• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 12 بهمن 1400
کد مطلب : 152581
+
-

صید چرا به المپیک نرسید؟

ستار صید و مربی‌اش به‌خاطر کرونا به المپیک زمستانی نمی‌روند. صید می‌گوید مربی دوشغله‌اش مقصر است و مربی هم می‌گوید به‌خاطر اردوی نامناسب درگیر کرونا شده‌اند

صید چرا به المپیک نرسید؟

لیلی خرسند
سیدستار صید و مربی‌اش مصطفی‌ میرهاشمی المپیک زمستانی2022 را به‌خاطر مثبت شدن تست کرونا از دست داده‌اند. برخلاف مسئولان فدراسیون و کمیته ملی المپیک که طی 2روز گذشته سکوت کرده‌اند و هیچ‌ اظهارنظری در این‌باره نداشته‌اند، صید و میرهاشمی حرف‌هایی زده‌اند که مشخص می‌کند مسئولان نه المپیک و کرونا را جدی گرفته‌اند و نه اردوهایی در حد ورزشکاران المپیکی برگزار کرده‌اند. صید که قرار بود امروز به چین برود و روزهای آینده در اسکی صحرانوردی مسابقه بدهد، در گفت‌وگو با ایسنا گلایه کرده است که چرا او و بقیه‌ نفراتی که قرار بود به المپیک بروند، مجبور شدند در مراسم بدرقه شرکت کنند. میرهاشمی درباره شرایط اردوی تیم ملی برای همشهری توضیح داده که تیم در 2اتاق در یکی از زیارت‌سراهای امامزاده هاشم اردو داشت! صید از مربی‌اش هم انتقاد کرده است که او درگیر خانواده و شغل دوم بود و به‌خاطر همین مدام در اردو نبود: «باید به مربی بگویند شما که مربی هستی نباید اردو را ترک کنی. اگر می‌خواهی بروی، مربی نباش و برو. زن و بچه و شغل دوم داری برای چه به اردو می‌آیی؟» میرهاشمی حرف‌هایی را که صید زده است رد می‌کند اما توضیحاتی که می‌دهد، مشخص می‌کند حق با صید است. او اعتراف می‌کند طی 2هفته گذشته فقط 3، 4روز همراه صید در اردو بوده است.

  مربی ستار: در زیارت‌سرا اردو داشتیم
 شما و ستار صید کرونا گرفته‌اید. قبل از المپیک همه باید قرنطینه شوند. شما قرنطینه نبودید؟
طبق پروتکل‌‌هایی که IOC دارد همه تیم‌ها باید 2هفته قبل از المپیک به قرنطینه بروند. ما هم در قرنطینه بودیم. فقط ما نیستیم که کرونا داریم. بین تیم‌های اروپایی که به پکن رفته‌اند تست 25نفر مثبت شده است. به‌هرحال کروناست و همه را درگیر کرده است.

  در این مدت مراسم بدرقه هم برگزار شد.
بله این کار را کردند. بهتر بود که ما در قرنطینه می‌ماندیم و مراسم را برگزار نمی‌کردند. در این مدت تعداد فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا کاهش پیدا کرده بود و همه‌‌چیز برای همه عادی شده بود. به‌خاطر همین کسی دیگر کرونا را جدی نگرفت. متولی، خودِ کمیته ملی المپیک است. آنها می‌توانستند قرنطینه تیم را بهتر مدیریت کنند. با این حال نمی‌شود گفت که چه‌کسی مقصر است و ما از کجا کرونا گرفته‌ایم.

  ستار صید گفته خود شما هم مسئله را جدی نگرفتید. درگیر شغل دوم و خانواده بودید و در اردو قرنطینه نبودید.
من قرنطینه بودم. بعد از اینکه نفرات المپیکی مشخص شدند ما به اردو رفتیم و از آن موقع قرنطینه بودیم. از وقتی اردوها آغاز شد از شغل دومم ماموریت گرفتم و در اردو بودم. تمام و کمال در اختیار تیم ملی بودم. ما که نمی‌دانستیم یک‌دفعه این اتفاق می‌افتد.

  یک‌دفعه که نبود. 2سال است که کرونا هست و شما هم می‌دانستید المپیک را در پیش دارید. در این مدت شما اردو را ترک نکردید؟
ما 26دی به اردو رفتیم. هم من و هم ستار همان موقع دوز سوم واکسن را زدیم. آسترازنکا زدیم و دیدم علائم دارم همان روز به خانه رفتم. 2روز خانه بودم و با ستار در تماس بودم. او هم گفت که سردرد دارد و تا صبح نتوانسته بخوابد. 2روز بعد به اردو رفتم. سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه اردو بودم. شنبه مجبور شدم برای کار اداری به فدراسیون بروم. همان‌جا برادرم تماس گرفت که حال پدرم بد است ولی من پیش او هم نرفتم، ترسیدم که کرونا بگیرم. همان روز علائم داشتم و پیش پزشک رفتم. گفت سرماخوردگی معمولی است. یک هفته در خانه بودم. گلودرد داشتم. حتی مراسم بدرقه را هم نرفتم. شنبه این هفته هم تست دادیم که مثبت بود. ما باید 3ماه از دوز دوم می‌گذشت بعد دوز سوم را می‌زدیم ولی یک‌ماه زودتر زدیم. به‌نظرم نباید واکسن می‌زدیم.

  احتمال دارد شما صید را هم درگیر کرده باشید؟
در اردو من با دانیال ساوه‌شمشکی هم‌اتاق بودم. اگر قرار بود من به کسی ویروس بدهم او باید مبتلا می‌شد ولی تستش منفی است.
  گفته می‌شود وضعیت اردو هم خیلی مناسب نبود.
در امامزاده هاشم اردو داشتیم. تنها پیستی است که از نظر فنی از فدراسیون جهانی تأییدیه دارد ولی بقیه امکاناتش خوب نیست. ما 2اتاق در یکی از زیارت‌سراها داشتیم. مردم عادی هم در رفت‌وآمد بودند و نمی‌شد همه‌‌چیز را کنترل کرد.


خداحافظی ستار
ستار مجبور شده خداحافظی کند: «بازی‌های پکن آخرین المپیکم بود. دیگر نمی‌شود ورزش کرد. من ورزشکار روستایی هستم و کارم کشاورزی و دامپروری است. ورزش تغذیه و شرایط تمرینی خوب می‌خواهد اما من در جاده آسفالت می‌دویدم که ماشین‌ها با سرعت ۱۲۰کیلومتر از کنارم رد می‌شدند و ۱۰۰سگ در آن رها بود. زجر و بدبختی زیادی کشیدم اما کرونا در دقیقه90 زمینم زد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید