان تا هفته بیستم بازیکنان این تیم 49گل به حریفان خود زده‌اند و 32گل هم خورده‌اند. این تیم هم‌اکنون با 35‌امتیاز تیم سوم جدول است و 14‌امتیاز با صدر فاصله دارد. با وجود این فاصله بایر با تیم‌های پایین‌دستی زیاد نیست و با یک لغزش ممکن است خیلی زود تا رده‌ای که فصل قبل در اختیار داشتند، پایین بروند. یونیون برلین، فرایبورگ، لایپزیش و هوفن‌هایم از یک تا 4امتیاز با این تیم فاصله دارند.

برخی هواداران فوتبال در آلمان بایر را به بی‌ریشه‌بودن متهم می‌کنند و به آن لقب باشگاه پلاستیکی می‌دهند. این عده ادعا می‌کنند که لورکوزن هوادار سازمان‌یافته و اصیل ندارد و بیشتر براساس منطقه قدرتمند اقتصادی که در آن قرار دارد، شناخته می‌شود، با اسپانسرهایی در زمینه دارو و درمان. از همین‌رو لورکوزنی‌ها به‌خودشان لقب
 Werkself داده‌اند که به‌معنای تیم کارخانه‌ای است؛ یعنی آنها به این خصوصیت خود که از منطقه‌ای قدرتمند از لحاظ اقتصادی می‌آیند، می‌بالند. اما لقب رسانه‌ای آنها «نِوِرکوزن» است، یعنی تیمی که هیچ‌وقت قهرمان نمی‌شود. بایر ۲ نایب قهرمانی در بوندس‌لیگا (فصول ۲۰۰۰–۱۹۹۹ و ۲۰۰۲–۲۰۰۱)، یک‌ نایب قهرمانی در جام حذفی آلمان (فصل ۲۰۰۲–۲۰۰۱) و یک‌نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا (۲۰۰۲–۲۰۰۱) به‌دست آورده است. این باشگاه در فصل ۲۰۰۲–۲۰۰۱ با سرمربیگری کلاوس تاپ‌مولر درحالی‌که می‌توانست موفق به کسب «سه‌گانه قهرمانی» شود، در هر 3‌مسابقات (بوندس‌لیگا، جام حذفی آلمان و لیگ قهرمانان اروپا) نایب قهرمان شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید